Kan stadigvæk ikke hitte ud af det...
Fra : Casper C. Jensen

Dato : 18-01-02 11:18

Hej igen.

Jeg har nu læst alle ASP siderne på html.dk -
Jeg synes da selv jeg er blevet liiidt klogere ang ASP.
Men jeg fandt ikke ud af hvordan jeg letter min opdatering af mine sider
(eks menu) med ASP. Nogen der venligt vil foreklare dette ?

Venlig Hilsen
CCJ

Fra : Bjørn

Dato : 18-01-02 12:09

"Casper C. Jensen" <CCJ-dk@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Men jeg fandt ikke ud af hvordan jeg letter min opdatering af mine sider
> (eks menu) med ASP. Nogen der venligt vil foreklare dette ?

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

Prøv at kigge på:
http://www.teamopel.dk/bilerne.asp

Siden er lavet i ASP og henter data fra en mySQL db.

Indsættes, der fx. et nyt navn i db, finder ASP siden selv ud af at sætte
det i den rigtige kategori, samt linker til siden hvor nærmere beskrivelse +
thumbnails befinder sig. Beskrivelse og adresser til thumbnails ligger i en
tabel i db, som automatisk bliver indsat når undersiden kaldes.

Håber du blev klogere
--
Mvh Bjørn
Bil- og computernød

Fra : Casper C. Jensen

Dato : 18-01-02 12:15

"Bjørn" <bnp@teamopel.dk> wrote in message
> [...]
en
> tabel i db, som automatisk bliver indsat når undersiden kaldes.

Jo det hjalp da. Men kun desværre lidt. ASP er lidt svært at komme igang med
på egen hånd synes jeg. Har desværre ingen ved min side der kan hjælpe mig
nemlig.
Altså jeg har en website. Med et typisk design som Menu i venstre side,
indhold i midten og menu / Quick links i højre side.

Venstre menu og højre menu har samme størrelse og alt opførst ordenligt i
tabeller.

Så jeg skal altså bruge en database som gør at indsætte samme venstre menu
og højre menu på alle mine sider, så den eneste forskel er indholdet i
midten.

Håber det også blev lidt nemmere at forstå :)

Hvis jeg feks vil tilføje et link i venstre menu, skal man jo normalt
tilføje den på alle siderne hvis man kun har opført den i ren html.
Det er her jeg skal bruge en database? Kan du give et link til lidt hjælp
herpå? Ligesom html.dk ?

Venlig Hilsen
CCJ

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-01-02 12:39

On Fri, 18 Jan 2002 12:14:36 +0100, "Casper C. Jensen"
<CCJ-dk@mail.dk> wrote:

Hej Casper,

>Jo det hjalp da. Men kun desværre lidt. ASP er lidt svært at komme igang med
>på egen hånd synes jeg.

Det er nu ikke min erfaring. Dér hvor jeg tror det går galt foir de
fleste er, at de starter med at slå for store brød op - altså: Vi
læser lige en tutorial, og så ellers i gang med at konstruere det helt
store fuldt ASP drevne site.

Prøv i stedet at lave mindre projekter først. Støder du på et problem,
så gør en seriøs anstrengelse for at løse det, og lige før du helt
opgiver, så spørg her :)

Det er den eneste måde at lære det på - det er ikke nok bare at læse
og så håbe på, at man har forstået det (det er i hvert fald kun meget
få, der kan det).

> [...]
>
>Så jeg skal altså bruge en database som gør at indsætte samme venstre menu
>og højre menu på alle mine sider, så den eneste forskel er indholdet i

Det at lave en menu er rent ASP-mæssigt ikke særligt svært - men det
kræver lidt planlægning og overblik over dit site. Der er masser af
forslag til menuer på de forskellige ASP-sites på nettet
(Jeg har listet nogle af disse sites på:

Ofte har du ikke engang behov for en database til din menu - hvis det
primære for dig er at undgå at skulle opdatere mange sider, og du ikke
har et dybt forgrenet site, kan du klare det med blot at lave nogle
includes.
Start med at dele dine sider op i:
- venstre menu
- selve siden
- højre menu
Alle venstre og alle højre skulle så gerne være ens - gem dem som fx:
vmenu.inc.asp
hmenu.inc.asp
- og inkludér dem så på alle dine sider. Så har du i hvert fald fået
løst dit opdateringsproblem.

Skal du lave noget mere "dynamisk", så kig på nogle af eksemplerne -
og vend tilbage.

Good luck,
Jørn

Fra : Casper C. Jensen

Dato : 18-01-02 12:49

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> [...]
> fleste er, at de starter med at slå for store brød op - altså: Vi
> læser lige en tutorial, og så ellers i gang med at konstruere det helt

Det vil jeg så også give ret í, men idet hele taget.

> Prøv i stedet at lave mindre projekter først. Støder du på et problem,
> så gør en seriøs anstrengelse for at løse det, og lige før du helt
> opgiver, så spørg her :)

Det vil jeg da så gøre.

> Det er den eneste måde at lære det på - det er ikke nok bare at læse
> og så håbe på, at man har forstået det (det er i hvert fald kun meget
> få, der kan det).
[klip]

> [...]
> vmenu.inc.asp
> hmenu.inc.asp
> - og inkludér dem så på alle dine sider. Så har du i hvert fald fået

Se der var noget jeg kunne bruge! Jeg har fulgt dit råd indtil videre med
inkluderede sider! Det er sgu (ja undskyld) men for kanont! Jeg vil følge
dine andre råd, så jeg kan komme lidt bedre ind i den spændende ASP verden

Tak igen & venlig hilsen
CCJ

Fra : Bjørn

Dato : 18-01-02 13:22

[SNIP]

> [...]
> dine andre råd, så jeg kan komme lidt bedre ind i den spændende ASP verden

Include file er ikke ASP... Det er SSI (Server Side Include)...

--
Bjørn
Bil- og computernød

Fra : Casper C. Jensen

Dato : 18-01-02 13:28

"Bjørn" <bnp@teamopel.dk> wrote in message
> [SNIP]

> Include file er ikke ASP... Det er SSI (Server Side Include)...

Okay.. Er der nemmere måder at kun rette i en fil så alle siderne bliver ens
Bjørn eller er ideén ideel nok?

> Bjørn
> Bil- og computernød

Venlig Hilsen og tak fordi i vil hjælpe mig
CCJ

Fra : Bjørn

Dato : 18-01-02 14:09

[snip]

> Okay.. Er der nemmere måder at kun rette i en fil så alle siderne bliver
ens
> Bjørn eller er ideén ideel nok?

Idéen er skam fin. Der er vel også fuldstændig om det hedder SSI eller ASP,
bare det virker efter hensigten

--
Bjørn
Bil- og computernød

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-01-02 13:47

On Fri, 18 Jan 2002 13:21:52 +0100, "Bjørn" <bnp@teamopel.dk> wrote:

>Include file er ikke ASP... Det er SSI (Server Side Include)...

Det er jo sandt nok - ligesom SQL, VBScript, HTML osv. heller ikke er
ASP.

Hver for sig kan disse værktøjer bruges i andre sammenhænge, men de er
allesammen (bortset fra HTML) nogen, som mange støder på for første
gang, når de skal i gang med ASP.

Hvis man kigger i gruppen her, så er det de færreste der har problemer
med *ASP* - det er snarere VBScript eller SQL, eller måske SSI, der er
problemet.

Og for at følge op på Caspers oprindelige spørgsmål: Hver af disse er
forholdsvis nemme at lære (i hvert fald det grundlæggende) - men man
skal altså helst vide lidt om dem alle for ikke at gå kold ved det
første problem.

Good luck,
Jørn

Fra : Casper C. Jensen

Dato : 18-01-02 14:22

> [...]
> forholdsvis nemme at lære (i hvert fald det grundlæggende) - men man
> skal altså helst vide lidt om dem alle for ikke at gå kold ved det

Ja. Jeg har meget at lærer endnu, men én ting er helt sikker: ASP er
spændende, at lege med.
Jeg takker til jer alle tre og det virker efter hensigten nu, så mit arbejde
bliver meget nemmere :)

Det næste jeg skal igang med er en "Top 5 Download". Sig endelig til, hvis I
ligger inde med nogle tips.
´Da jeg ikke engang ved hvordan jeg skal lave dette.

Venlig Hilsen
CCJ

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 18-01-02 17:18

Det næste jeg skal igang med er en "Top 5 Download". Sig endelig til, hvis I
> ligger inde med nogle tips.
> ´Da jeg ikke engang ved hvordan jeg skal lave dette.

det må blive noget med at der skal registreres i en database hvad der bliver
downloaded... hvor du så kan trække de 5 værdier ud der er størst.

mvh. Henrik

Fra : Casper C. Jensen

Dato : 18-01-02 20:31

"Henrik Hejbøl Jensen" <henrik@hejboel.dk> wrote in message
> [...]
bliver
> downloaded... hvor du så kan trække de 5 værdier ud der er størst.

Der skal jeg vel bruge Acces ik? Har du mulighvis en side at refere til så
jeg kan læse lidt om det ?

Venlig Hilsen
CCJ

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 19-01-02 01:41

> Der skal jeg vel bruge Acces ik?

tjoo, det ville jeg nok gøre, men enhver anden form for database er ligeså
god ( eller bedre (perf.))

>Har du mulighvis en side at refere til så
> jeg kan læse lidt om det ?

Ikke lige umiddelbart, men jeg skal da gerne være dig behjælpelig. Du kan
bare kontakte mig på min icq( 110413392 ), eller
M$messenger(henrik@hejboel.dk)

mvh. Henrik