Deling af filer og protokoller
Fra : Alan

Dato : 18-01-02 00:25

Jeg har nu fået gang i mit første mininetværk, bestående af 2 PC'ere med Windows
XP, 10/100 netkort(billige Noname med Realtek chip), Cisco 677 router og 8 ports
Rubytech switch.

Da jeg kørte Windows XP's netværks wizard, fik jeg at vide at det var en dårlig
ide at bruge TCP/IP protokollen til deling af filer og mapper da det kunne
betyde at man kunne få adgang til disse via internettet, så det undlod jeg og
fortsatte med at internetforbindelsen skulle deles. Det virkede fint, begge
PC'ere kunne komme på internettet.

Bagefter installerede jeg IPX/SPX protokollen, og efter jeg i Zonealarm på begge
maskiner åbnede for hinandens indvendige IP adresser på local siden har PC'erne
nu adgang til hinandens delte filer og mapper.

Her kommer så mit spørgsmål: Hvordan kan jeg checke at det nu også er IPX/SPX
protokollen der bliver brugt af Windows til at dele filer og mapper og ikke
TCP/IP protokollen? Jeg er nemlig blevet lidt i tvivl om jeg nu også har gjort
det rigtigt.

Hænger det sådan sammen at hvis der udover TCP/IP protokollen er installeret en
anden protokol, i mit tilfælde IPX/SPX, så vælger Windows automatisk denne anden
protokol til deling af filer og mapper?

Jeg er fuldstændig grøn hvad netværk angår.

Venlig hilsen
Alan

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-01-02 01:01

Alan wrote:

> [...]
>protokollen der bliver brugt af Windows til at dele filer og mapper og ikke

Tja. Hvis du blev nødt til at åbne porte i Zonealarm for at kunne dele
filer og mapper, så kører det over TCP/IP. Zonealarm virker nemlig kun
på TCP/IP-niveau.

>Hænger det sådan sammen at hvis der udover TCP/IP protokollen er installeret en
>anden protokol, i mit tilfælde IPX/SPX, så vælger Windows automatisk denne
>anden protokol til deling af filer og mapper?

Nej. Det skal du selv ind og definere. Jeg kender ikke noget til XP så
det må du ikke spørge mig om, men prøv at se om der er noget der hedder
"bindinger", "bindings" på engelsk. Fil- og printerdeling skal ikke
bindes til TCP/IP, men skal bindes til IPX/SPX.

>Jeg er fuldstændig grøn hvad netværk angår.

Aren't we all?

--
"...in Spain!"

Fra : Alan

Dato : 18-01-02 01:50

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote in message

> Tja. Hvis du blev nødt til at åbne porte i Zonealarm for at kunne dele
> filer og mapper, så kører det over TCP/IP. Zonealarm virker nemlig kun
> på TCP/IP-niveau.

Tak, så blev jeg så meget klogere.

> [...]
> "bindinger", "bindings" på engelsk. Fil- og printerdeling skal ikke
> bindes til TCP/IP, men skal bindes til IPX/SPX.

Jeg fandt frem til adaptere og bindinger, og under Fil og Printerdeling var der
flueben/hak ud for både TCP/IP og IPX/SPX protokollen. Jeg fjernede hakket ud
for TCP/IP og det virker fint.

> Aren't we all?

Tja det lader da til at du har mere check på det end jeg har. Jeg må indrømme at
jeg lider lidt af begrebsforvirring.

Tusinde tak for din hjælp, det var rart at få det på plads.

Venlig hilsen
Alan

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-01-02 02:04

Alan wrote:

>Tusinde tak for din hjælp, det var rart at få det på plads.

Det var så lidt.

--
"...in Spain!"