news-server
Fra : Mickey

Dato : 18-01-02 00:04

Jeg søger en news/nntp server.

Jeg har en gang kigget på INN, men den kunne jeg ikke få til at
virke.
Jeg syns diablo virker som lidt voldsom til det jeg skal bruge...

Den skal kunne:
1. hente/sende til nyhedsgrupper på min ISP's newsserver (altså
ligesom noffle og NewsCache)
2. have lokale grupper
3. understøtte authentication for brugere
4. have mulighed for lokalt at bestemme hvilke remote grupper man vil
give access til

Håber nogen kan foreslå en lille server med ovenstående muligheder ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Preben Trærup

Dato : 18-01-02 07:58

Mickey wrote:

> [...]
> give access til
>
> Håber nogen kan foreslå en lille server med ovenstående muligheder ;)

leafnode (evt leafnode+) er meget enkel, men jeg ved ikke om den
kan opfylde alle dine krav.

Fra : Mickey

Dato : 18-01-02 15:17

Preben Trærup <preben.traerup@ted.ericsson.dk> wrote in

> leafnode (evt leafnode+) er meget enkel, men jeg ved ikke om den
> kan opfylde alle dine krav.

så vidt jeg kunne læse mig til er det først med version 2 at leafnode
understøtter lokale grupper, og version 2 er vist ikke kommet
endnu...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 18-01-02 09:23

Mickey <003@susie.dk> wrote:

> Jeg har en gang kigget på INN, men den kunne jeg ikke få til at
> virke.

Hvad er du præcist du ikke kan få til at virke, der burde da være
mulighed for at nogen kan hjælpe dig.

> Jeg syns diablo virker som lidt voldsom til det jeg skal bruge...

Den er heller ikke den letteste at få til at spille, men når den gør det
er den dejlig. Jeg er ikke sikker på der findes nogle suck-agtige
løsninger til den.

> 1. hente/sende til nyhedsgrupper på min ISP's newsserver (altså
> ligesom noffle og NewsCache)

INN+Newsx[1]

> 2. have lokale grupper

Det kan INN.

> 3. understøtte authentication for brugere

Det kan INN.

> 4. have mulighed for lokalt at bestemme hvilke remote grupper man vil
> give access til

Det kan INN.

> Håber nogen kan foreslå en lille server med ovenstående muligheder ;)

Der er efter min mening ikke nogen grund til at lade sig afskrække af
INN, når først det første knæk på indlæringskurven er overstået, så er
den ikke særlig svær at styre. At tune den, det er noget andet :)

1) http://www.kvaleberg.com/newsx.html

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Tasha, leave DATA's floppy disk alone!"

Fra : Mickey

Dato : 18-01-02 15:22

dw@nowhere.dk (Allan Joergensen) wrote in

> Hvad er du præcist du ikke kan få til at virke, der burde da
> være mulighed for at nogen kan hjælpe dig.

øh, den ville vist ikke starte - noget med active filen osv der ikke
virkede som den mente det skulle...

> INN+Newsx[1]

hmm, Newsx ser rimelig smart nok ud - den der C News der henvises til
den er kompatibel med, er det en du kender noget til ?

> Det kan INN.

nice nok ;)

> [...]
> afskrække af INN, når først det første knæk på indlæringskurven
> er overstået, så er den ikke særlig svær at styre. At tune den,

jeg er næsten mest bekymret for serverloaden, har en temmelig lille
maskine...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 18-01-02 16:30

Mickey <003@susie.dk> wrote:

> øh, den ville vist ikke starte - noget med active filen osv der ikke
> virkede som den mente det skulle...

Det største problem plejer at være at få genereret en history-fil.

http://web.inter.nl.net/users/Elena.Samsonova/unix/INN/v2.3/ ser meget
god ud.

> hmm, Newsx ser rimelig smart nok ud - den der C News der henvises til
> den er kompatibel med, er det en du kender noget til ?

Jeg rodede med CNews for lang lang lang tid siden - Den var vist
rimmelig nem at have med at gøre, men den er discontinued for længst,
mener jeg.

> jeg er næsten mest bekymret for serverloaden, har en temmelig lille
> maskine...

Jeg kører en maskine, der modtager et lille feed (danske grupper), der
bruger INN omkring 10MB RAM og 0.1% CPU.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"This has indicated that I am damaged in some fashion" - Data

Fra : Mickey

Dato : 18-01-02 17:06

> Det største problem plejer at være at få genereret en
> history-fil.

det kan godt passe det var der var problemet ;)

> http://web.inter.nl.net/users/Elena.Samsonova/unix/INN/v2.3/ ser
> meget god ud.

bookmarked - tak for tippet

> Jeg rodede med CNews for lang lang lang tid siden - Den var vist
> rimmelig nem at have med at gøre, men den er discontinued for
> længst, mener jeg.

så er det nok derfor jeg ik kan finde den nogen steder ;)

> Jeg kører en maskine, der modtager et lille feed (danske
> grupper), der bruger INN omkring 10MB RAM og 0.1% CPU.

hmm, har kun ca. 5 mb fri ram lige nu (er ved at køre make på INN),
har 16 ialt...

- CPU loaden ka jeg vist lige klare, kører normalt med 0-0,4, min
maskine er 486dx2 66mhz med, som sagt, 16mb ram og 50mb swap
(udnyttet henholdsvis ~50% og ~30% ved normal drift)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-01-02 17:12

On Fri, 18 Jan 2002 08:23:29 +0000 (UTC), dw@nowhere.dk (Allan
Joergensen) wrote:

>Den er heller ikke den letteste at få til at spille, men når den gør det
>er den dejlig. Jeg er ikke sikker på der findes nogle suck-agtige
>løsninger til den.

Er den meget slem?
Har du nogle fif til den?
Når først den spiller, hvordan er den så at arbejde med?

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,

Fra : Allan Joergensen

Dato : 19-01-02 18:01

Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk> wrote:

[Diablo]
> Er den meget slem?

Nej, det er den sådan set ikke - Men den er i design en backbone feeder,
og det bærer den præg af når man skal sætte den op som reader (selvom
man kører både feeder og reader på samme maskine, skal man stadig lave
feed mellem de to og så videre). På det punkt er INN meget nemmere.

> Har du nogle fif til den?

Ikke på stående fod, jeg er bedre til at svare på konkrete spørgsmål :)

> Når først den spiller, hvordan er den så at arbejde med?

INN er mere mature efter min mening, der dukker stadig mærkelige bugs
op Diablo - Desuden giver Diablos design lidt mere arbejde, da den er
mere kompleks end INN.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Uhthat was pretty cool.. now what?" - Butt-Head

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-01-02 19:24

On Sat, 19 Jan 2002 17:00:30 +0000 (UTC), dw@nowhere.dk (Allan
Joergensen) wrote:

> [...]
>og det bærer den præg af når man skal sætte den op som reader (selvom
>man kører både feeder og reader på samme maskine, skal man stadig lave

Den er jeg helt med på, de to selvstændig server ved ikke at de køre på
samme maskine. Det gør det så også nemmer at udvide kapasiteten på
serveren, ved at tilføje flere dreader, f.eks. kunne jeg godt finde på
at have en stående herhjemme.
og som Russell skrev i går, der er næsten ingen sammenhæng artiklerne på
dreaderne, og på spoolen udover Message-ID

>På det punkt er INN meget nemmere.

OK.

>Ikke på stående fod, jeg er bedre til at svare på konkrete spørgsmål :)

Jeg skal nok tage dig på ordet, men der er lige dukket uventede
problemmer op, havde ellers forventet at begynde at kikke på den idag,,,
Og nu er tasterturet pluskelig røget sig en tur

>INN er mere mature efter min mening, der dukker stadig mærkelige bugs
>op Diablo - Desuden giver Diablos design lidt mere arbejde, da den er
>mere kompleks end INN.

OK, men jeg har nu stadig lyst til at kikke på Diablo først, men det kan
da godt være at det ender med at news.milli.dk kommer til at køre INN.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 19-01-02 21:06

Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk> wrote:

> og som Russell skrev i går, der er næsten ingen sammenhæng artiklerne på
> dreaderne, og på spoolen udover Message-ID

Jeg har ikket taget mig sammen til at kigge videre på problemet, men det
er ikke så simpelt endda, da Xref bliver sat af en server, der sidder
efter spoolen.

> OK, men jeg har nu stadig lyst til at kikke på Diablo først, men det kan
> da godt være at det ender med at news.milli.dk kommer til at køre INN.

I et mindre setup ville jeg til hver en tid bruge INN, men jeg er også
gammeldags.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Nowhere has to come from somewhere." -- Chiun

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-01-02 21:40

On Sat, 19 Jan 2002 20:06:11 +0000 (UTC), dw@nowhere.dk (Allan
Joergensen) wrote:

>I et mindre setup ville jeg til hver en tid bruge INN, men jeg er også
>gammeldags.

Man kunne jo også lave kompromisset, installere INN, så det kommer op og
køre, og så lege med Diabl

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 21-01-02 09:23

Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk> writes:

> Man kunne jo også lave kompromisset, installere INN, så det kommer op og
> køre, og så lege med Diabl

De kan fint sameksistere - fx. bruge INN til readere og diablo til
feed. Sådan kørte jeg en større newsserver i et pænt stykke tid - nu
er det rent diablo.

Som en anden også skrev, så er INN nem at sætte op, men at tune den
til fuld feed med mange readere er lidt en anden sag

Karsten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-01-02 18:58

On 21 Jan 2002 09:22:40 +0100, Karsten Thygesen <kay@sonofon.dk> wrote:

>De kan fint sameksistere - fx. bruge INN til readere og diablo til
>feed. Sådan kørte jeg en større newsserver i et pænt stykke tid - nu
>er det rent diablo.

Øhe, nu har jeg ikke brugt noget tid på at læse om INN, men det indtryk
jeg har, er at det er en server der modtager feed fra dem man peere med,
og selv samme der håndtere de bruger der connecter med deres newsreader.
Er det forkert forstået, eller skal jeg studere den nærmer?

Eller mener du INN til feed, og så sende et feed vider til Diablo'en?
Det er sådan TDC køre.

>Som en anden også skrev, så er INN nem at sætte op, men at tune den
>til fuld feed med mange readere er lidt en anden sag

Den skulle gerne kunne sættes op til at modtage en 4-5 feed, men når
først man har fattet at få den til at modtage et feed, så er det vel
simpelt nok at tilføje yderliger feed?