mysql_fetch_row
Fra : Anders Lund

Dato : 17-01-02 21:48

Jeg kan af en eller anden grund ikke forstå hvordan denne funktion virker:
mysql_fetch_row

Jeg har set den brugt som her:

$database = mysql_connect("127.0.0.1","root","")
mysql_select_db("database",$database)
$forsp = mysql_query("select id from tabel")
while ($data = mysql_fetch_row($forsp)) echo $data[1];

Hvad har data med noget af gøre, den bliver jo på intet tidspunkt tilskrevet
nogen værdi. Hvordan kommer while lykken overhoved igang. For $data, som er
tom, og mysql_fetch_row, som indeholder en post, er vel på intet tidspunkt
ens.

Jeg håber der er en venlig sjæl der vil beskrive hvad der sker.

Mvh
Anders Lund

Fra : Christian Schmidt

Dato : 17-01-02 22:06

Anders Lund wrote:

> [...]
> tom, og mysql_fetch_row, som indeholder en post, er vel på intet tidspunkt

Du bytter om på betydningen af = og ==, der betyder hhv. tildeling og
sammenligning.

$data bliver således tilskrevet værdi ved "$data =
mysql_fetch_row($forsp)".

En tildeling evaluerer desuden til den værdi, der bliver tildelt. I
dette tilfælde betyder det, at while-løkken vil fortsætte, så længe
$data bliver tildelt en værdi, der kan castes til true.

Til sammenligning vil denne stump kode udskrive 2-taller i al evighed:

$i = 1;
while ($i = 1) {
   $i = 2;
   print $i;
}

Men denne stump kode vil udskrive et enkelt 2-tal og herefter terminere:

$i = 1;
while ($i == 1) {
   $i = 2;
   print $i;