Jord?
Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-01-02 21:26

Hvilke fordele har det at få jordet sin(e) computer(e) ordentligt?

Jeg har aldrig haft problemer ved ikke at jorde mit udstyr ordentligt,
men nu skal jeg til at have en computer stående hele tiden, og den
skulle helst fungere uden problemer på noget tidspunkt.

--
!! Se min signatur. Se min signatur. Se min signatur !!

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 17-01-02 21:50

"Christian Flintrup" <chr@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men nu skal jeg til at have en computer stående hele tiden, og den
> skulle helst fungere uden problemer på noget tidspunkt.

Jordforbindelsen gør at evt. fejlstrøm ryger i jordstikket, i stedet for at
ødelægge udstyret. Samtidig for du en fordel at dit udstyr er faset ens -
det skulle give en større stabilitet.
Det var den korte forklaring. Jeg er ikke helt sikker på at den er 100%
korrekt, og jeg kender ikke teorierne bag, men måske der er en elektrikker
til stede???

Venligst
Flemming

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-01-02 10:15

Flemming Holm Jensen wrote:

> Jordforbindelsen gør at evt. fejlstrøm ryger i jordstikket, i stedet for at
> ødelægge udstyret.

Korrekt, og denne fejlstrøm vil få HPFI relæet til at slå fra med det
samme, i stedet for først at slå fra, når du trækker strømmen gennem
dig, ved berøring af computeren.

> Det var den korte forklaring. Jeg er ikke helt sikker på at den er 100%
> korrekt, og jeg kender ikke teorierne bag, men måske der er en elektrikker
> til stede???

Rent faktisk skal computeren jordes, for at EMC filteret i den, fungerer
som det skal.
Hvis du ikke har jord på, vil kabinetet have en spænding på 115 V,
hvilket kan medføre at du får stød, når du rører ved kabinettet. EMC
filteret sidder i computeren for at mindske mængden af elektromagnetisk
støj, der sendes ud på nettet.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-01-02 21:25

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> wrote:

> Hvis du ikke har jord på, vil kabinetet have en spænding på 115 V,

Det tror jeg, at jeg var ude for på et tidspunkt. Jeg kunne ikke forstå,
hvad der var 'galt' ...

Konklusionen må være, at jeg får jordet mit udstyr.

Tak for hjælpen, alle sammen

--
Christian

Fra : fniller

Dato : 19-01-02 12:21

Hejsa.

Det med at udstyret er "faset ens" er kun gældende med færdig købte
stik. Hjemmegjort gældes ikke.

Ens fasning er ikke relevant i dag ang. opkobling på div. underligt
udstyr.... men er mere kritisk for udstyr man har koblet på sine
com-porte og udstyret er fra før midten af 80'erne. Har selv døjet med
communikation på div. sager fordi elektrikeren havde byttet på fase/nul.

mvh

Fra : Peter Rinder

Dato : 17-01-02 21:57

> Jeg har aldrig haft problemer ved ikke at jorde mit udstyr ordentligt,
> men nu skal jeg til at have en computer stående hele tiden, og den
> skulle helst fungere uden problemer på noget tidspunkt.

Du kan hvis du jorder alle de enheder der er tilsluttet din PC, tilslutte
disse enheder mens PC'en er tændt uden fare for at brænde noget af. Hvis du
fx. har en printer tilkoblet parallelporten kan det hvis du ikke har jordet
printer og PC, nogle gange give en gnist. Dette skyldes forskel i potentiale
på de to enheder, og det kan i værste fald brænde din parallelport af. Hvis
begge enheder er jordede har de samme potentiale og der vil ikke være samme
fare.

/Peter

Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-01-02 22:06

Peter Rinder <prin00@kom.auc.dk> wrote:

> [...]
> begge enheder er jordede har de samme potentiale og der vil ikke være samme

OK. Gælder dette også USB-enheder? Jeg benytter aldrig parallel- eller
serielle porte, og slet ikke på denne maskine der skal fungere som
server.

Men hvis det generelt giver større stabilitet, vil jeg da spørge
elektrikeren, hvad han skal have for at installere det.

--
Christian

Fra : Peter Rinder

Dato : 17-01-02 22:42

> OK. Gælder dette også USB-enheder? Jeg benytter aldrig parallel- eller
> serielle porte, og slet ikke på denne maskine der skal fungere som
> server.

Jeg har godt nok aldrig hørt om nogen der har brændt sin USB-port af, men
jeg kunne ikke forestille mig andet end at det er det samme.

/Peter

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-01-02 23:09

> OK. Gælder dette også USB-enheder? Jeg benytter aldrig parallel- eller
> serielle porte, og slet ikke på denne maskine der skal fungere som
> server.

USB er AFAIK hotswap, altså et stik du kan plugge og unplugge så tosset du
vil, udne det betyder noget.

Jonny.

Fra : Madsen

Dato : 17-01-02 23:00

Christian Flintrup skrev:

> Hvilke fordele har det at få jordet sin(e) computer(e)
> ordentligt?

Som allerede nævnt at du kommer af med fejlstrøm som evt. ophober
sig. For en del år siden blev jeg anbefalet af jorde min pc fordi
jeg havde problemer med min ISDN-forbindelse. Det hjalp omgående
på problemet. Ligeledes har jeg en kammerat hvis analoge porte på
hans ISDN-adapter faktisk ikke kom til at virke før hans pc blev
jordet. I samme sekund adapteren fik forbindelse med pc'en via USB-
stikket, så virkede de analoge porte bag på adapteren ikke, så jeg
kan anbefale det. Som det ser ud lige nu har jeg det meste af mit
udstyr på en kontakt med jordforbindelse.

Lad dog være med blot at føre en ledning over til radiatoren. Få
det gjort ordentlig vha. et jordspyd. Alt andet er simpelthen for
farligt. Strøm er ikke noget man spøger med.

Madsen.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-01-02 23:31

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Som allerede nævnt at du kommer af med fejlstrøm som evt. ophober
> sig.

Hvor ophober dette strøm sig?

> [...]
> kan anbefale det. Som det ser ud lige nu har jeg det meste af mit
> udstyr på en kontakt med jordforbindelse.

OK ...

> Lad dog være med blot at føre en ledning over til radiatoren. Få
> det gjort ordentlig vha. et jordspyd. Alt andet er simpelthen for
> farligt. Strøm er ikke noget man spøger med.

Jeg lader elektrikeren gøre det :)

--
Christian

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-01-02 10:20

Christian Flintrup wrote:

> Hvor ophober dette strøm sig?

Tja, der er en der ikke kender Kirchoffs Lov:
Summen af alle strømme til et knudepunkt er lig med nul.

Sikkert pga. EMC filterets kondensatorer, der gør at der vil være 115 V
på kabinettet.

Ikke alene er det FORBUDT der er også FARLIGT.
Hvis et barn rører ved radiatoren, kan det blive slået ihjel.
DERFOR få det lavet rigtigt af en elektriker.

> Jeg lader elektrikeren gøre det :)

Hermed gjort.

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-01-02 20:53

Gør du det?

http://www.ece.utexas.edu/~aduley/lab/current.html

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 20-01-02 10:20

Jens Petersen wrote:

> Gør du det?

Med en uddannelse som elektriker, og en ingeniøruddannelse undervejs,
skulle jeg mene at jeg har styr på Kirchoffs lov.

Din link siger det samme som min fortolkning, blot med den forskel at
jeg regner ALLE strømme med FORTEGN.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-01-02 21:25

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> wrote:

> Tja, der er en der ikke kender Kirchoffs Lov:

Rigtigt.

> Summen af alle strømme til et knudepunkt er lig med nul.

Aha...

> Hermed gjort.

Øh, nej... :)