Dyremishandling igen
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 17-01-02 18:32

Hej
Har i læst den her fra Ekstra bladet og Heste info.
Hvad siger I til det ?
Hilsen
Alice
Misrøgtet til døde.

Ildebrand afslører grusom vanrøgt af heste.

Politi- og brandfolk fra Herning gjorde søndag formiddag et uhyggeligt fund,
da de rykkede ud til en brand på en landbrugsejendom. På en mark lå to døde
heste. En voksen hest og et halvt år gammelt føl. Dyrene var ikke døde af
røgforgiftning, men af længere tids vanrøgt. En tredje hest var så
afkræftet, at den tilkaldte dyrlæge, Niels Tellerup, valgte at aflive den.
Yderligere to heste blev bragt til Herning Dyrehospital og menes at overleve
vanrøgten.

Ejendommen - et nedlagt landbrug - ligger meget øde nær landsbyen Sinding
nord for Herning. Netop beliggenheden er årsag til, at ingen har bemærket de
døde heste. De var i live så sent som lørdag ved 14-tiden, da en nabo
lukkede dem ud på marken. - Hestene var i en sørgelig forfatning. Jeg fandt
gamle, dybe betændte sår på deres ben, siger dyrlæge Niels Tellerup til
Ekstra Bladet. - En obduktion skal afsløre årsagen til, at de to heste døde.
De har været vanrøgtet gennem længere tid og har manglet helt basale og
livsvigtige ting såsom vand, foder og læ. - Den slags heste skal for
eksempel ikke gå ude om natten på denne her tid af året, siger Niels
Tellerup.

At hestene har manglet vand, kom tydeligt til udtryk på dyrehospitalet. - De
styrede direkte mod vandkopperne og drak meget hurtigt. Vi måtte trække dem
væk, for hvis de får for meget vand på for kort tid, risikerer de at få
kolik, fortæller dyrlægen. Han håber at få Dyrenes Beskyttelse til at
overtage ansvaret for hestene og formidle nye hjem til dem, når de er raske
nok til det. Den opgave bliver ikke svær at løse. Få minutter efter at
TV/Midt-Vest i gårsdagens 19.30-udsendelse havde omtalt sagen, havde
dyrlægen de første mennesker i telefonen. - Der har allerede meldt sig en
halv snes interesserede, som vil give de to mishandlede heste et godt liv
fremover, fortæller Niels Tellerup.

Det brandhærgede landbrug er meget forfaldent. Beboeren er en enlig mand,
som politiet endnu i aftes ikke havde fået kontakt til. Vagthavende ved
politiet i Herning oplyser, at man ikke mener, der er tilstødt ham noget.
Han sigtes nu for vanrøgt af hestene, der var de eneste dyr på stedet. Ilden
opstod i stuehusets køkken og stue mellem klokken ni og ti søndag formiddag
og bredte sig til tagkonstruktionen. Det tog omkring seks timer at slukke
branden, hvis årsag ikke kendes.

Kilde: Kim Ahrentzen Ekstra Bladet

Fra : Tulle

Dato : 17-01-02 22:13

Det er jo ganske forfærdeligt at sådan noget kan ske.
Jeg håber ikke for nogen dyr at de må gå igennem sådan noget.
Lad os håbe på det bedste for de dyr som blev reddet i tide.
Gad vidst hvad bøden bliver? 500 kr.?
Hvad fejler en sådan mand, altså psykisk?
Mvh. Marianne

Fra : Annette Skovbon

Dato : 18-01-02 07:43

Han er muligvis gammel og senildement, man ved aldrig.
Svineri er det dog, desværre kan vores stat ikke se den slags. *SUK*

Fra : Pia

Dato : 18-01-02 10:03

ahem, hvad med den nabo som lukkede dem på fold uden at reagere? De er nok
ikke blevet så udsultet i løbet af 6 dage?

:Pia

Fra : Anet

Dato : 18-01-02 11:01

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:a28o5f$17$1@sunsite.dk...
> ahem, hvad med den nabo som lukkede dem på fold uden at reagere? De er nok
> ikke blevet så udsultet i løbet af 6 dage?
>
> :Pia

Hej

Jeg tror desværre at folk er bange for at blande sig for meget i den slags
sager men desværre er det dyr som det går ud over. Vi burde alle være lidt
mere vågne og prøve at hjælpe folk til at forstå at det de gør er ganske
forkert. Måske er det bedre at hjælpe istedet for bare at kritisere. Tit ser
man i medierne at folk af en eller anden grund er kørt fast i et eller andet
og så orker de ikke mere og det er dyrene der bliver taberne. Hjælp disse
mennesker og dyr videre hvis i ser dem.

hilsen

Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-02 11:32

In article <a28s26$lvg$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> [...]
> og så orker de ikke mere og det er dyrene der bliver taberne. Hjælp disse

Mener du at vi skal aflive både dyr og ejer ?? ;-0

Mere seriøst, så tror jeg du har ret i at det er de færreste mennesker
der bevidst skader et dyr. Det må være fordi de ikke ved bedre, eller
ikke kan klare dyret. Det er så også et problem at folk der er i sådan
en situation sjældent har overskud til at modtage råd, men ser det som
en kritik.

JonB

Fra : MM

Dato : 20-01-02 14:29

"Alice Trauelsen" <alice.travelsen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Har i læst den her fra Ekstra bladet og Heste info.
> Hvad siger I til det ?

For en gang skyld kan jeg være enig med Dansk Folkeparti, i deres forslag om
at dyr bør kunne tvangsfjernes ligesom børn. Det svære bliver nok bare at
udføre det i praksis, men det ville da være et forsøg værd med alle de sager
der kommer frem for tiden...

--

Venlig hilsen MM
Jamen så var det jo her jeg skulle reklamere for den rigtig fede hjemmeside,