Måling af båndbredde på wanforbindelse.
Fra : Anders Møller

Dato : 17-01-02 13:06

Hej gruppe,

Jeg har til opgave at kontrollere hvordan overførselshastigheden er på
en håndfuld wanforbindelser (adsl'er). Forbindelserne er opbygget som
et landsdækkende lokalnet, baseret på tunnelkommunikation. Dvs. alle
lokationerne i landet har en tunnel ind mod den lokation jeg sidder
på.

Det jeg ønsker, er at kontrollere hvor meget båndbredde tunnellerne
spiser af den totale båndbredde. Jeg har mappet et drev ude på en
lokation, som går gennem tunnellen. Kan jeg med et stykke software,
noget alá Download Accellerator måle hvor meget overførselshastigheden
ligger på ved overførsel af en given fil (jeg har smidt en fil på 2,4
mb derud..). I Download Accellerator kan jeg nemlig ikke hente filer
fra et drev eller net use forbindelse, og derved måle hastigheden.

Nogle gode idéer ?

Venlig hilsen

Anders

Fra : Jesper Toft

Dato : 17-01-02 13:28

Anders Møller wrote:

> [...]
> mb derud..). I Download Accellerator kan jeg nemlig ikke hente filer
> fra et drev eller net use forbindelse, og derved måle hastigheden.

De fleste ADSL routere har en inbygget SNMP server, aktiver denne og mål
trafikken med fx mrtg:
http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/

Den kan lave grafiske fremvisninger af linieforbruget.

/Jesper Toft

Fra : Anders Møller

Dato : 17-01-02 13:38

On Thu, 17 Jan 2002 13:28:12 +0100, Jesper Toft <jesper@liscom.dk>
wrote:

>De fleste ADSL routere har en inbygget SNMP server, aktiver denne og mål
>trafikken med fx mrtg:
>http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/

Vi har allerede mrtg kørende, men det er ud mod internet. Den måler på
lokationernes download fra nettet. Det vil sige at jeg ikke får det
resultat som jeg leder efter. Jeg er ude efter at finde det forbrug
som vpn tunnellerne bruger af den fulde båndbredde.
Tunnelkommunikationen er netop det vigtige i netværket.

hmmmm

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 17-01-02 18:16

"Anders Møller" <dmu99v@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som vpn tunnellerne bruger af den fulde båndbredde.
> Tunnelkommunikationen er netop det vigtige i netværket.

Jeg tror det Jesper Toft mener er at du skal konfigurere MRTG til at køre op
mod jeres ADSL routere(hvis de supporter dette) og så går du i gang med
download ude fra lokationen. Ved aflæsning af graferne fra MRTG vil du nu
kunne bestemme linjens kapacitet....

MVH
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-02 23:25

On Thu, 17 Jan 2002 12:05:36 GMT, dmu99v@hotmail.com (Anders
Møller) wrote:

> Jeg har til opgave at kontrollere hvordan overførselshastigheden er på
> en håndfuld wanforbindelser (adsl'er).

Du kan jo starte med at kopiere nogle virkelig store filer mellem
to lokationer og så tage tid på det. Det giver et OK billede af,
hvor meget du faktisk får igennem på forbindelserne.

Eller du kan bruge TTCP, der netop er beregnet til at teste TCP
performance.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Safari

Dato : 18-01-02 01:04

Ja eller download dumeter fra dumeter.com det er et lilleprogram der viser
hvormeget trafik der er på dit netkort

Safari

Fra : Hejberg

Dato : 20-01-02 01:28