Overvågning af båndbredde til INET på Free~
Fra : Søren L.

Dato : 17-01-02 10:35

Hej.

Jeg har kendskab til MRTG men jeg synes den er meget.. besværlig at
håndtere. Endvidere skal WEB delen ligge på en anden server end dén der er
internet gateway. Der er SNMP på maskinen (inet gtw), så kan man ikke dér
udlæse/sammefatte statistik om hvor meget éns inet linie bruges? Evt. ved at
ligge det i en MRTG eller RRD?

Hvad bruger I derude til at overvåge en FreeBSD's internet linie forbrug?

Hilsen Søren

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 17-01-02 10:54

"Søren L." <unknown@nowehere.com> writes:

> [...]
> ligge det i en MRTG eller RRD?
>
> Hvad bruger I derude til at overvåge en FreeBSD's internet linie forbrug?

Jeg bruger RRD sammen med et lille python script som monitorerer to
virtuelle interfaces for både udgående og indkommende trafik. Scriptet
kører på en newsserver.

#!/usr/local/bin/python

import os,string,re

RRD="/news/local/netstat/netstat.rrd"
IMG="/news/local/netstat/images"

a=os.popen("netstat -in -I fxp0 -b").readlines()

reader=[0L,0L]
feeder=[0L,0L]

for line in a:
line=string.strip(line)
fields=string.split(line)
if fields[2]=="192.168.22":
reader[0]=string.atol(fields[6])
reader[1]=string.atol(fields[9])
elif fields[2]=="192.168.22.91":
feeder[0]=string.atol(fields[6])
feeder[1]=string.atol(fields[9])

# reader-in:reader-out:feeder-in:feeder-out
uargs="N:%s:%s:%s:%s"%(reader[0],reader[1],feeder[0],feeder[1])
os.popen("/usr/local/bin/rrdtool update %s %s"%(RRD,uargs))

Derefter tegner jeg grafer:

g=[('days','daily'),('wk','weekly'),('mon','monthly'),('y','yearly')]
for t in g:
c="/usr/local/bin/rrdtool graph %s/%s.gif --start -1%s -v 'bits/s'\
DEF:ria=/news/local/netstat/netstat.rrd:reader-in:AVERAGE \
DEF:roa=/news/local/netstat/netstat.rrd:reader-out:AVERAGE \
DEF:fia=/news/local/netstat/netstat.rrd:feeder-in:AVERAGE \
DEF:foa=/news/local/netstat/netstat.rrd:feeder-out:AVERAGE \
CDEF:riab=ria,8,* \
CDEF:roab=roa,8,* \
CDEF:fiab=fia,8,* \
CDEF:foab=foa,8,* \
LINE1:riab#00FF00:'reader-in' \
LINE1:roab#FF0000:'reader-out' \
LINE1:fiab#0000FF:'feeder-in' \
LINE1:foab#FF00FF:'feeder-out' \
"%(IMG,t[1],t[0])
os.popen(c)

MvH
Karsten

Fra : Allan Joergensen

Dato : 17-01-02 11:45

Karsten Thygesen <kay@sonofon.dk> wrote:

> a=os.popen("netstat -in -I fxp0 -b").readlines()

Rats. Hvorfor er Linux' netstat defekt.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"The best cure for insomnia is to get a lot of sleep." Sen. Hayakawa

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 17-01-02 12:04

dw@nowhere.dk (Allan Joergensen) writes:

> Rats. Hvorfor er Linux' netstat defekt.

Øhh...Den fangede jeg ikke.... Er den det?

Karsten

Fra : Allan Joergensen

Dato : 17-01-02 14:38

> Øhh...Den fangede jeg ikke.... Er den det?

Ja.

Nu kiggede jeg meget hurtigt, men den understøtter hverken I eller b og
jeg kunne ikke lige finde noget tilsvarende i Linux versionen.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"This. Unit. Must. Die." M5

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 17-01-02 15:45

dw@nowhere.dk (Allan Joergensen) writes:

> Ja.
>
> Nu kiggede jeg meget hurtigt, men den understøtter hverken I eller b og
> jeg kunne ikke lige finde noget tilsvarende i Linux versionen.

Specielt -b (bytes istedet for pakker) er smart til trafik måling

Karsten

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 17-01-02 16:10

On Thu, 17 Jan 2002 10:34:49 +0100
"Søren L." <unknown@nowehere.com> wrote:

> [...]
SL> dér
SL> udlæse/sammefatte statistik om hvor meget éns inet linie bruges?

Du kan sagtens køre mrtg på din webserver, og hente info om dine
netkort/andre ting fra din gateway vha. snmp protokollen.

Mrtg behøver altså ikke køre på samme host som du vil måle trafik på.
--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

Fra : Jam