4 GB er forsvundet
Fra : Deltaforce3

Dato : 17-01-02 02:10

Hej i NG.

Jeg har lige anskaffet mig 4 Seagate Barracuda ATA IV på 80 GB.

Når jeg formatere dem så får jeg det færdige mængde GB til brug på 76 Gb men
diskene er på 80 Gb.

Der er tilsyneladet forsvundet 4 GB under formateringen ud i den blå luft
eller hvad.

Jeg ved godt at 4 GB på en 80 Gb harddisk ikke er særlig meget men
alligevel.

Fra : Devast8or

Dato : 17-01-02 04:06

Det er ikke så mærkeligt. Der er ikke forsvundet, sådan gør alle diske, du
har bare ikke lagt mærke til det på dine gamle diske fordi antallet af
"forsvundne" MB/GB er mindre på de mindre diske.

Grunden er at normalt regner man med at kilo betyder 1000, mega betyder
1000000 osv., men en computer regner ikke med at en kilobyte er 1000 bytes,
den bruger derimod 1024 bytes. Tilsvarende er en MB heller ikke 1000
kilobyte men 1024 kilobyte osv. op efter. Derfor får man aldrig det samme
antal GB som producenten siger. Jeg har lige installeret in 60GB disk i min
maskine idag og den er der 57 GB på.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : René Jensen

Dato : 17-01-02 04:16

Devast8or wrote:
> [...]
> antal GB som producenten siger. Jeg har lige installeret in 60GB disk i min

En anden ting, som folk har en tendens til at glemme er FAT-tabellen.
Den tager selvf. også noget af den diskplads som harddisken reklamere
med at have.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-02 20:13

"Deltaforce3" <Deltaforce3@ofir.dk> skrev....

> Når jeg formatere dem så får jeg det færdige mængde GB til brug
> på 76 Gb men diskene er på 80 Gb.

Formateringen kræver også plads. Men da mængden er forskellig fra
filsystem til filsystem, opgiver diskfabrikanterne størrelsen på
disken uformateret.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm