Mailudbyder søges - SSL krævet
Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 01:07

Hejsa.

Jeg skal snart flytte på kollegium og vil i den forbindelse skifte
mailudbyder, fordi de nuværende ikke kan tilbyde krypteret kommunikation
fra mig til POP3-serveren.

Hvem kan det?

Og jeg har ikke lyst til at diskutere om der findes switchet net på
kollegiet, det prøvede min nuværende mailudbyder at gøre. Fakta er at
jeg ikke aner OM der er switchet net.

--
"...in Spain!"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-01-02 01:37

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en
meddelelse news:3c4615a4$0$95353$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og jeg har ikke lyst til at diskutere om der findes switchet net på
> kollegiet, det prøvede min nuværende mailudbyder at gøre.

Det lyder da trods alt til at det ikke er en helt clueless udbyder

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 11:52

Martin Højriis Kristensen wrote:

>Det lyder da trods alt til at det ikke er en helt clueless udbyder

So what? Trafikken kan jo alligevel sniffes et centralt sted af
netværksadministratoren. Og hvis det er en eller anden bumset teenager...

Ja, det kan min udbyder også gøre, men de er jo nok ikke bumsede
teenagere...

--
"...in Spain!"

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-01-02 12:00

In article <3c46acdb$0$62852$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Christian Andersen wrote:

> So what? Trafikken kan jo alligevel sniffes et centralt sted af
> netværksadministratoren. Og hvis det er en eller anden bumset teenager...

Det er forholdsvist trivielt at sniffe på et switched net.

--
Andreas Plesner Jacobsen | And this is good old Boston,

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-01-02 12:13

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

>Det er forholdsvist trivielt at sniffe på et switched net.

Forholdsvist.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-01-02 01:30

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en
meddelelse news:3c46acdb$0$62852$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> So what?

So nothing. Men hovedparten af de udbydere jeg kender har ikke
supportere der forstår begrebet "snifning"

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-01-02 02:05

>So nothing. Men hovedparten af de udbydere jeg kender har ikke
>supportere der forstår begrebet "snifning"

Det har du ret i. Og undskyld mit "udbrud".

--
"...in Spain!"

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-01-02 01:55

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote in message

> Og jeg har ikke lyst til at diskutere om der findes switchet net på
> kollegiet, det prøvede min nuværende mailudbyder at gøre. Fakta er at
> jeg ikke aner OM der er switchet net.

Normalt kan du bruge denne tommelfingerregel.

Fuld duplex = switch
Half duplex = hub

Du kan se hvad dit netkort køre.

--
Morten Birkelund, Ansat hos Azero.dk men udtaler sig her 100% for egen
regning.

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 11:54

Morten Birkelund wrote:

>Normalt kan du bruge denne tommelfingerregel.
>
>Fuld duplex = switch
>Half duplex = hub
>
>Du kan se hvad dit netkort køre.

Tak.

--
"...in Spain!"

Fra : Simon Skals

Dato : 17-01-02 11:59

It seems Morten Birkelund wrote:

>Normalt kan du bruge denne tommelfingerregel.

Hvad med denne: Kør et snifferprogram og se, om du får trafik til
andre end dig selv.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 12:32

Simon Skals wrote:

>Hvad med denne: Kør et snifferprogram og se, om du får trafik til
>andre end dig selv.

Jeg gentager lige mit spørgsmål.

Er der nogen der kender en mailudbyder der tilbyder krypteret
POP3-adgang?

(Jeg VIDSTE at det var en dum ide at skrive det med det switchede net.
Jeg håbede at fange en irrelevant diskussion i opløbet, men sådan skulle
det åbenbart ikke være - Usenets veje er uransagelige)

Og nu begynder folk selvfølgelig at diskutere min parantes. Skal vi
vædde?

--
"...in Spain!"

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-01-02 12:38

On 17 Jan 2002 11:32:21 GMT, Christian Andersen
<m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote:

>Jeg gentager lige mit spørgsmål.
>
>Er der nogen der kender en mailudbyder der tilbyder krypteret
>POP3-adgang?

nej... du kan ikke nøjes m. en ssh-konti hvorfra du kan læse din mail?

--
vh
Thomas Jensen, pil.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 13:06

Thomas Jensen - pil.dk wrote:

>nej... du kan ikke nøjes m. en ssh-konti hvorfra du kan læse din mail?

Sikkert. Det lyder egentlig også som en god ide.

Tak for dit svar.

--
"...in Spain!"

Fra : Simon Skals

Dato : 17-01-02 12:39

It seems Christian Andersen wrote:
>Er der nogen der kender en mailudbyder der tilbyder krypteret
>POP3-adgang?

Hvis du ikke er bange for Unix, ville jeg anbefale dig at
anskaffe en shell med ssh-login og så finde et mailprogram, der
passer dig, fx Mutt, ELM, Pine, MH eller noget helt fjerde (Mutt
er dog klart det bedste).

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 13:06

Simon Skals wrote:

> [...]
>anskaffe en shell med ssh-login og så finde et mailprogram, der
>passer dig, fx Mutt, ELM, Pine, MH eller noget helt fjerde (Mutt

Jeg kører allerede med mutt og en ssh-shell er måske heller ikke helt
uladsiggørligt, men jeg ville gerne have mail ned på min lokale
computer, om ikke andet så for backups skyld.

Men så kan jeg jo nok bruge scp til at kopiere folders ned med jævne
mellemrum.

Jeg siger tak for forslaget.

--
"...in Spain!"

Fra : Christian Laursen

Dato : 17-01-02 13:14

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> writes:

> Jeg kører allerede med mutt og en ssh-shell er måske heller ikke helt
> uladsiggørligt, men jeg ville gerne have mail ned på min lokale
> computer, om ikke andet så for backups skyld.

Hvis du har en shell, og serveren kører pop3, kan du jo evt. lave en
TCP-forwarding med ssh og poppe over den.

Det virker upåklageligt for mig.

Christian Laursen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-01-02 13:21

On 17 Jan 2002 13:13:40 +0100, Christian Laursen <christian@pil.dk>
wrote:

>Hvis du har en shell, og serveren kører pop3, kan du jo evt. lave en
>TCP-forwarding med ssh og poppe over den.
>
>Det virker upåklageligt for mig.

Tunnel!

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 13:23

Christian Laursen wrote:

>Hvis du har en shell, og serveren kører pop3, kan du jo evt. lave en
>TCP-forwarding med ssh og poppe over den.
>
>Det virker upåklageligt for mig.

Interessant.

Betyder det så at jeg logger ind med ssh på den eksterne computer.
Derefter laver jeg en TCP-forwarding på min lokale computer så kald på
remote-port 110 går over ssh-forbindelsen. Derefter starter jeg fetchmail
og den popper over en krypteret forbindelse?

Links til videre læsning modtages med kyshånd.

--
"...in Spain!"

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-01-02 13:27

In article <3c46c231$0$62846$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Christian Andersen wrote:

> [...]
> remote-port 110 går over ssh-forbindelsen. Derefter starter jeg fetchmail
> og den popper over en krypteret forbindelse?

Ja. Ca.

> Links til videre læsning modtages med kyshånd.

man ssh, afsnittet "X11 and TCP forwarding", og options -L og -R

--
Andreas Plesner Jacobsen | Stay away from hurricanes for a while.

Fra : Christian Laursen

Dato : 17-01-02 13:32

> [...]

> remote-port 110 går over ssh-forbindelsen. Derefter starter jeg fetchmail
> og den popper over en krypteret forbindelse?

Omtrent.

TCP-forwardingen oprettes samtidig med, at du opretter forbindelsen til
fjernmaskinen:

ssh -L110:localhost:110 fjernmaskine

Herefter får du ved connect til localhost:110 forbindelse til port 110 på
fjernmaskinen.

Jeg har så valgt at lægge det på en højere port lokalt, så jeg ikke behøver
at køre ssh som root. Fetchmail kan sagtens overtales til at bruge en anden
port en 110.

> Links til videre læsning modtages med kyshånd.

man ssh

Christian Laursen

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 14:01

Christian Laursen wrote:

> [...]
>
>ssh -L110:localhost:110 fjernmaskine
>
>Herefter får du ved connect til localhost:110 forbindelse til port 110 på

Genialt! Det vil jeg tage i brug når jeg flytter.

Dog siger man ssh:

-L port:host:hostport

Det opfatter jeg som

ssh -L 110:pop3-server:110 ssh-server

Altså lokal port 110 --> port 110 på pop3-server.

>Jeg har så valgt at lægge det på en højere port lokalt, så jeg ikke behøver
>at køre ssh som root. Fetchmail kan sagtens overtales til at bruge en anden
>port en 110.

Det lyder glimrende.

>man ssh

Smart ass

Tak til dig og Andreas!

--
"...in Spain!"

Fra : Christian Laursen

Dato : 17-01-02 14:08

> [...]

> Det opfatter jeg som
>
> ssh -L 110:pop3-server:110 ssh-server
>
> Altså lokal port 110 --> port 110 på pop3-server.

Ja, mit eksempel virker kun, hvis pop3-server og ssh-server er den samme maskine.

Christian Laursen

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 14:12

Christian Laursen wrote:

>Ja, mit eksempel virker kun, hvis pop3-server og ssh-server er den samme
>maskine.

Godt. Det er de så ikke i mit tilfælde.

--
"...in Spain!"

Fra : John Hinge

Dato : 17-01-02 13:05

On 17 jan 2002 Christian Andersen was heard to say:

> [...]
> mailudbyder, fordi de nuværende ikke kan tilbyde krypteret
> kommunikation fra mig til POP3-serveren.

Er det her jeg skal spørge dig om jeg kan det ?
Det er du næsten den nærmeste til at vide hehehe :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 13:17

John Hinge wrote:

>Er det her jeg skal spørge dig om jeg kan det ?
>Det er du næsten den nærmeste til at vide hehehe :)

Hehe. Det kan du ikke, da vi skulle have det compiled ind fra
begyndelsen af

Jeg har faktisk givet det en seriøs overvejelse, men jeg vil gerne have min
mail et "driftssikkert" sted. No offence

Til de uindviede: Jeg byggede en server til Hr. Hinge med Postfix og
qpopper.

--
"...in Spain!"

Fra : John Hinge

Dato : 17-01-02 15:13

> Hehe. Det kan du ikke, da vi skulle have det compiled ind fra
> begyndelsen af

okidoki.

> Jeg har faktisk givet det en seriøs overvejelse, men jeg vil gerne
> have min mail et "driftssikkert" sted. No offence

none taken.. tror jeg...
[shayera@orthanc shayera]$ uptime
3:11pm up 7 days, 16:31, 1 user, load average: 1.00, 1.00, 1.00

Det skal måske siges, at serveren blev softwaremæssigt bygget
for den lille uge siden, og har altså kørt uden at lave ulykker
lige siden...

> Til de uindviede: Jeg byggede en server til Hr. Hinge med Postfix
> og qpopper.

Og det er Hr. Hinge særdeles glad for :)
Han har siden også fået noed mrtg til at køre..
Dem der har brug for at se det, kan sikkert finde ud af
at se det :)

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-01-02 17:23

John Hinge wrote:

>none taken.. tror jeg...

Ja ja. Du ved hvad jeg mener

>[shayera@orthanc shayera]$ uptime
> 3:11pm up 7 days, 16:31, 1 user, load average: 1.00, 1.00, 1.00

Hmmm, jeg er ikke helt tryg ved det load på 1. Kører du Seti@Home på den
eller noget lignende?

FUT: dk.edb.system.unix

--
"...in Spain!"

Fra : John Hinge

Dato : 18-01-02 01:06

> Hmmm, jeg er ikke helt tryg ved det load på 1. Kører du Seti@Home
> på den eller noget lignende?

Ahyup.. som et kig på de sider min sverwer udlever ved nærmere
adspørgsel så hygger den sig mellem udlvering og modtagelse
af mail, med at studere seti pakker nærmere.

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 19-01-02 16:08

John Hinge wrote:

> [...]
>
> Det skal måske siges, at serveren blev softwaremæssigt bygget
> for den lille uge siden, og har altså kørt uden at lave ulykker

Hvorfor har du et eller andet program kørende i baggrunden som bruger
100% cpu?

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-01-02 16:51

Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> writes:

>Hvorfor har du et eller andet program kørende i baggrunden som bruger
>100% cpu?

Distributed.net? SETI@home?

Mvh.
   Klaus.

Fra : John Hinge

Dato : 19-01-02 18:33

On 19 jan 2002 Klaus Ellegaard was heard to say:

> Distributed.net? SETI@home?

Jep, SETI@home klienten.. Maskinen kan da ligesågodt stå og gøre noget
der minder om at være nyttigt for sine watt :)
At den så bruger en 10-11 timer på hver pakke det er så hvad det er,
mere kan man vel heller ikke forvente af en Sillyron 450 :)

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 19-01-02 19:26

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

>Jep, SETI@home klienten.. Maskinen kan da ligesågodt stå og gøre noget
>der minder om at være nyttigt for sine watt :)

Nu bruger den jo altså flere watt når processoren har travlt end
når den ikke har.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-01-02 23:27

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Nu bruger den jo altså flere watt når processoren har travlt end
> når den ikke har.

Jeg vil umiddelbart gå ud fra at det ligger i samme størrelsesorden.
Især hvis det er en maskine med harddisk mm

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-01-02 09:43

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Jeg vil umiddelbart gå ud fra at det ligger i samme størrelsesorden.
>Især hvis det er en maskine med harddisk mm

Forskellen er så markant, at temperaturen i kabinettet ofte falder
adskillige grader, når en computer ikke har noget at lave (hvis man
kører et operativsystem, der kan udnytte processorens
HLT-instruktion).

Især nye hurtige processorer æder en meget stor andel af computerens
samlede forbrug. Jeg har f.eks. for et halvt års tid siden set
specifikationer på en Athlon processor med et forbrug på 65 Watt.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."