Ny, støjsvag blæser?
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 16-01-02 20:45

Hej!

Jeg er lidt træt af, at min spand larmer som et ondt år. Jeg overvejer
derfor at skifte nogle dele ud, og efter en lille lyttetest med åbent
kabinet er jeg sikker på, at det primært er min CPU-blæser der larmer.

Min spand er en 1GHz Athlon Thunderbird på dette bundkort:
http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/socket_a/m7vkb/

I min VIA Hardware Monitor og BIOS'en kan jeg se, at den nuværende blæser
kører med ca. 4500 rpm og at min processor er ca. 40-42 grader varm.

Jeg har fundet denne blæser, som jo ser ganske god ud hvad støjsvaghed/pris
angår:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=46&page=1

Jeg kan se at den kører med 3000 rpm. Mit spørgsmål er så, om det vil give
problemer mht. CPU-temperatur. Og kan jeg evt. gøre andet for at sænke
temperaturen, hvis nu ovennævnte blæser giver problemer? Det er jo ikke
fordi processoren er specielt varm, men jeg vil helst ikke brænde den af. Vi
har vel alle set videoerne fra Tom's Hardware Guide? :)

Det skal lige siges, at mine næste skridt mod en helt lydløs spand er at
udskifte min Maxtor 30gb med en Seagate Barracuda 60gb, for de siger ikke en
pind, hvilket sikkert skyldes at de kører i oliebad i stedet for kuglelejer.
Min kammerat har et par stykker, og de er faktisk meget nice. Ligeledes
kunne jeg måske være fristet til at købe en lydløs strømforsyning, men en
ting af gangen.

Håber nogen kan guide mig lidt i min søgen efter at få en rar computer.

Mvh Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-01-02 20:57

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@NOSPAMkimpedersen.dk> skrev:
> [...]
>
> Jeg kan se at den kører med 3000 rpm. Mit spørgsmål er så, om
> det vil give problemer mht. CPU-temperatur.

Det tør jeg ikke svare på, men se fx. denne:
<http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=68>

Den kan sættes til 3900rpm, jo, jeg ved godt den så er på 27dB.

> Og kan jeg evt. gøre andet for at sænke temperaturen, hvis nu
> ovennævnte blæser giver problemer? Det er jo ikke fordi
> processoren er specielt varm, men jeg vil helst ikke brænde den af.

Køb fx. 2 blæsere!

/Mikael

Fra : Gregers Petersen

Dato : 16-01-02 21:10

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@NOSPAMkimpedersen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan se at den kører med 3000 rpm. Mit spørgsmål er så, om det
vil give
> problemer mht. CPU-temperatur.

Det kan man ikke svare entydigt på.
Det kommer ikke an på hvor mange omgange blæseren tager, men på hvor
meget luft den flytter hen over legemet/køleribberne.
Du skal lede efter denne specifikation, der som regel er opgivet i CFM
(Cubic-feet-pr-minut) eller i kubikmeter pr minut.
For at holde samme temperatur som du har nu, skal du altså lede efter
en blæser der flytter samme antal kubik-fod pr. minut luft over
køleribberne.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 16-01-02 23:35

> [...]
> For at holde samme temperatur som du har nu, skal du altså lede efter
> en blæser der flytter samme antal kubik-fod pr. minut luft over

Så vidt jeg kan se har min nuværende blæser et CFM-tal på 17,3 og larmer med
34,5 dBa. Den blæser jeg før linkede til har et CFM-tal på 14,7 og hvisker
med kun 19 dBa.

Dvs. et luftgennemstrømningstab på omkring 15%.

Mon ikke min processor overlever det, når den kun er 41 grader varm nu?

Vil det hjælpe noget, hvis jeg f.eks. sætter ovenstående blæser i, og
samtidig sætter en 80mm i kabinettet, som kan skifte den varme luft ud?

Kim

Fra : Gregers Petersen

Dato : 17-01-02 13:46

> [...]
larmer med
> 34,5 dBa. Den blæser jeg før linkede til har et CFM-tal på 14,7 og

Se, der var nogle sammenlignelige størrelser.

> Mon ikke min processor overlever det, når den kun er 41 grader varm
nu?

Jo, sikkert.

> Vil det hjælpe noget, hvis jeg f.eks. sætter ovenstående blæser i,
og
> samtidig sætter en 80mm i kabinettet, som kan skifte den varme luft
ud?

Det vil sænke lufttemperaturen i kabinettet og ville nok være en god
ide.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-01-02 21:11

Kim Søvsø Pedersen wrote:

<snip>
> [...]
> ca. 40-42 grader varm.
>
> Jeg har fundet denne blæser, som jo ser ganske god ud hvad

Jeg ville snarere anbefale en 80 mm blæser på en større
køleprofil, gerne af den slags der skrues fast til bundkortet.

Selv bruger jeg en 80'er på en Alpha PAL-8045T fra studiedata,
men man kan også få andre profiler i den størrelse.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 17-01-02 00:50

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
> .dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

En anden overvejelse var at bruge en fan-adapter 60 -> 80 mm
(http://www.studiedata.dk/group.asp?group=152)

Så kan du smide en 19 db Parbst med 26,5 CFM i maskinen
(http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1)

....det synes jeg er smart (hvis der er plads) og du slipper for en dyr 80 mm
køleprofil.

Lars
- der skal ud til Studiedata og hente sin dyre køleprofil i morgen

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 17-01-02 08:28

> [...]
> køleprofil.
>
> Lars
> - der skal ud til Studiedata og hente sin dyre køleprofil i morgen

Se! Det var jo intet mindre en genialt! Jeg må vist hellere hjem og tjekke
om der er plads i mit kabinet, hvilket jeg håber, for det var da i hvert
fald en smart løsning!

Kim

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 17-01-02 08:30

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 18-01-02 18:53

Hej!

Jeg har i dag fået og monteret min 80mm Pabst blæser via en 60-80mm adapter.
Det foreløbige resultat er, at med kabinettet åbent er temperaturen, ved
nogenlunde idle, ca. 42 grader. Ved CPU-load (Return to Castle Wolfenstein -
det eneste cpu-krævende jeg lige havde ved hånden) stiger temperaturen en
anelse, til omkring 44-46 grader.

Med den gamle blæser var temperaturen ved idle ca. 41 grader med lukket
kabinet. Jeg ved godt man bør måle med max CPU-load, men det fik jeg altså
ikke lige gjort :)

Btw - nogen der kender et godt CPU-load-tool?

Kan det passe, at min Athlon 1GHz kan klare ca. 90 grader (C) uden at blive
ustabil? Hvis det er tilfældet, så er der jo lidt at ta' af endnu :)

Altså alt i alt et positivt resultat - nu larmer min spand i hvert fald ikke
nær så meget mere. Nu kan jeg bare høre disken lidt mere tydeligt, men den
bliver snart skiftet ud med en Seagate fluid-ting.

God weekend

Mvh Kim

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 18-01-02 21:31

> Med den gamle blæser var temperaturen ved idle ca. 41 grader med lukket
> kabinet. Jeg ved godt man bør måle med max CPU-load, men det fik jeg altså
> ikke lige gjort :)

Jeg må så lige - efter en load-test med Prime95 - tilføje at temperaturen
sneg sig op på omkring 53 grader, hvilket jo nok er ok. Jeg tror dog jeg
installerer en kabinet-blæser i systemet også - det hjælper sikkert.

Mvh Kim