Min søster vil ha' en billig bærbar
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-01-02 14:38

.... og det er der jo sådan set ikke noget galt i. Problemet er, at hun
kun vil af med 5.000-6.000 kroner, og så er det altså noget af en opgave
af finde en ordentlig maskine.

Hvad synes I? Er der faldgruber ved at købe maskinen brugt? (Jeg kunne
forestille mig, at fx batteriet måske bliver slidt.) Og hvor er det
givetvis et godt sted at kigge?

Eller kan man overhovedet finde en ny, billig maskine til under 7.000,-?
Hun er ikke så interesseret i de vilde specifikationer på maskinen, der
skal bare kunne køre de gængse applikationer rimelig flydende.

Håber, I kan hjælpe hende.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Martin K

Dato : 16-01-02 15:01

Jeg har roddet lidt ind på dba.dk. Der lader det til de har nogle ok nogle i
dit prisleje. Det rækker vel til en 3-400 mhz og 128 mb ram, så mon ikke de
fleste ting vil køre nogenlunde på den...? Man man skal stadig se sig
for, der er nogle defekte maskiner rundt omkring... og batteriet skal du
være særligt opmærksom på. jeg har været ude for, at en maskine kun kunne
køre ½ time uden power... hvor mærbar er den så...?

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 16-01-02 15:01

mærbar... hmmmmm... bærbar

--
Martin K

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-01-02 15:24

Martin K skrev:

> Jeg har roddet lidt ind på dba.dk. Der lader det til de har nogle ok
> nogle i dit prisleje.

Det ser ud til, at du har ret. :)

> Det rækker vel til en 3-400 mhz og 128 mb ram, så mon ikke de
> fleste ting vil køre nogenlunde på den...?

Jo, det lyder okay. Det er bedre end den stationære, hun slås med for
tiden.

> Man man skal stadig se sig for, der er nogle defekte maskiner rundt
> omkring...

Ja, og det er lidt træls, for man bliver sikkert først opmærksom på dem
nogle uger efter købet. Fx hvis en enkelt tast har det med at drille.

> og batteriet skal du være særligt opmærksom på. jeg har været ude for,
> at en maskine kun kunne køre ½ time uden power...

Ja, det er til grin. Men det er jo svært at teste inden købet. Jeg
håber, sælgere generelt er til at stole på ...

> hvor mærbar er den så...?

Ja, det lyder i al fald som en bærkelig maskine! :)

Fra : Thïngmand

Dato : 17-01-02 09:47

> Ja, det er til grin. Men det er jo svært at teste inden købet. Jeg
> håber, sælgere generelt er til at stole på ...

Check hvad prisen på et nyt batteri til maskinen koster, inden du køber
brugt (og om det overhovedet kan fås)

Fra : Leony

Dato : 16-01-02 16:34

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> ... og det er der jo sådan set ikke noget galt i. Problemet er, at hun
> kun vil af med 5.000-6.000 kroner, og så er det altså noget af en opgave
> af finde en ordentlig maskine.

Det er nok lige i underkanten til en bærbar, medmindre du køber en brugt,
men der er jo faldgruber - som du selv er inde på + at du køber noget som
ikke bare er forældet men dobbelt forældet.
Jeg synes, du skal høre hende hvorfor den skal være bærbar. Er det fordi hun
kører 1 time i tog til og fra arbejde, hvor hun ligeså godt kan få lavet det
hun skal på computeren eller er det fordi hun skal sidde og være "smart"
nede på cafeen, mens hun drikker cacao til 40 kr koppen.
Grunden til dette er at hun ville få en 10-4 total i orden stationær
computer til 5000-6000 kr, men kun 1/4 i orden bærbar computer til den pris.

Bare min mening
Leony

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-01-02 20:24

Leony skrev:

> Det er nok lige i underkanten til en bærbar, medmindre du køber en
> brugt, men der er jo faldgruber - som du selv er inde på + at du køber
> noget som ikke bare er forældet men dobbelt forældet.

Nemlig. Jeg vil være mest tryg ved at købe fra en butik.

> Jeg synes, du skal høre hende hvorfor den skal være bærbar. [...]

Du har *helt* ret i dine betragtninger, men hun insisterer altså på at
få en bærbar. Hun har ikke plads til andet, mener hun.

Jeg har fundet følgende maskine til 6700,- kroner. Jeg er lidt bekymret
over, at der kun er HPA-skærm i den, men ellers ser den ud til at kunne
leve op til hendes krav:

Broker HP Omnibook XE2
550 MHz AMD K6-2, 64 MB RAM, 6 GB 4200 RPM HD, 24xCD-ROM drev, 12,1 HPA
SVGA skærm (800x600), V.90 modem, Li-Ion

Nogen kommentarer?

Fra : Deaster

Dato : 16-01-02 21:04

> [...]
> 550 MHz AMD K6-2, 64 MB RAM, 6 GB 4200 RPM HD, 24xCD-ROM drev, 12,1 HPA
> SVGA skærm (800x600), V.90 modem, Li-Ion

Jep, lad være. En HPA er ulidelig at arbejde med, musen forsvinder hele
tiden. Skærmen er faktisk det vigtigste på en bærbar. Køb en tft skærm og gå
så hellere lidt på kompromis med processor eller disk.

Husk at den der K6-2 æder strøm som ind i h******

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-01-02 21:14

Deaster skrev:

> Jep, lad være. En HPA er ulidelig at arbejde med, musen forsvinder
> hele tiden. Skærmen er faktisk det vigtigste på en bærbar.

Det var lidt det, jeg havde frygtet. Øv.

> Køb en tft skærm og gå så hellere lidt på kompromis med processor
> eller disk.

Okay, men det er desværre møgsvært at finde nye bærbare til under
7.000,-

> Husk at den der K6-2 æder strøm som ind i h******

Okay. Det vidste jeg ikke. Underligt, at AMD-processoren er dårligere
end Intel på det område.

Fra : Deaster

Dato : 16-01-02 21:34

> Det var lidt det, jeg havde frygtet. Øv.

> Okay, men det er desværre møgsvært at finde nye bærbare til under
> 7.000,-

Hmm, der er da ellers nogle Dell Inspirion til nogle ret rimelige priser:

DEll Inspirion 5000E, 600MHz, 15" SXGA, 192 Mb SDRM memory, meget ekstra
software, 1 år gl., (nypr.25.700) kr 6.500

Dell Inspiron 7000, 320mb ram, DVD, CD, 10Gb HD, 14.1" TFT skærm,
velfungerende LiIon batt. t.sjatladning.Ring idet der er mange flere
detaljer!!Kan erstatte stationær PC Frederiksberg Kr. 7.500

Dell Inspiron 3500, 14.1" TFT (XGA), PII366, 4.8Gb HD, 64Mb,
USB/IrDA/PS2/mm, Li-ion Batt, m.100M Netkort, taske, Kr. 6.800

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-01-02 00:04

Deaster skrev:

> Hmm, der er da ellers nogle Dell Inspirion til nogle ret rimelige
> priser:

Ja, du har ret - men de er vel brugte? Min søster er interesseret i en
ny, så hun undgår problemer med fejl og mangler - fx pixelfejl. Er der
nogen af dem på en maskine købt over nettet, kan hun jo bare returnere
den.

Fra : René Jensen

Dato : 17-01-02 04:26

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> ny, så hun undgår problemer med fejl og mangler - fx pixelfejl. Er der
> nogen af dem på en maskine købt over nettet, kan hun jo bare returnere

Uden at have nærlæst hele tråden, så er de Dell bærbare splinternye hvis
du kigger på www.dell.dk. Ja, jeg købte min billige Toshiba Satellite
for lidt over et år siden, for ca. 9.000 kr., bare 3 måneder senere
kunne jeg se at jeg kunne få en endnu federe bærbar med mere harddisk,
hurtigere processor, mere RAM og TFT skærm (måtte holde mig til DSTN
skærm) til lidt under 9.000 kr. - jeg må ærligt indrømme at jeg havde en
lidt sur smag i munden, men der var skgu' ikke noget at gøre ved, jeg
skulle bruge den til at skrive min hovedopgave :)

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Deaster

Dato : 17-01-02 08:41

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> ny, så hun undgår problemer med fejl og mangler - fx pixelfejl. Er der
> nogen af dem på en maskine købt over nettet, kan hun jo bare returnere

Glem det, enten må hun bruge 3-4000 kr. mere eller også købe brugt, det
andet kan ikke lade sig gøre.

Fra : SlowHand

Dato : 17-01-02 16:06

[SNIP]
> [...]
> ny, så hun undgår problemer med fejl og mangler - fx pixelfejl. Er der
> nogen af dem på en maskine købt over nettet, kan hun jo bare returnere

Ehm... Jeg vil også gerne ha' en ny Ferrari til 25.000,-
Det kan simpelthen ikke lade sig gøre!
Hun _skal_ af med mindst 8-9k for en ny bærbar, og så er den så ringe
at det faktisk ville være klogere at lade være.

Enten må hun, som Deaster skriver, glemme det eller ofre mange flere penge.

--
/SlowHand

Fra : Finn

Dato : 16-01-02 21:34

> Nogen kommentarer?

Ja jeg vil mene det er bedre at koncentrere sig om en ordentlig skærm end
alle de mhz. Hvis du med "gængse" programmer mener regneark, tekstbehandling
og internet. er 3-400mhz rigeligt hvis der vel at mærke er nok ram.
hvis der mangler lidt ram i maskinen kan man ofte til få hundrede kr få
tilstrækkelig ram i.
Skærmen derimod er ikke sådan lige til at opgradere og jeg siger at når
først du har prøvet en nyrere 14" TFT så fortryder du at du ikke har fået
det noget før

Jeg har lige købt en 333mhz med 14,1" TFT til den gamle og den kører
fortræffeligt til en pris af 4500,-

Mvh
Finn

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-01-02 00:05

Finn skrev:

> Jeg har lige købt en 333mhz med 14,1" TFT til den gamle og den
> kører fortræffeligt til en pris af 4500,-

Den købte du vel også brugt så? Min søster vil have en ny, og det
forstår jeg sådan set godt.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 16-01-02 23:33

On Wed, 16 Jan 2002 14:38:26 +0100, "Peter Bjerre Rosa"
<Peter.rosa@mobilixnet.dk> wrote:

>Hvad synes I? Er der faldgruber ved at købe maskinen brugt? (Jeg kunne
>forestille mig, at fx batteriet måske bliver slidt.) Og hvor er det
>givetvis et godt sted at kigge?

Slidt eller mishandlet batteri er netop typisk og en stor ekstraudgift
(koster let over 1.000 kr.), ligesom det så måske også kniber med
garantien. Så jeg vil nok mene, at det godt kan betale sig at låne
3.000-4.000 kr. i banken for at få den tryghed.

Både Electric City, Merlin, Fona, Fredgaard og El-Giganten har for
nylig reklameret med en Toshiba (1 ghz, 128 ram, 10 gb, CD, 13,3") til
omkring 9.000 kr.

Skal den være rigtig lille, så er der i nyhedsgruppen
dk.marked.kommerciel.edb i øjeblikket en fyr, som udbyder et restlager
af splinternye IBM Thinkpad X20 (600 mhz,PIII, 128 RAM, 20GB, 12,1",
modem, netkort) i samme prisklasse med 3 års garanti (vejl.
udsalgspris angiveligt 26.000 kr.) Den vejer kun 1,6 kilo, men er
altså uden CD- eller diskettedrev (hvilket man til nød kan leve med,
især hvis man har en god netforbindelse).

vh
Lars

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-01-02 00:07

lcj@wanadoo.dk skrev:

> Slidt eller mishandlet batteri er netop typisk og en stor
> ekstraudgift (koster let over 1.000 kr.), ligesom det så måske
> også kniber med garantien.

Derfor har min søster også bestemt sig for at købe en ny maskine. Men
det er svært at finde nogen til under 7000, og det undrer mig egentlig.
Hvad gør alle producenterne med de ældre maskiner, der ikke længere er
'hotte'?

> Både Electric City, Merlin, Fona, Fredgaard og El-Giganten har
> for nylig reklameret med en Toshiba

Jeps - den har jeg set. Desværre er den et par tusinde for dyr for
hende.

> Skal den være rigtig lille, så er der i nyhedsgruppen
> dk.marked.kommerciel.edb i øjeblikket en fyr, som
> udbyder et restlager af splinternye IBM Thinkpad X20

Den har jeg også set, og den ser rigtig lækker ud. Desværre er den igen
for dyr for hende.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 17-01-02 03:43

On Thu, 17 Jan 2002 00:07:01 +0100, "Peter Bjerre Rosa"
<Peter.rosa@mobilixnet.dk> wrote:

>lcj@wanadoo.dk skrev:
>

>Derfor har min søster også bestemt sig for at købe en ny maskine. Men
>det er svært at finde nogen til under 7000, og det undrer mig egentlig.

Det svarer lidt til at bestemme sig for at man vil have en ny bil,
selv om man kun har råd til en brugt.............

>Hvad gør alle producenterne med de ældre maskiner, der ikke længere er
>'hotte'?

Sælger dem ud - men tilsyneladende ikke så billigt som 7.000 kr.

Notebooks holder prisen langt bedre end stationære - der er folk, der
rask væk forlanger 4.000 kr. for en 200 mhz i Den Blå Avis eller i
nyhedsgrupperne. Med sådanne brugtpriser er der jo ingen grund til at
forære udgåede modeller væk.

Den billigste nye, jeg har set meget længe, er en Acer Travelmate, som
Telebutikken (tdc) har et såkaldt restlager af. For 7.999 kr. får du
en 500 mhz Pentium m. dårlig skærm (HPA 12,1"), 64 mb ram og 4,8 gb
harddisk.

Din søsters eneste alternativ til at hoste op med et mere realistisk
beløb er at købe brugt - eller helt at undvære indtil priserne falder
til det ønskede niveau (til gengæld kan hun komme til at vente
længe.......)

vh
Lars

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-01-02 12:23

lcj@wanadoo.dk skrev:

> Din søsters eneste alternativ til at hoste op med et mere
> realistisk beløb er at købe brugt - eller helt at undvære
> indtil priserne falder til det ønskede niveau (til gengæld kan
> hun komme til at vente længe.......)

Tusind tak for hjælpen til alle! :)

Fra : Andy

Dato : 22-01-02 20:06

> [...]
> det er svært at finde nogen til under 7000, og det undrer mig egentlig.
> Hvad gør alle producenterne med de ældre maskiner, der ikke længere er

Bærbare "Lever" kun i forhandlerens sortiment i 3 til 9 mdr, men produceres
måske kun i 3-6 mdr. Derfor er stort set alle maskiner solgt, når nyere
modeller introduceres. Resten sælges samlet til f.eks. Bilka, OBS eller
El-Giganten.

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-01-02 13:55

> Eller kan man overhovedet finde en ny, billig maskine til under 7.000,-?
> Hun er ikke så interesseret i de vilde specifikationer på maskinen, der
> skal bare kunne køre de gængse applikationer rimelig flydende.

Det bliver svært. Jeg tror ikke de bærbare kommer meget under 10.000,-, men
bliver blot hurtigere og bedre med tiden.

Det beste bud jeg kan finde lige nu er på www.edbpriser.dk under Forside >
Spotmarked > Computere - Bærbare.

IBM X20 til 7595,-

Brian