Tilskud til at lave ejerbolig handicapegne~
Fra : Eva

Dato : 16-01-02 07:20

Hvor kan man finde noget om, hvilke og hvor meget tilskud man kan få til at
lave ejerbolig handicapegnet. Vi står og skal til at købe anden ejerbolig,
og ved at kommunen giver tilskud. Har hørt at de tager pant i huset. Er det
korrekt. Hvor kan jeg søge oplysninger om, hvor meget de giver, og hvad de
giver tilskud til.

På forhånd tak

Eva

Fra : Leonard

Dato : 16-01-02 11:13

> [...]
>korrekt. Hvor kan jeg søge oplysninger om, hvor meget de giver, og hvad de

Der findes mig bekendt ikke nogensteder at finde disse oplysninger,
andet end i Serviceloven.
Det skyldes nok, at det er individuelt fra person til person og hus
til hus, hvad der er brug for og hvordan det sættes sammen.
Det er rigtigt at kommunen kan tage pant i huset, hvis der skal en
større ombygning til, der forøger husets handelsværdi, hvilket er
rimeligt nok, da det jo ikke er meningen at du skal tjene på at sælge
huset igen p.gr.a. offentligt betalte forbedringer.
Hvormeget og hvad der gives tilskud til er umuligt at sige, men en
ledetråd kan være, at når du selv har valgt huset, så er det kun de
ting, som må forventes at skulle ændres i alle huse, der gives støtte
til. Fx lidt omrokering i køkken og bad, så en kørestolsburger kan
fungere i det.
Store ombygninger og tilbygninger skal man ikke regne med, da
udgangspunktet må være at man finder en så egnet bolig som muligt. Fx.
en elevator til 1. sal vil sjældent gives i et hus man flytter til som
kørestolsbruger, da man kunne have valgt et hus i et plan.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : TPBPER@SVENDBORG-KOM~

Dato : 16-01-02 12:47

Hvis du skifter fra en ejerbolig til en anden, er reglerne at, det
overskud du for ved salg af nuværende bolig skal indgå som udbetaling i
det nye hus. Din netto ydelse i det nye hus må ikke blive større end den
netto ydelse du har idag. Kommunen skal udbetale et engangsbeløb til dig
der gør det muligt, der skal indregnes bl.a ejendomsskat m.m. Kommunen
tager så et pant i den nye ejendom som er differencen mellem den
offentlige vurdering på gammel ejendom og den nye ejendom.
Jeg har kørt en boligsag mod Svendborg Kommune i nu ca. 2 år. De har
nemlig ikke kunne finde ud af reglerne. Og det jeg skrevet er en afgørelse
jeg har fået fra det sociale nævn i fyns amt.
Der findes en bekendtgørelse, hvori det står at pantet skal være
differensen mellem vurderingerne. Du kan finde reglerne på retsinfo.dk søg
på serviceloven, så mener jeg den kommer frem. Alle afgørelse efter
service loven kan du også finde på dsa.dk, som er den sociale
ankestyrelse, den højste myndighed når du klager over en afgørelse.

Mvh
Per

Fra : Eva

Dato : 17-01-02 08:10

<TPBPER@SVENDBORG-KOM.DK> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a23p8c$81g$1@sunsite.dk...Du kan finde reglerne på
retsinfo.dk søg
på serviceloven, så mener jeg den kommer frem.

Mvh
Per

Tusind tak Per - Der ligger faktisk rigtigt meget derinde...

Eva