At omgå personal firewalls [Var: Re: Advar~
Fra : Niels Callesøe

Dato : 16-01-02 04:52

Peter Brodersen wrote in
<news:cV418.626$Eu2.42524@news010.worldonline.dk>:

> Med sin egen HTTP-klient, eller vha. et eksterende program i stil med
> Internet Explorer? I førstnævnte tilfælde: Forvent i så fald, at
> diverse firewall-programmer vil sige noget i stil med: "Programmet
> 'PCFINDER.EXE' forsøger at tilgå følgende IP-adresse: x.x.x.x - skal
> den have lov til det? (Ja, altid/Ja, denne gang/Nej)"

På den anden side findes der flere kendte metoder til at "tunnele"[1]
trafik igennem programmer der allerede har denne tilladelse (som for
eksempel Internet Explorer), således at man undgår netop den prompt.
Det er så vidt jeg ved vist at det kan lade sig gøre at omgå alle
kendte "personal firewalls" på den måde.

Jeg burde nok komme med en kilde, men kan ikke lige finde den "proof of
concept" applikation jeg husker. Måske andre kan være behjælpelige.

[1]: Defekt oversættelse af "to tunnel", bedre forslag til oversættelse
modtages gerne.

--
Niels Callesøe - nørd light @work
http://www.pcpower.dk/disclaimer.php

Fra : Doc Nielsen

Dato : 16-01-02 05:38

| [1]: Defekt oversættelse af "to tunnel", bedre forslag til
oversættelse
| modtages gerne.

Tunnelere?

At tunnelere
Jeg tunnelerer
.... ikke at jeg vil gøre mig klog på dansk gramatisering af et engelsk
udtryk som stammer fra et fransk ord.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 16-01-02 05:49

Doc Nielsen wrote in <news:Qs718.642$Eu2.44510@news010.worldonline.dk>:

> Tunnelere?
>
> At tunnelere
> Jeg tunnelerer

Tjoeh.. hvis valget står mellem de to, foretrækker jeg nu stadig
"tunnele" frem for "tunnelere".. de lidt længere former bliver ret
mystiske med "tunnelere":

Jeg har tunneleret
Han tunnelerede

Hvor "tunnele" giver:

Jeg har tunnelet
Han tunnelede

Du kunne dog sagtens have ret. Jeg skal ikke gøre mig for klog på
hvorledes man mest korrekt fordansker den slags ord.

Egentlig synes jeg ikke nogen af dem er ret gode. Jeg vil meget hellere
have et godt forslag til en anden måde at oversætte "to tunnel" på. :)

Nå, nu er vi vidst *ret* off-topic.

XFUT: dk.kultur.sprog

Fra : Doc Nielsen

Dato : 16-01-02 06:41

> Nå, nu er vi vidst *ret* off-topic.
>
> XFUT: dk.kultur.sprog

Du forventer ikke jeg FUTter med derover, vel?

--
Nogle her som kan anbefale en bedre
news-reader end outlook express?

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 16-01-02 08:30

Doc Nielsen wrote:

--SNIP

> Nogle her som kan anbefale en bedre
> news-reader end outlook express?
> Anti-M$ feberen er over mig...
> XP - BSOD er meget grim!

mozilla

Xnews

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-01-02 16:14

Jacob Gaarde <dont@dev.null> writes:

> mozilla
>
> Xnews

gnus

/L

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 16-01-02 16:28

In <ubsfuba6t.fsf@suzie.skjoldhoej.dk> Lasse Reichstein Nielsen <lrn@daimi.au.dk> writes:

>gnus

nn

/Martin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-01-02 19:47

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) writes:

> nn

Er nn faktisk porteret til windows? Den er ikke i min cygwin installation :)

Men man kunne vel tage Anti-M$ feberen et skridt videre og skifte OS samtidigt :)
/L

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-01-02 21:48

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) wrote:

>nn

telnet

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 16-01-02 11:00

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Brodersen wrote in
>
> [1]: Defekt oversættelse af "to tunnel", bedre forslag til oversættelse
> modtages gerne.

Måske er det for langt væk fra det oprindelige? kanalisere

Mvh Sophus

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-01-02 16:52

On 16 Jan 2002 03:52:05 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>På den anden side findes der flere kendte metoder til at "tunnele"[1]
>trafik igennem programmer der allerede har denne tilladelse (som for
>eksempel Internet Explorer),

.... også derfor jeg nævner det i mit eksempel :)

Men mht. et konkret produkt, hjælper det ikke så meget at man teknisk
set sagtens kan gøre det, hvis programmet ikke gør det på den måde.

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-01-02 21:52

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

>Men mht. et konkret produkt, hjælper det ikke så meget at man teknisk
>set sagtens kan gøre det, hvis programmet ikke gør det på den måde.

Diskussionen handler lige så meget om, hvorvidt _ideen_ med programmet
er dødfødt. I den diskussion bør man vel se bort fra fejl i
implementationen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 17-01-02 00:44

Peter Brodersen wrote in

> ... også derfor jeg nævner det i mit eksempel :)

Okay, nu du fremhæver det, kan jeg godt se at du havde det med. Betragt
blot min kommentar som uddybning i stedet. :)

> Men mht. et konkret produkt, hjælper det ikke så meget at man teknisk
> set sagtens kan gøre det, hvis programmet ikke gør det på den måde.

Enig. Men jeg er egentlig ikke interesseret i at diskutere det konkrete
program[1]. Sikkerhedsteori derimod, det er det interessante.

[1]: Andre skal selvfølgelig være velkomne, bare jeg kan blive fri.

Fra : Lars

Dato : 17-01-02 15:58

Niels Callesøe wrote:

> [...]
> Det er så vidt jeg ved vist at det kan lade sig gøre at omgå alle
> kendte "personal firewalls" på den måde.

Hej !
http://keir.net/firehole.html påviser, hvorledes en personlig firewall
kan omgås. Ganske interessant læsning.

mvh Lars