Bolighelvedet.
Fra : AnnetteS

Dato : 16-01-02 02:10

Jeg er ved at blive skør, tror jeg.
Min kæreste og jeg vil gerne flytte til KBH eller Karlebo,- helst det
sidste. Det skal lige siges, at jeg har muskelsvind og ikke kan gå på
trapper, eller forcere trin mv. kun fladt terræn. dvs. en fjerdesals
lejlighed med trapper ikke er muligt.
Vi kigger, ringer og skriver til alle boligforeninger osv. men næææh,
nej, dyrene er der skam ikke plads til. Et enkelt sted måtte de have
enten EN kat eller EN hund. Hvad gør jeg så? dvs. jeg skal af med tre
katte, eller to katte og en hund, bare for at finde et sted at bo. Men
det ved i selv som dyreejere, at man bare ikke sådan lige kan. Det er jo
vores familie,- vi har ingen børn,- hellere 5 dyr end et barn
Så skal jeg stå som bøddel og sige farvel til dem "jeg mindst kan li´"?
Jeg holder det ikke ud og kæmper stadig imod.
Hvor bor alle jer andre med dyr? (Det skal lige siges at jeg ikke har
råd til at købe hus)
Har alle boligforeninger set sig onde på menneskets bedste venner, eller
har i nogle gode idéer og råd til mig ?
Indtil jeg finder et sted bliver jeg her i min rotterede, men det tærer
godt nok på ens kræfter at ens elskede dyr, pludselig bliver til et
uønsket element i andres øjne og et problem mv. Man fatter slet ikke den
mentalitet,- dyrehold ikke tilladt. Hvem har lavet de regler ? puueha,
dem ville jeg godt snakke lidt med nu
Knoklende hilsener herfra
-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Pernille Scharff

Dato : 16-01-02 15:04

Hej Annette,

det lyder som en bøvlet situation. Vi bor selv i ejerlejlighed i Odense,
så vi har ikke ligefrem problemet inde på livet. Til gengæld har jeg
boet i Hørsholm i mange år og det er jo ret tæt på Karlebo kommune...
Umiddelbart vil jeg mene at Karlebo er et dårligt valg - forstået på den
måde at det er et meget populært område at bo i og derfor er det rigtig
svært at få et sted at bo. Når der er mange om buddet er det også
lettere for boligselskaberne at stille krav til beboerne... Hvis jeg
stod i din situation så ville jeg nok lede syd for København i stedet
for - hvis det er afstanden til København der er vigtig. Hvis det er
vigtigt for jer at komme til Nordsjælland, så kig lidt længere "ind i
landet" frem for i kystkommunerne. Nivå har også haft ry for at være
billigere, men jeg ved ikke hvordan priserne har udviklet sig i de
sidste par år. Jeg har ikke umiddelbart kendskab til mange
boligforeninger osv. men det er min fornemmelse, at mange efterhånden
skriver at man må holde en kat eller en hund for at undgå problemer med
lejligheder som er fyldt med katte/hunde og hvor beboeren er ude af
stand til at passe dem.

Hvad bor I i nu? Og hvor? Har I mulighed for at anskaffe f.eks. en
andelsbolig el. lign.? Håber I kan finde en løsning!

/Pernille

Fra : AnnetteS

Dato : 16-01-02 16:07

Hej Pernille,
Tak for dit svar.
Grunden til at det netop er Karlebo vi vil ind i, er fordi min kæreste
har boet der før, i 16 år, hvilket giver ham ret til at søge de fleste
boliger deroppe. Derudover bor hans forældre der, og det betyder jo også
noget, da kommunerne rent faktisk må sige "Nej" til at få folk ind, hvis
de kan se man mere eller mindre bliver en udgift for dem.
Vi bor pt i Svebølle, i en mere eller mindre lejlighed. Inden vi
flyttede ind fik vi fortalt at der blev istandsat en del inden vi
flyttede ind,- dette skete dog ikke, og da vi ikke er interesserede i
mere bøvl med udlejeren, har vi besluttet os for at komme væk så hurtigt
som muligt. Det er simpelthen så 'ulækkert' herude at jeg end ikke vil
invitere en bondemand ind *GG*
Det ville være dumt at søge en andelsbolig, da jeg får det der hedder
IY,- en form for pension og jeg derved opnår rettighed til at få
boligydelse der hvor jeg bor, da jeg har brug for et størrere sted end
andre,- der skal være plads til badestol i badeværelset, dørene skal
være brede nok til en kørestol, samt at der skal kunne være en sygeseng.
Derudover skal det enten være i et plan eller med elevator, som ofte ses
som en luksus, men for mig er det jo en nødvendighed. Ved en andelsbolig
er støtten ikke så stor som lejlighed :)
Men jeg søger videre og endnu engang tak for det :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Henriette

Dato : 16-01-02 17:10

Pernille Scharff <pernille@btob.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iJf18.955$XA5.58543@news000.worldonline.dk...
> [...]
> Umiddelbart vil jeg mene at Karlebo er et dårligt valg - forstået på den
> måde at det er et meget populært område at bo i og derfor er det rigtig

Her er jeg nødt til at blande mig lidt...
Jeg har selv boet i Kokkedal i mange år, de sidste i en af deres
lejeboliger, flyttede derfra for to år siden. Mine forældre og søskende bor
der stadig, og jeg får derigennem stadig en del informationer. Og - så har
jeg et par veninder der bor i de almennyttige boliger, hvoraf den ene sidder
i bestyrelsen.

Jeg vil ikke mene at de almennyttige boliger i dette område er specielt
eftertragtede. Ventetiden på de steder med kortest ventetid er på omkring
2-4 år - og hvis man undersøger dette for hele Nordsjælland vil man finde at
ventetiden langt de fleste steder er meget højere. Med mindre selvfølgelig
man er heldig at finde noget nybyggeri - som så tilgengæld er en del dyrere.

For et par år siden havde man faktisk en del problemer med at få fyldt
boligerne ud, en tendens der dog er vendt de sidste år.
Problemet er af social karakter - der er ganske enkelt for mange sociale
problemer i kommunen, koncentreret omkring specielt midten af Kokkedal - de
almennyttige boliger. Jeg vil tro man ikke mærker meget til problemerne hvor
Camilla bor - eller hvor mine forældre bor for den sags skyld.

Omkring dyrehold ved jeg, at i en del af bebyggelserne er det tilladt med et
kæledyr. Indtil for kort tid siden så man igennem fingrene med lejere der
havde flere, men efter nogle meget uheldige episoder, har man været nødt til
at ændre praksis.
En ting er de mange, der i særligt to af bebyggelserne havde katte, for at
få killinger, og når de var store, for at sætte dem ud - for derefter at få
nye killinger (ja, jeg har set konkrete eksempler). Jeg har gang på gang
været træt af de stakkels katte - for de benyttede selvfølgelig enhver
chance for en varm seng (min barnevogn) osv. Det var på det tidspunkt et
meget stort problem med de mange herreløse katte. Og meget svært at se på
for dyrevenner....

Om der pt. er problemer med for mange herreløse katte ved jeg ikke. Men jeg
ved der har været andre langt værre problemer (dyremishandling), der har
ført til stramningen på området. Denne gang klart af hensyn til dyrene.
Ellers har praksis vist været den at man først kiggede på antal af dyr, hvis
der blev klaget.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor i området i havde tænkt jer at søge hen,
men umiddelbart ville jeg anbefale Nivå fremfor Kokkedal som tingene ser ud
i øjeblikket. I hvert fald når det drejer sig om lejeboliger. Her skulle det
også være muligt at finde boliger hvor du kan have dine
hjælpemidler -Hvordan det ser ud med dyretilladelser der ved jeg ikke,
prismæssigt tror jeg det er det samme. Nivåhøj kunne måske være en ide?

Jeg har udover at bo i en af Karlebo kommunes almennyttige boliger også
arbejdet i hjemmeplejen samme sted. Og må med min viden derfra sige, at
Karlebo kommune er et rigtig godt sted på det punkt! Dermed sagt at
politikken i kommunen på det område er klart et plus.

Bortset fra alle de negative ting jeg her har listet op, har jeg faktisk
været utrolig glad for at bo i Kokkedal....Også i Skovengen som jeg boede i
til sidst....

Håber I i gruppen bærer over med mit meget off topic svar - men måtte altså
blande mig lidt her. Også selvom min datter gerne vil til computeren - og
Emil danser rundt på tastaturet, for at fortælle mig, at han godt vil
kæles....

---
Henriette og Emil, der nu sidder og gø'r sig smuk.

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 16-01-02 15:29

Hej Annette

Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er *smile* - Men jeg bor selv i Holte med
mine 3 katte og kæreste - Det er et kollegie/ungdsomboliger til studerede og
unge med særligt behov. Man må ikke være over 35 når man bor her (mener
jeg).
Jeg fik en lejlighed ( i stuen) her da jeg har leddegigt og det heller ikke
er altid jeg kan rende på trapper, og kom derfor forest i køen
(dispentation), men det var så fordi jeg søgte ind pga. uddannelse. Jeg ved
ikke hvordan det ellers foregår.
Men jo, der findes steder hvor man må have dyr, bla. her på Skovlyporten i
Holte

Pøj pøj med jagten

Venligst Mette

Fra : AnnetteS

Dato : 16-01-02 16:09

Hej Mette,
Det er godt nok et lækkert sted du bor.
Desværre er det nok ikke muligt for mig at komme ind, da jeg ikke
studerer, selvom det er et dejligt sted :)
Vh. Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Kate

Dato : 16-01-02 17:38

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> wrote in

Hej Annette,

Da jeg boede i ungdomsbolig var det også min største bekymring når jeg
skulle flytte hvad så med Johan og Sofie. Jeg var rigtig heldig at en
af mine venner forsøgte sig som boligudlejer og da denne leglighed blev
ledig tilbød han mig den. Når jeg siger forsøgte, så er det fordi et ½
år senere gik huset på tvangsauktion.
Jeg havde naturligvis fået indført kattene i lejekontrakten, så den nye
ejer kunne ikke røre mig. På et tidspunkt lå det lidt i luften at han
egentligt helst ville rive huset ned for at få plads til et større
supermarked/indkøbscenter. Jeg ved at han stadig gerne på sigt vil gøre
dette, men han skal give mig et års opsigelse så. Så på den måde er
_lidt_ sikret.
Men jeg har da også haft samme overvejelser som dig mht. dyr. Jeg kan
til nød forstå at man ikke tillader hund i etageejendomme, men hvordan
katte kan genere det forstår jeg ikke. For mig må de gerne forbyde
udekatte, men indekatte de kan da ikke gø eller larme særligt meget.
Nu drømmer jeg godt nok om et lille hus på landet, så måske er jeg
flyttet inden min husvært får råd til sine store planer.
Jeg håber bestemt at i finder noget snart for det er da ulideligt at
være underlagt en dårlig ejer. (Må sige at jeg har været ret heldig
hvad husvært angår, han er lidt sløv, men blander sig aldrig og er til
at tale med når der er noget.)

Kate

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-01-02 17:47

Hej Annette

Det der med dyr er svært. I området fra Køge i syd til og med Nordsjælland
er det næste umuligt at finde lejligheder, hvor man må have flere dyr, jeg
har undersøgt det.

Der er dog undtagelser, i Brøndby Strand er der i hvert fald en afdeling
hvor man må have 2 hunde og ubegrænset antal katte - administreres af
Brøndby kommune.

I Murergården, Indre Nørrebro, Københavns kommune, må man officielt kun have
1 dyr, men det overholdes ikke - administreres af DAB

I Blågården 1, indre Nørrebro, Københavns kommune må man have 2 kastrerede
indekatte - handicapvenlige lejligheder findes - administreres af FSB

I Farum Midtpunkt, Farum kommune, må man have 4 katte og/eller hunde pr.
lejemål, har du stamnavn eller kennelnavn må man have ubegrænset antal dyr,
det er ikke mit indtryk at man forsøger at overholde antallet -
handicapvenlige lehjligheder findes - administreres af KAB

Alle de nævnte er almennyttige boliger, så en del af lejlighederne
disponerer kommunerne over, det kan derfor som handicapped være en fordel at
henvende sig til kommunen ud over til boligselskabet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats