Bevilling af ny kørestol.
Fra : Kim Christensen

Dato : 15-01-02 18:33

Når man får en ny kørestol beviljet af kommunen har man jo mulighed for
at få en anden en den der er beviljet mod selv at betale mer prisen. Men
kan man også selv bestemme hvilken leverandør man vil have stolen fra?

Grunden til at jeg spørger er at min kommune kun er intresseret i at
handle med en leverandør og jeg der for er mer eller mere bundet til en
type kørestol, da jeg kun er intresseret i 3 hjulede.

Men har kommunen ikke pligt til at finde den kørestol der passer mig
bedst? Eller skal det bare være en jeg kan bruge, og så skidt med at det
ikke er den der ville passe mig bedst?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-01-02 20:06

"Kim Christensen" <kchr@int.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Men har kommunen ikke pligt til at finde den kørestol der passer mig
> bedst? Eller skal det bare være en jeg kan bruge, og så skidt med at det
> ikke er den der ville passe mig bedst?

Princippet er vist: "billigst egnede" - og det er så typisk ergoterapeuten
der vurderer det, men de tager da gudskelov brugeren med på råd

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-01-02 20:19

"Søren C. Fischer" skriver:

> Princippet er vist: "billigst egnede" - og det er så typisk ergoterapeuten
> der vurderer det, men de tager da gudskelov brugeren med på råd

Hvad så hvis de f.eks finder en stol til 10.000,- har jeg så krav på at tage
de 10.000,- og gå til en anden forhandler og køben en stol til de 10.000,-?
Eller evt. en til 12.000,- også selv betale de sidste 2.000,-?

Eller skal den købes ved den forhandler som kommunen handler med?

Fra : Lotte M

Dato : 15-01-02 20:29

> [...]

> Eller evt. en til 12.000,- også selv betale de sidste 2.000,-?
>
> Eller skal den købes ved den forhandler som kommunen handler med?

Har du læst vejledningen om kørestole som et særligt personligt
hjælpemiddel?
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20000009360-regl

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-01-02 20:41

Lotte M skriver:

> Har du læst vejledningen om kørestole som et særligt personligt
> hjælpemiddel?
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20000009360-regl

Det har jeg nu

Men der står følgende:

Det fremgår af § 17 a, stk. 3, i Socialministeriets bekendtgørelse af 27. juni
2000, at de første 2500 kr. af den egenbetaling ansøger har betalt, ved at benytte
sig af retten til frit at vælge leverandør, er at betragte som ansøgers
egenbetaling.

Alt hvad der overstiger 2500 kr. af ansøgers egenbetaling nedskrives hver måned
med 1/24 i 2 år regnet fra den dag kvittering foreligger.

Betyder det at jeg kun kan komme til at betale 2500,- selv, og restbeløbet vil
blive nedskrevet over 2 år? Eller hvad?

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-01-02 20:55

Kim Christensen skriver:

> [...]
> med 1/24 i 2 år regnet fra den dag kvittering foreligger.
>
> Betyder det at jeg kun kan komme til at betale 2500,- selv, og restbeløbet vil

Jeg fattede den lige Det betyder selvfølgeligt at hvis jeg leverer kørestolen
tilbage inden 2 år får jeg et vist beløb tilbage....

Fra : Leonard

Dato : 16-01-02 00:39

>Har du læst vejledningen om kørestole som et særligt personligt
>hjælpemiddel?

Men den vejledning gælder kun, hvis kommunen kan tilbyde dig den bedst
egnede stol fra deres faste leverandør. Er dette ikke tilfældet skal
kommunen stadig betale for den bedste stol hos den leverandør der nu
kan levere den.
Jeg mener ikke den vejledning er relevant i Kims tilfælde.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/