Pro@ccess
Fra : Sonni Bak Skammelsen

Dato : 15-01-02 18:35

Hej

Er der nogle af jer der har erfaring med at sætte en linux som
gateway/firewall på en pro@ccess opkobling med flere faste ip-adresser i
stedet for at bruge en router.

Kunne godt tænke mig at høre om hvordan det helt nødagtig virker/skal gøres.

/Sonni

Fra : Bo Simonsen

Dato : 15-01-02 18:37

On Tue, 15 Jan 2002 18:34:35 +0100, Sonni Bak Skammelsen wrote:

> Kunne godt tænke mig at høre om hvordan det helt nødagtig virker/skal
> gøres.

Hvis du har fået et ip segment, kan det gøres med NAT (kræver lidt
firewall regler) eller det kan gøres simpelt med ipforwarding.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Niels Bachmann

Dato : 15-01-02 19:21

> [...]
> stedet for at bruge en router.
>
> Kunne godt tænke mig at høre om hvordan det helt nødagtig virker/skal

Jeg har fjernet min router fra min pro@cces, og forbinder direkte til min
linux box. Det kræver seføli at ADSL'en kører ethernet og ikke ATM.

Jeg har dog kun en IP, men måske det hjælper på vej.

/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 :
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=static
BROADCAST=xx.xx.64.59
IPADDR=xx.xx.64.58
NETMASK=255.255.255.252
NETWORK=xx.xx.64.56
ONBOOT=yes

/etc/sysconfig/network :
GATEWAY=xx.xx.64.57
GATEWAYDEV=eth0

MVH/ Niels Bachmann

--
"Mandrake.... Have you ever seen a 'commie drink a glass of water?"

http://www.precious.dk

Fra : Sonni Bak Skammelsen

Dato : 15-01-02 20:11

Hej

Det var noget som dette jeg er på udkig efter, bare med flere faste
ipadresser i stedet for kun den ene.

Det med firewall via iptables, tror jeg nok jeg kan klare, ellers må jeg jo
vende tilbage med det :)

/Sonni

Fra : Jens Gregersen

Dato : 20-01-02 22:37

> gøres.

> Jeg har fjernet min router fra min pro@cces, og forbinder direkte til min
> linux box. Det kræver seføli at ADSL'en kører ethernet og ikke ATM.

Prøv e-smith (www.e-smith.org), den kan det hele.
webserver, filserver, mailserver, router, firewall... hele molevitten.
Oppe på ca. 20 minutter, alle kan finde ud af det og så kører det bare.
Man kan ikke umiddelbart pille særligt meget, men det er heller ikke
nødvendigt.

v.h.
Jens G.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 13-02-02 15:36

Hejsa

Jeg sad lige og søgte lidt og fandt lidt af det jeg søgte her.

"Niels Bachmann" <precious@precious.dk> wrote in message

> Jeg har dog kun en IP, men måske det hjælper på vej.

Det har jeg nemlig også.

> BROADCAST=xx.xx.64.59

Hvad er det for en adresse, er det adressen hos tdc?

> IPADDR=xx.xx.64.58

Din egen adresse går jeg ud fra?

> NETWORK=xx.xx.64.56

Og hvad er dette så for en adresse, jeg har kun fået oplyst to adresser fra
tdc, men det ser her ud til at du har fået 4 stk oplyst?

> GATEWAY=xx.xx.64.57

For hvad er dette for en?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Jam

Dato : 23-01-02 23:45

On Tue, 15 Jan 2002 18:34:35 +0100, "Sonni Bak Skammelsen"
<news@sonni.org> wrote:

Hej
Som Niels Skriver .... men det er dog ikke nog flere IP'er
Hvis du har f.eks. 8 ekstra IP'er bliver di routet via din WAN IP.

Du skriver ikke om du vil have "rigtige" IP'er på dit LAN eller om du
vil natte ?

Jeg er ret sikker på at det kan lade sig gøre, men måske skal du
"route" de ekstra IP'er over på et ander device/netkort (event.
virtuelt)

Anyone ?

Henrik