PHP som modul vs. som command-line process~
Fra : Mads M.

Dato : 15-01-02 18:22

Hej NG

Jeg er lige ved at sætte PHP op med apache på en w2k-box, og selvom
jeg har gravet lidt i manualerne til begge, synes jeg ikke helt jeg
kan få koncepterne til at hænge sammen...

Hvad er forskellen på subj. og hvordan differentierer man mellem dem i
opsætningen?

/MN

Fra : Svenne Krap

Dato : 15-01-02 18:50

On Tue, 15 Jan 2002 18:22:28 +0100, Mads M. <waup@punkass.com>
wrote:

> [...]
>kan få koncepterne til at hænge sammen...
>
>Hvad er forskellen på subj. og hvordan differentierer man mellem dem i

Hvis den kører som modul er PHP en del af webserveren ligesom din hånd
er en del af din krop.
Hvis den kører som commandline er den et eksternt værktøj ligesom en
hammer vil være i forhold til din krop.

Commandline versionen vil dog også kunne bruges uden webserver (fx. på
unix dåser i cron). Men det er sjældent aktuelt på Wintel dåser.

I langt de fleste tilfælde vil modul-versionen være langt at
foretrække da den er meget hurtigere (eller rettere, den tager kortere
tid om at komme i gang for hver forespørgsel).

Jeg må indrømme, at jeg ikke har så meget erfaring med cmdline, at jeg
tør sige noget om den. Når jeg har brugt den har det altid været for
at kunne bruge den i fx. cron og så er den kompileret selvstændigt med
en anden php-ini-path osv...

Mvh

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Mads M.

Dato : 15-01-02 19:00

On Tue, 15 Jan 2002 18:50:27 +0100, Svenne Krap <usenet@krap.dk>
wrote:

>I langt de fleste tilfælde vil modul-versionen være langt at
>foretrække da den er meget hurtigere (eller rettere, den tager kortere
>tid om at komme i gang for hver forespørgsel).

Det var osse nogenlunde hvad jeg regnede med... Men skal jeg så
kompilere apache for at anvende denne konfiguration?

/MN

Fra : Svenne Krap

Dato : 15-01-02 19:18

On Tue, 15 Jan 2002 19:00:13 +0100, Mads M. <waup@punkass.com>
wrote:

>Det var osse nogenlunde hvad jeg regnede med... Men skal jeg så
>kompilere apache for at anvende denne konfiguration?

Det ved jeg faktisk ikke.
Jeg har aldrig arbejde med PHP på Wintel i mere en 10 sec. af
gangen...

Svjh er der en binary pakke på php.net, som har de forskellige moduler
lavet...

Svenne

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 15-01-02 21:04

"Mads M." <waup@punkass.com> wrote in message

> Det var osse nogenlunde hvad jeg regnede med... Men skal jeg så
> kompilere apache for at anvende denne konfiguration?

Nej, det er bare at rette i .conf-filen i overensstemmelse med
manualen/guiden.

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-01-02 20:37

Svenne Krap skrev:

> Jeg må indrømme, at jeg ikke har så meget erfaring med cmdline, at jeg
> tør sige noget om den.

Jeg kan fortælle, at den faktisk er ganske nyttig. Jeg har både lavet
grafiske programmer (PHP-GTK), serverprogrammer (--enable-sockets) samt
små kommandolinjescripts, der f.eks. håndterer webserverstatistik.

Jeg håber meget på, at kommandolinjeudgaven af PHP på et tidspunkt
bliver standard på Unix - ligesom f.eks. Perl-fortolkeren er det. Jeg
håber også, det samme sker for Ruby.

--
Jonas Koch Bentzen

PHP-databaseklasse til PostgreSQL og MySQL:
http://understroem.dk/fasdab/

Fra : Svenne Krap

Dato : 15-01-02 21:33

On Tue, 15 Jan 2002 20:37:27 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Jeg kan fortælle, at den faktisk er ganske nyttig. Jeg har både lavet
>grafiske programmer (PHP-GTK), serverprogrammer (--enable-sockets) samt
>små kommandolinjescripts, der f.eks. håndterer webserverstatistik.

Der skulle have stået på wintel :)
Jeg har lavet en stor del ting på POSIX-platformen med
kommando-værktøjerne.. herunder med følgende "teknologier" :
- sockets
- gd
- shared memory
- semaphores

>Jeg håber meget på, at kommandolinjeudgaven af PHP på et tidspunkt
>bliver standard på Unix - ligesom f.eks. Perl-fortolkeren er det. Jeg
>håber også, det samme sker for Ruby.

Si. Den er "standard" på alle de maskiner, jeg installerer :)

Svenne

Fra : Anders Johannsen

Dato : 16-01-02 11:59

Jeg deler dit håb omkring Ruby, men jeg er tilbøjelig til at mene, at PHP er
sine medspillere på kommandolinjen underlegen. Her tænker jeg på Ruby,
Python og
i nogen udstrækning Perl.

PHP udemærker sig primært i kraft af sin performance i forbindelse med
webfnidder.

/A

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-01-02 14:41

Anders Johannsen skrev:

> PHP udemærker sig primært i kraft af sin performance i forbindelse med
> webfnidder.

Den er så til gengæld god. Jeg testede lige vha. ApacheBench hastigheden
på et PHP-script og et eRuby-script, der udførte præcis den samme opgave
(hentede nogle oplysninger fra en MySQL-database). eRuby-scriptet var
håbløst langsomt sammenlignet med PHP-scriptet. Lidt af en skuffelse.

Fra : Anders Johannsen

Dato : 16-01-02 15:03

> [...]
> (hentede nogle oplysninger fra en MySQL-database). eRuby-scriptet var
> håbløst langsomt sammenlignet med PHP-scriptet. Lidt af en skuffelse.

Nu er eRuby så vidt jeg husker også skrevet i Ruby selv, hvilket gør
resultatet forholdsvist forudsigeligt.

Jeg benchmarkede engang mod_ruby mod mod_php, og resultatet var stadigvæk i
PHPs favør -- dog formodentligt med mindre forskel end du oplever. Da samme
script kørte på kommandolinjen, var Ruby hurtigst.

Nogen burde skrive en mere effektiv mod_ruby

/A

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-01-02 16:10

Anders Johannsen skrev:

> Nogen burde skrive en mere effektiv mod_ruby

Jeps. Det mest irriterende ved mod_ruby er dog, at den tilsyneladende
forsøger at gætte content-typen for en:
http://www.modruby.net/ml/archive/modruby/200201.month/144.html

FUT: dk.edb.programmering