Nul barsel -ærlig snak arbejdet trækker me~
Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 15-01-02 16:14

http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=150231

Det er sandelig en kvinde der melder ærligt ud, borgerpligten er gjort,
manden klarer ærterne, og hurtigt tilbage til arbejdet igen.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : vagn torup

Dato : 15-01-02 21:32

Hej Flemming
Jeg har lige været inde og læse artiklen. Hvis jeg var mand, gad jeg f....
ikke drøne frem og tilbage til et ministerie for at min søn skulle have mad.
Jeg fornærmer sikkert mange helt vildt, men hun burde afgjort blive hjemme i
nogle måneder.
Jeg ved godt mange kvinder er tilhængere af karriere og børn samtidig, men
det lille pus er lige født. Jeg fatter slet ikke hvordan hun vil kunne
undvære ham.
Nå, men dybest set er det jo deres egen sag og man må formode farmand er
indstillet på ordningen. Men jeg må indrømme forargelsen ligger lige for hos
mig, men jeg er heller ikke så moderne anlagt.
vh Rikke

Flemming M. Hansen <sokker@hansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4447a1$0$62901$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Betin@

Dato : 15-01-02 21:35

sokker@hansen.mail.dk skrev...
> http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=150231
>
> Det er sandelig en kvinde der melder ærligt ud, borgerpligten er gjort,
> manden klarer ærterne, og hurtigt tilbage til arbejdet igen.

Ja hvem der dog havde de muligheder, vi har problemer nok med bare at
få en dagplejeplads i nærheden

Betin@

Fra : Gitte

Dato : 16-01-02 07:38

Hej

Det er også fint nok, synes jeg. Men nu er det ikke ret mange kvinder,
der har de samme muligheder for at have den lille med på jobbet. Jeg
forstår fint, at jobbet også trækker, jeg følte selv at jeg gik noget
i stå, da jeg var på barsel. Men mange kvinder har ikke et reelt valg.

MVH
Gitte

Fra : Betin@

Dato : 16-01-02 13:17

gitte@beyer.mu skrev...
> [...]
> forstår fint, at jobbet også trækker, jeg følte selv at jeg gik noget
> i stå, da jeg var på barsel. Men mange kvinder har ikke et reelt valg.

Jeg kan kun give dig ret.

Betin@

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-01-02 23:10

Jeg syntes egentligt at det er et rystende signal at sende til resten af
befolkningen.
Vi kan ikke alle gøre som hende men heldigvis er det heller ikke alle som
vil.....

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 17-01-02 14:48

"Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> befolkningen.
> Vi kan ikke alle gøre som hende men heldigvis er det heller ikke alle som

Problemet her er nok Jesper at vi to er mænd, og har et måske noget
idealiseret syn på hvordan en barsel "bør" forløbe, men blot har glemt at
virkeligheden for kvinden idag præcis ligner mandens mht. arbejdsmarkedet og
mht. realisering af sig selv.

Mvh.

Flemming M. Hansen

PS. følte mig også selv stødt over artiklen.

Fra : vagn torup

Dato : 17-01-02 15:42

Hej
Vi er måske nok et uddøende folkefærd, men vi er dog stadig nogle der kan,
vha orlov og ønsket om det, gå hjemme ved vores børn i længere tid.
Ingen af mine har gået i vuggestue men starter i halvdagsbørnehave, når de
er 3, men det har så også været fordi jeg har fået dem så tæt på hinanden,
at jeg har kunne holde det næstyngste barn hjemme sammen med den yngste på
dennes orlov.
Nu stopper min orlov i juni og der er min yngste 1½ år, så slutter "festen"
desværre og arbejdet kalder hvad enten jeg vil eller ej, men hvis jeg på
nogen måde kan skaffe det vil jeg kun arbejde 20 timer, så ungerne kan blive
i deres skønne børnehave.
Den yngste passer far så derhjemme til hun også skal i børnehave.
Karriere er jeg flintrende ligeglad med, men jeg ved godt, at jeg tilhører
et mindretal.
nyhedsmeddelelse:3c46d669$0$95328$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Gitte

Dato : 17-01-02 21:34

> [...]
>befolkningen.
>Vi kan ikke alle gøre som hende men heldigvis er det heller ikke alle som

Og fordi alle ikke kan, er der ingen der "må"?

MVH
Gitte

Fra : Ghita

Dato : 17-01-02 22:57

"Gitte" <gitte@beyer.mu> skrev i en news:3c47350f.6525152@news.tele.dk

> Og fordi alle ikke kan, er der ingen der "må"?

Fra min side er det nok nærmere en undren over at hun ikke
vil tage sig tiden til nussepusse derhjemme, og glemme alt
hvad der hedder karriere for en tid.
Ghita

Fra : Nethe

Dato : 18-01-02 00:28

> Fra min side er det nok nærmere en undren over at hun ikke
> vil tage sig tiden til nussepusse derhjemme, og glemme alt
> hvad der hedder karriere for en tid.
> Ghita

Hun leger vel bare 'mand'. Og hvorfor skulle reglerne være anderledes for
hende end de fleste danske mænd ?
Jeg kan ikke lade være med at synes, at jeres forargelse i høj grad er
dobbeltmoralsk.

Agnethe

Fra : Ghita

Dato : 18-01-02 16:45

"Nethe" <nethe@nospam.dk> skrev i en news:a27mt6$mu6$1@news.net.uni-c.dk
> [...]
for
> hende end de fleste danske mænd ?
> Jeg kan ikke lade være med at synes, at jeres forargelse i høj grad er

Agnethe

Måske forstår jeg så heller ikke de danske mænd !
Ghita

Fra : Preben Bonnovic

Dato : 18-01-02 23:42

> Agnethe
>
> Måske forstår jeg så heller ikke de danske mænd !
> Ghita

Kære Ghita og Agnethe jeg tror jeg har en løsning på forståelses problemet.

Prøv i stedet en rettroende muslimsk mand, så kan det være at det rette
perspektik måske igen falder på plads.

God weekend.

Hilsen Preben

Fra : Ghita

Dato : 19-01-02 11:08

"Preben Bonnovic" <preben_bonnovic@sol.dk> skrev i en
> [...]
problemet.

> Prøv i stedet en rettroende muslimsk mand, så kan det være at det

Hvad mener du med det ?
Ghita

Fra : Hanne Christensen

Dato : 20-01-02 11:01

"Ghita" <mammas@bonbon.net> skrev i en meddelelse news:3c474825$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Fra min side er det nok nærmere en undren over at hun ikke
> vil tage sig tiden til nussepusse derhjemme, og glemme alt
> hvad der hedder karriere for en tid.
> Ghita

Jeg finder det kvalmende at skulle pussenusse. Det er et reelt arbejde at yde omsorg, skifte lortebleer, pudse næser osv. Man må stille nogle konkrete krav til mændene m.h.t. børnepasning og orlov. Ellers ryger pigerne bagerst, når det gælder de spændende stillinger. Der er et liv efter babyen, ellers kommer der aldrig et tilfredsstillende liv for hele familien.
Hanne

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 20-01-02 14:51

On Sun, 20 Jan 2002 11:00:48 +0100, "Hanne Christensen"
<poulc@ofir.dk> wrote:

>Jeg finder det kvalmende at skulle pussenusse. Det er et reelt arbejde
>at yde omsorg, skifte lortebleer, pudse næser osv. Man må stille nogle
>konkrete krav til mændene m.h.t. børnepasning og orlov.

Det gør hver enkel vel også efter hvad de mener er rigtigt.

>Ellers ryger pigerne bagerst, når det gælder de spændende stillinger.

Og hvad er en spændende stilling, dette er vel også individuelt.

>Der er et liv efter babyen, ellers kommer der aldrig et tilfredsstillende
>liv for hele familien.

Hvis du er tilfreds med hvad du laver og hvordan du lever er dette vel
også godt for familien.
Er selv vokset op med en kariere kvinde som mor, dvs. min far blev
"min mor" og da hun døde i november, har jeg konstant måtte "forsvare"
min manglende sorg på egne vegne, "det er jo din mor" sige folk og som
sangen siger "mor er den bedste i verden" men desvære ikke i mit
tilfælde. Men når det er far's tur kommer de til at støtte mig.
Så det man skal finde er en middel vej hvor begge forældre indgår i
det daglige.
Men det prøver vi jo alle på.

MVH

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : vagn torup

Dato : 21-01-02 11:09

Hanne Christensen <poulc@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2e4n3$bvl$1@sunsite.dk...

> [...]

når det gælder de spændende stillinger. Der er et liv efter babyen, ellers
kommer der aldrig et tilfredsstillende liv for hele familien.

Hej Hanne
Tal for dig selv. Mit familieliv har det helt fint, selvom jeg pussenusser
mine unger.
Rikke

Fra : Nethe

Dato : 21-01-02 12:20

> Hej Hanne
> Tal for dig selv. Mit familieliv har det helt fint, selvom jeg pussenusser
> mine unger.
> Rikke

Men du går jo ikke op i karrie (og det er dit eget valg), men det er der jo
andre, der gør. Så Hanne taler nok for sig selv!

Og det jeg tidligere har reageret imod var, at denne tråd blev startet på
baggrund af Lene Espersen. Selvom der er mange mænd, der ikke engang holder
14 dage barsels, så er det netop en kvinde, man hakker på.
Kvinder må ikke opføre sig som mænd, når det kommer til børn/karriere.
Kvinder er dem, der skal pussenusse. Ingen reagerer, hvis manden er tilbage
på arbejde to dage efter fødslen, men hvis kvinden er tilbage en uge efter,
så bliver sådan en debat her startet.
Ligestilling ?

Fra : Iben Holst

Dato : 23-01-02 11:58

> Det er et reelt arbejde at yde omsorg, skifte lortebleer, pudse næser osv.

Selvfølgelig kræver det en del at have børn - det kræver en masse tid og
energi etc. etc. ....
Det er faktisk en fuldtids beskæftigelse; men hvis man ligefrem betragter
det som et reelt arbejde at sørge for sit lille hjælpeløse barn, som man af
egen fri vilje har sat i verden, - at give det omsorg og tryghed og den
bedste start på livet, så skulle man ABSOLUT IKKE have fået det !!!!!!

Iben

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-01-02 12:26

Er arbejde og beskæftigelse ikke det samme? Det jeg efterlyste var en smule respekt for børnepasning, så det ikke blev opfattet som en fritidsaktivitet på linje med blomsterbinding o.l.
Hanne

Fra : Iben Holst

Dato : 23-01-02 18:48

Poul Christensen <poulc@hlaug.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2m6rf$1na$1@tux.netsite.dk...
Er arbejde og beskæftigelse ikke det samme?

*S* Det kommer jo så an på hvordan man definerer det !

Jeg er selv en som bruger tid på mit barn og har gået hjemme så lang tid det
var muligt (barsel + forældreorlov), men jeg kunne aldrig finde på at kalde
det et arbejde. Og at gå hjemme hos barnet betyder ikke absolut at man
"pussenusser".
Det kræver rigtig meget at gå hjemme med barnet, men for mit vedkommende er
det en ren nydelse, for alt det negative kommer tusind fold tilbage i det
dejlige og positive man oplever hos og sammen med barnet.
At andre så mener det er det samme som at gå hjemme og "dandere" den, tager
jeg mig ikke af. De stakkels folk aner jo ikke hvad de taler om .....

Iben

Fra : mose familien

Dato : 20-01-02 14:10

Istedet for at sige "mænd" er nogle svin, skulle man måske tænke på at det
vel er en familien beslutning hvem der skal tage orlov og hvem der skal
arbejde.

Jeg tror da ikke alle mænd siger "DU bliver hjemme, og jeg arbejder BASTA"
Mon ikke det er en fælles beslutning i alle velfungerende hjem!!!!!!!!!!

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 21-01-02 15:09

Jeg er lidt træt af den diskution om hvad der bedst for kvinder og mænd.
Hvad med hvad der er bedst for børnene......

Anja

Fra : Betin@

Dato : 21-01-02 18:07

jesper_pedersen@hotmail.com skrev...
> Jeg er lidt træt af den diskution om hvad der bedst for kvinder og mænd.
> Hvad med hvad der er bedst for børnene......

Hvis forældrene har det godt så har børnene det også godt!

Betin@

Fra : vagn torup

Dato : 21-01-02 22:06

Hej Betina og Nethe
Nej, børnene har det ikke nødvendigvis godt, hvis forældrene har det.
Forældrene kan sagtens have det godt men overse barnets behov uden at ville
det noget ondt.
Det er i mine øjne noget ævl, at når manden kan vende tilbage til arbejdet
to dage efter en fødsel, så kan kvinden også efter en uge.
Det er nu engang kvinderne der bliver gravide, føder og ikke mindst ammer.
Derfor er det helt naturligt at moderen overvejende passer barnet de første
måneder. At malke ud, bruge modermælkserstatning osv er gode nødløsninger
for betændte brystvorter og andre fysiske evt. psykiske problemer og ikke
for kvinder, der udemærket er i stand til det selv.
Når naturen nu engang kun har givet kvinder mulighed for at amme børn er det
i mine øjne en måde at sige, at det er hende, der skal tage sig af barnet så
længe den fase står på og hvis det er så rædselsfuldt at pussenusse og
skifte lortebleer og arbejdet er så meget sjovere, skulle man måske fravælge
børnene i stedet for.
Rikke
Betin@ <FruGraaspurv@indbakken.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.16b669051d10a9b3989718@news.worldonline.dk...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-01-02 12:53

Det er vist noget af en floskel.... Specielt i disse tider hvor forælder har
et enormt behov for altid at følge deres egne interesser - realisere deres
egne behov. Alle undersøgelser viser at børn aldrig har været så ensomme som
nu. Tv-Avisen i sidste uge.