Computer ser kun 8 MB af 32 MB RAM.
Fra : Alex

Dato : 15-01-02 16:49

Har lige prøvet at sætte en 32 MB SD PC100 RAM blok i en 5 år gammel
computer.

Men når jeg starter den op ser den kun 8 MB.

Hvad kan den mest sandsynlige grund mon være?

Motherboardet er et AI5TV der skulle kunne bruges med "168 pin DIMM
SDRAM or Fast page mode / EDO RAM."

Alex

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-01-02 16:52

"Alex" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad kan den mest sandsynlige grund mon være?
>
> Motherboardet er et AI5TV der skulle kunne bruges med "168 pin DIMM

Hvad sidder der ellers i maskinen af ram?

Fra : Alex

Dato : 15-01-02 23:20

On Tue, 15 Jan 2002 16:52:09 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Hvad sidder der ellers i maskinen af ram?

intet

Fra : [SC] Muff Diver

Dato : 15-01-02 17:56

"Alex" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan den mest sandsynlige grund mon være?
>
> Motherboardet er et AI5TV der skulle kunne bruges med "168 pin DIMM

1: At bundkortet kun understøtter 32mbit type og de 32 mb PC100
sandsynligvis er 64mbit type.Har lige selv sat 128mb (64mbit type) i en
gammel "svend" der kun understøtter 32 mbit type og fandt kun 32 mb.

Fra : Alex

Dato : 15-01-02 23:20

On Tue, 15 Jan 2002 17:55:46 +0100, "[SC] Muff Diver"
<Muff-Diver@sol.dk> wrote:

> [...]
>sandsynligvis er 64mbit type.Har lige selv sat 128mb (64mbit type) i en
>gammel "svend" der kun understøtter 32 mbit type og fandt kun 32 mb.

ifølge manualen er der to "64-bit meory banks". Men der er åbenbart
alligevel en eller anden alvorlig incompatibilitet. Jeg har forøvrigt
netop opgraderet bios-en så den kan se mere end 8 GB harddisk...

Fra : Tommy Oksen

Dato : 15-01-02 21:40

On Tue, 15 Jan 2002 16:48:36 +0100, Alex <no@spam.dk> wrote:

>Har lige prøvet at sætte en 32 MB SD PC100 RAM blok i en 5 år gammel
>computer.
>
>Men når jeg starter den op ser den kun 8 MB.
>
>Hvad kan den mest sandsynlige grund mon være?

Hej,
har du været inde og "vende" i BIOS ?
Det kan sommetider hjælpe at gå ind i bios og så blot "Save &
Exit" ud igen, når man har sat andet ram i.

--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : Alex

Dato : 15-01-02 23:20

On Tue, 15 Jan 2002 21:39:45 +0100, Tommy Oksen <tommy@oksen.nu>
wrote:

>Hej,
>har du været inde og "vende" i BIOS ?
>Det kan sommetider hjælpe at gå ind i bios og så blot "Save &
>Exit" ud igen, når man har sat andet ram i.

jeg har været derinde 20 gange og prøvet alle kombinationer af
indstillinger som har med dram at gøre

Fra : Finn

Dato : 15-01-02 22:39

Alex <no@spam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iej84uonv7rkofircqlh2rbck7io13a51f@4ax.com...
[...]

Nogle af disse bundkort er meget kræsne med ram.Hvis der er tale om et
bundkort der kun understøtter den gamle32bits technologi er der som sagt i
et tidligere indlæg ikke noget at gøre.Hvis det viser sig at kortet
understøtter64 bits technologi er der til enkelte af bundkortene lavet
biosopdateringer der løser problemet bla. VX Pro+ med Via chipset kan med en
biosopdatering læse ramklodser på op til 128 mb.Andre af bundkortene kan kun
læse enkeltsidet ramog andre igen kan kun læse dobbeltsidet ram så der er
mange muligheder.

Mvh.Finn

Fra : Alex

Dato : 15-01-02 23:20

On Tue, 15 Jan 2002 22:38:57 +0100, "Finn" <fimus@post.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>læse enkeltsidet ramog andre igen kan kun læse dobbeltsidet ram så der er

jeg har ellers lige opdateret bios (mhp > 8 GB HD)

Fra : Finn

Dato : 15-01-02 23:48

Alex <no@spam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4ha94u0aahmf5gcahtbf3qoj892k1g7dbf@4ax.com...
wrote:

jeg har ellers lige opdateret bios (mhp > 8 GB HD)

Prøv at låne dig frem til et par andre ramkodser at forsøge med.Hvis du har
opdateret bios bør den ihvert fald kunne snuppe klodser på mindst 64 mb
Mvh.Finn