what the F... harddisk!!
Fra : Brian Olsen

Dato : 15-01-02 02:18

hej

nu sidder jeg lige og tumler med min gamle 500 mzh amd

problemet er en ny 40 GB ibm hd 7200 rmp osv.

det melder ikke ind når jumperne er sat:
15 head slave
15 head master
16 head slave
16 head master

men tilgæld kan den findes og formateres når jumperen står på
32 gb clip, slave
med det til følge at der kun er 32 gb på disken.

hva hulen er meningen? er min nye disk i udu eller hva?

hjælp modtages med kyshånd!
hygge

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 15-01-02 02:56

Brian Olsen wrote:

> [...]
> 32 gb clip, slave
> med det til følge at der kun er 32 gb på disken.

Du har et bundkort med en bios som har en begrænsning på 32 GB for
harddiske.
Find ud af hvilket bundkort det er, og om der findes en nyere bios til
det. Vi forestiller os lige rent hypotetisk at der findes en ..
Evt. spørg teknisk support pr. e-mail om den nyere bios understøtter
diske over 32 GB, hvis du helst ikke vil flashe bios'en med mindre du
ved om det nytter noget.
Hvis der ikke er understøttelse for større diske i en nyere bios, kan du
f.eks. få fat i et Dynamic drive overlay fra IBM.
Ovenstående er i mine øjne den dårligste løsning, da jeg selv har prøvet
at sætte en disk med et sådant overlay over i en anden comp, og så blev
hele filsystemet på en i forvejen monteret disk korrupt på sekunder..
Du kan nøjes med at bruge den som 32 GB disk, eller købe nyere
bundkort(+cpu, da der ikke produceres bundkort til K6(-2/3(+) mere).

> hva hulen er meningen? er min nye disk i udu eller hva?

Næppe, Ebbe :)

Fra : Brian Olsen

Dato : 15-01-02 22:28

"Jens Carsten Hansen" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan nøjes med at bruge den som 32 GB disk, eller købe nyere
> bundkort(+cpu, da der ikke produceres bundkort til K6(-2/3(+) mere).

ok, det giver en vis mening

det forklare vel hvorfor den forrige ejers harddisk opførte sig mystisk og
skulle formateres. det var dog en 40 gb Maxtor i en skuffe,

hygge B