Memtest86 af ram.
Fra : Groggy

Dato : 14-01-02 22:53

Min computer er for tiden meget ustabil. Win2000 genstarter ofte og er
generelt ikke meget for at starte op.

Jeg besluttede mig derfor at checke mine ram med programmet Memtest.

Jeg har 512mb ram i form af to klodser af 256mb hver. Med en test af hver
blok seperat i maskinen viser det sig, at der kommer et hav af fejl når jeg
tester den ene.

Mit spørgsmål er så om nogen ved om dette program er godt nok til checking
af ram, og derved kan bruges som argument over for forhandleren da der
stadig er garanti på?

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 15-01-02 01:00

"Groggy" <groggy@mail.dk> skrev:

> Min computer er for tiden meget ustabil. Win2000
> genstarter ofte og er generelt ikke meget for at starte op.

Du skulle vel ikke have et EPoX 8KHA+ bundkort ?
Syntes jeg kan genkende dine problemer.
Hvis ja, så prøv at sætte dine RAM til at køre CAS2.5.
Det har gjort mit bundkort 100% stabilt.

> Jeg besluttede mig derfor at checke mine
> ram med programmet Memtest.

Jeg har lige testet mine RAM under CAS2 ved 145MHz.
Testprogrammet fandt ingen fejl, men Win2k kører
stadigvæk ikke stabilt ved CAS2, så jeg tror ikke 100%
på det program længere.

> Jeg har 512mb ram i form af to klodser af 256mb hver. Med en test af hver
> blok seperat i maskinen viser det sig, at der kommer et hav af fejl når jeg
> tester den ene.

Og din maskinen kører 100% stabilt når du undlader
at montere det defekte RAM modul ?

> Mit spørgsmål er så om nogen ved om dette program er godt nok til checking
> af ram, og derved kan bruges som argument over for forhandleren da der
> stadig er garanti på?

Hvis din maskine kører stabilt foruden defekte
RAM-modul, så burde forhandlerens testmaskine
også køre ustabilt med defekte modul.
Det plejer ikke at være svært at får byttet et
defekt RAM modul - det er ikke engang sikkert
de gider teste det...

> Håber I kan hjælpe.

Jeg prøvede...

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella, somdesværreertom!

Fra : Groggy

Dato : 15-01-02 18:07

"Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk> skrev i en meddelelse

> Du skulle vel ikke have et EPoX 8KHA+ bundkort ?
> Syntes jeg kan genkende dine problemer.

Nope... Et Asus A7V133.

> Og din maskinen kører 100% stabilt når du undlader
> at montere det defekte RAM modul ?

I dag har jeg siddet og arbejdet lidt mere med computeren... Nu er der
dukket en ny fejl op. Der kommer forholdsvis ofte fejlmeddelelser når jeg
lukker et program. Og det er kun når jeg lukker. Men Memtest finder ikke
nogen fejl ved den ramblok der sidder i nu.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

Fra : Madsen

Dato : 15-01-02 03:00

Groggy skrev:

> Mit spørgsmål er så om nogen ved om dette program er godt nok
> til checking af ram, og derved kan bruges som argument over
> for forhandleren da der stadig er garanti på?

Jeg har tidligere fået byttet ram ved forhandler hvor memtest har
fundet fejl på, så det vil jeg mene at du burde kunne.

Madsen.

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 15-01-02 09:23

> Jeg har tidligere fået byttet ram ved forhandler hvor memtest har
> fundet fejl på, så det vil jeg mene at du burde kunne.

Jeg har også fået byttet en klods der var testet med Memtest og fandt fejl.
Fik at vide af teknikeren at det var en ok måde at teste på..

/TWM

Fra : Peter L

Dato : 15-01-02 22:06

Jeg har testet min RAM med 3 forskellige versioner af MemTest-86: v2.6 viste
flere fejl, v2.7 lidt færre og v2.8 slet ingen. Samtlige RAM jeg har testet
på 3 forskellige maskiner viste fejl med v2.6....
v.2.6 og v2.7 tester også noget på den serielle port. Det er slået fra i
v2.8 (så går det meget hurtigere), men kan måske også være årsag til de
forskellige resultater.
Jeg synes det er meget svært (= umuligt) at tolke resultaterne.

Peter L

PS
PRC-Data vil bytte mine RAM, når Memtest viser fejl.