Taxa kørsel
Fra : Bjarne Rune Müller

Dato : 14-01-02 22:12

Hej
Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig med disse spørgsmål.

Jeg har fået tilkendt højeste førtidspension pr. 01.01.2002 pga. diverse
skavanker så som reflex dystrophy og amputation af højre underben,
huskommelses tab og koncentrations besvær.
Jeg har også en invalidebil, men bl.a. pga. koncentrations besvær og de
stærke smerter, så er det ikke altid lige nemt at køre bil.
Det er heller ikke særlig sikkert for mine omgivelser, har jeg nogen
mulighed
for at få tilbudt anden kørsel, jeg har hørt at pensionister og herigennem
også
førtidspensionister kan få et antal ture med taxa til bus pris i en given
periode.

Hvis man kan få sådan noget tilkendt, hvordan er jeg så stillet med min
invalidebil
hvis jeg søger om dette. Jeg har en stationcar, og den kan ikke undværes da
jeg
også bruger kørestol, og derfor har jeg brug for pladsen, selvom det skulle
være
min kone som kørte bilen.

Med venlig hilsen

Bjarne

Fra : Eva

Dato : 15-01-02 07:04

Hejsa Bjarne!

Jeg kan desværre ikke besvare dine spørgsmål, men jeg havde lige nogle
underspørgsmål, da jeg også har refleksdystrofi, blot i mit venstre ben.

> Jeg har fået tilkendt højeste førtidspension pr. 01.01.2002 pga. diverse
> skavanker så som reflex dystrophy og amputation af højre underben,
> huskommelses tab og koncentrations besvær.

Har du fået amputeret dit ben p.g.a. R?
Har du fået hukommelsestab og koncentrationsbesvær pga. R?

> Jeg har også en invalidebil, men bl.a. pga. koncentrations besvær og de
> stærke smerter, så er det ikke altid lige nemt at køre bil

Jeg kan ikke forestille mig, at du også kan få betalt taxa, da din kone jo
kan køre bilen, men jeg ved det som sagt ikke.

Kærlig hilsen
Eva

Fra : Leonard

Dato : 15-01-02 10:18

>Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig med disse spørgsmål.

Jeg vil forsøge.

> [...]
>også
>førtidspensionister kan få et antal ture med taxa til bus pris i en given

Der findes forskellige ordninger, en kommunal, som giver et antal ture
indenfor kommunen pr. kvartal, som du måske kan få som pensionist, men
den er så vidt jeg ved både afhængig af om du har bil og din økonomi.
Pensionsloven er ikke min stærke side.
Så findes der en amtslig kørselsordning, der hedder noget forskelligt
i de forskellige amter, hvor du kan køre mindst 104 ture om året, og
her er betingelserne, at du bruger ikke kan benytte offentlig
transport, fx fordi du er kørestolsbruger. Her røres ikke ved om du
har bil eller andet.
Begge dele kan de fortælle dig om på dit kommunekontor, det er sikkert
også dem, der skal bevilge det.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Danevang

Dato : 15-01-02 14:59

Hej Bjarne !

Læs: "Lov om Social Service", søg evt. på Nettet.

Der kan du læse hvad du har ret til og så søg Kommunen det du finder frem
til. Du skal ikke regne med at Kommunen vil hjælpe dig automatisk, det har
jeg bitter erfaring med de ikke gør, desværre !

Frisk mod

Hilsener fra Susanne W. A.

Bjarne Rune Müller <Bjarne-Hasselkaer1@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c434aef$0$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lotte M

Dato : 17-01-02 02:20

"Danevang" <danevang@post.cybercity.dk> skrev

> Der kan du læse hvad du har ret til og så søg Kommunen det du finder frem
> til.

Det synes jeg er et skidt råd. Man skal ikke søge for sportens skyld,
kun når man har et reelt behov.

> Du skal ikke regne med at Kommunen vil hjælpe dig automatisk, det har

Der er stor forskel på kommunerne og der kan såmænd også være
forskel på sagsbehandlerne i den enkelte forvaltning. Jeg synes det
er en dårlig taktik, at tage udgangspunkt i man ikke får hjælp - hvorfor
skabe en konflikstemning uden grund?

> jeg bitter erfaring med de ikke gør, desværre !

Hvis man har en uvillig kommune/sagsbehandler er det desværre
nødvendigt at være særdeles velforberedt, når man har behov for
hjælp. Men der er ingen grund til at skære alle over én kam!

> Frisk mod

Nemlig - der er som regel en løsning, selv om man ind imellem
skal kæmpe for at finde den.

Forresten - kan jeg ikke lokke dig til at læse om citatteknik:
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk