Hvor bliver memoryen af?
Fra : Michael Kristensen

Dato : 14-01-02 20:56

Hej,

Benytter LM8.1 med kerne 2.4.17, og undres over outputtet fra 'free'.

Når min maskine netop er bootet, benyttes 23 MB ram (uden cache/buffer).
X startes (samt KDE og hvad dertil følger med af overflødigt tingel-tangel)
og er aktiv en times tid. X lukkes, og 'free' køres igen. Nu benyttes 172
MB ram (uden cache/buffer) - se nedenfor.

Ved nærmere undersøgelse vha. 'ps -aux', er der ikke nogen processer som
har reserveret ekstreme mængder hukommelse. Summen af reserveret hukommelse
i RSS kolonnen nærmer sig overhovedet ikke de 172 MB.

Jeg kunne godt bruge et par fif til at finde årsagen til dette.

total used free shared buffers cached
Mem: 643060 559648 83412 0 277400 110264
-/+ buffers/cache: [171984] 471076
Swap: 522072 0 522072

- Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-02 17:15

"Michael Kristensen" <mke@nospam.dk> wrote in message
> Benytter LM8.1 med kerne 2.4.17, og undres over outputtet fra 'free'.
[for lidt fri ram]

Nu har ingen af "de kloge" svaret endnu, så jeg vil da lige fortælle hvad
jeg mener at have læst tidligere i denne gruppe. Jeg er altså langt fra
sikker på det, jeg snakker om.

I Linux fungerer rammen på en måde som gør, at mængden af ledig ram ofte vil
være mindre end nødvendigt. Skulle du få brug for mere ram, end hvad der er
ledigt, kan der hurtigt smides noget ud.

Netto-resultat skulle gerne være, at flere ting ligger i cachen, og systemet
dermed totalt set er hurtigere.
Du skal derfor se på hvad der er i brug, og ikke hvad der er ledig.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper FA

Dato : 15-01-02 18:11

Michael Kristensen wrote:

> Benytter LM8.1 med kerne 2.4.17, og undres over outputtet fra 'free'.

Hukommelsesstyringen i 2.4 er vist blevet for smart til at programmer som
free kan rapportere det korrekt. Fx. står der altid 0 ved shared, hvilket
normalt ikke vil være særligt korrekt.

--
Jesper