Starte et program som anden user
Fra : Trespasser

Dato : 14-01-02 17:11

Hejsa

Vi har et lille problem med vores counterstrike-server. Det er at vi gerne
vil have den startet op som en anden user end root. Hvordan gøres dette for
vi er squ en bette grønne på linux-området :)=
Et andet problem er så rettighederne til alle filerne som counterstrike skal
bruge. Både læse og skrive logs til. Hvordan fixes dette umiddelbart. Jeg
kunne godt tro at man satte den user som counterstrike nu skal startes op
som til at have rettigheder til at læse alle filerne og så skriv i den logs
der skal skrives i; men det er squ en bette omstændigt; men hvis det ikke
kan være anderledes så må det jo være sådan :)

På forhånd tak

Brian
--
Simpson's quotes:
Homer : "The girls of the internet. Ooh, I'd go online with them anyday!"

Fra : Mickey

Dato : 14-01-02 18:12

"Trespasser" <n97bm001@_SPAM_get2net.dk> wrote in

> Vi har et lille problem med vores counterstrike-server. Det er
> at vi gerne vil have den startet op som en anden user end root.
> Hvordan gøres dette for vi er squ en bette grønne på
> linux-området :)=

Har den ikke en -u paramter du ka bruge ?
- ellers prøv ad med sudo

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-01-02 19:45

> [...]

>Vi har et lille problem med vores counterstrike-server. Det er at vi
>gerne vil have den startet op som en anden user end root.

noget i denne stil sættes ind som sidste linie i /etc/init.d/rc.local

su - strike -c "/startkommando" &

"&" tegnet til sidst starter programmet i baggrunden så rc.local scriptet
får lov til at fortsætte.

Se "man su" for flere detaljer

Fra : Jeppe Eg

Dato : 14-01-02 21:46

Da jeg legede med det, installerede jeg det som normal bruger og kørte det som
normal bruger. Root var aldrig inde i billedet.
/Jeppe Eg

Fra : Trespasser

Dato : 15-01-02 09:28

Det er fordi det er blevet installeret som root og derfor kører det også som
root kunne jeg forestille mig :)

Brian

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-01-02 12:48

Trespasser wrote:

> Det er fordi det er blevet installeret som root og derfor kører det
> også som root kunne jeg forestille mig :)

chown -R cstrike /sti/til/cstrike

ændrer ejerskabet - herefter kan CS køres som 'cstrike'-brugeren.

cstrike skal naturligvis ændres til den bruger, den skal køre som...

> "Jeppe Eg" <eg@oek.dk> wrote in message
> som

Rasmus

Beware of programmers who carry screwdrivers