Dagens dumme spørgsmål
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-01-02 16:32

Hejsan, - og tak for tålmodigheden.

Hvordan kan jeg se hvor meget diskplads der bruges/er frit?

MVH ANR

"Look at me! I'm a puffy pink cloud!"
-Homer Simpson

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 14-01-02 16:38

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Hejsan, - og tak for tålmodigheden.
>
> Hvordan kan jeg se hvor meget diskplads der bruges/er frit?

df

--
Christian Hemmingsen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-01-02 17:06

On Mon, 14 Jan 2002 16:38:07 +0100, Christian Hemmingsen wrote:

> df

'df -h' for human readable. Dvs. så tallene kommer i mb/gb alt efter hvor
stor disken er. 'man df' for flere muligheder.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 16:38

Andreas N Rasmussen skrev:

> Hvordan kan jeg se hvor meget diskplads der bruges/er frit?

#v+
$ apropos "disk space"
df (1) - report filesystem disk space usage
gdiskfree (1) - GNOME utility to monitor disk space usage
kdf (1) - KDE free disk space utility.
kwikdisk (1) - KDE free disk space utility.
pydf (1) - report colourised filesystem disk space usage
snmpdf (1) - gets a listing of disk space usage on a remote machine via SNMP
$
#v-

// Klaus

Fra : Anders Nørgaard

Dato : 14-01-02 17:00

angående df så lige et indlæg, hvis du skriver

df -m

så får angivelsen i MB, og ikke i bloks

mvh

Anders

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 14-01-02 16:55

"Anders Nørgaard" <viper@mail.ikasths.dk> writes:

> angående df så lige et indlæg, hvis du skriver
>
> df -m
>
> så får angivelsen i MB, og ikke i bloks

hvis du bruger GNUs version følgende også bruges:

df -h

-h, --human-readable
print sizes in human readable format (e.g., 1K 234M
2G)

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-01-02 17:01

> [...]

> filesystem disk space usage snmpdf (1) - gets a listing of disk
> space usage on a remote machine via SNMP $ #v-

Wow, folk er effektive! Tak for svaret til jer begge, hvorfor virker
min apropos overhovedet ikke? Jeg får en "nothing apropriate" uanset
hvad jeg spørger om.

Noget andet - og vigtigere - er at jeg er ved at miste plads. Grunden
til at jeg spørger er selvfølgelig at jeg mangler plads. Nu slettede jeg
lige et par mb men jeg kan stadig ikke kopiere en toliniers tekstfil!
Hvorfor nu det?

(Min teori er at /swap på en eller anden magisk måde er dynamisk så den
nu overtager den plads jeg frigør, men siden jeg intet kender til dette
fs er det nok over min forstand.)

MVH ANR

"Romance is dead. It was acquired in a hostile takeover by Hallmark and
Disney, homogenized, then sold off piece by piece." -Lisa Simpson

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 17:35

Andreas N Rasmussen skrev:

> hvorfor virker min apropos overhovedet ikke? Jeg får en "nothing
> apropriate" uanset hvad jeg spørger om.

Der er forskel på hvorledes man/whatis/apropos virker på de forskellige
distributioner, men jeg gætter på at du først skal have lavet databasen
til whatis først. Prøv at læse man(1), whatis(1) og apropos(1). Måske
er der en makewhatis-ting et sted på dit system.

// Klaus

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-01-02 18:05

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> til at jeg spørger er selvfølgelig at jeg mangler plads. Nu slettede jeg
> lige et par mb men jeg kan stadig ikke kopiere en toliniers tekstfil!

Den skriver følgende:

Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/sda7 910924 887560 0 100% /
/dev/sda5 9950 3873 5563 42% /boot

Virker det ikke lidt suspekt? Hvis jeg sletter filer falder 'Used' men
som det kan ses ændres Available ikke.

MVH ANR

"Ooh, loneliness and cheeseburgers are a dangerous mix!"
-Comic Book Guy

Fra : Mickey

Dato : 14-01-02 18:11

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote in

> [...]
> /dev/sda5 9950 3873 5563 42% /boot
>
> Virker det ikke lidt suspekt? Hvis jeg sletter filer falder
> 'Used' men som det kan ses ændres Available ikke.

det er noget med at der skal være ca. 5% af drevet frit (men det står
til brugt) for at f.eks. webserveren kan skrive til logfiler indtil
du får frigivet plads.

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 15-01-02 11:29

Mickey <003@susie.dk> wrote:

> anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote in

> det er noget med at der skal være ca. 5% af drevet frit (men det står
> [...]

Ah, fair nok - tak for svarene. Løsningen bliver en harddisk mere, som
jeg så må se at få til at virke i aften. (hvordan fa'en jeg så end gør
det)

MVH ANR

"Kill my boss! Do I dare live out the american dream?"
-Homer Simpson

Fra : frank damgaard

Dato : 15-01-02 14:23

> Ah, fair nok - tak for svarene. Løsningen bliver en harddisk mere, som
> jeg så må se at få til at virke i aften. (hvordan fa'en jeg så end gør
> det)

Men man kan ved formateringen bestemme hvor stor den procent er.
Til nogle partitioner kan den sætte til "0%", og så er der
ikke reserveret plads.
Det skal dog ikke gøres under /var og eventuelle andre steder
hvor der kører automatik/root som helst skal have plads.

--
Frank Damgaard |

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-01-02 21:42

On Mon, 14 Jan 2002 17:11:22 +0000 (UTC), 003 wrote:

> det er noget med at der skal være ca. 5% af drevet frit (men det
> står til brugt) for at f.eks. webserveren kan skrive til logfiler
> indtil du får frigivet plads.

Njarh, der er normalt reserveret noget plads til root, ikke til
webserveren.

Se "man mke2fs" under "-m".

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Mickey

Dato : 14-01-02 21:46

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote in

> Njarh, der er normalt reserveret noget plads til root, ikke til
> webserveren.

det var derfor jeg skrev "f.eks." - apache skriver logfiler som root,
derfor får apache (webserveren) glæde af den plads der er reserveret

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-01-02 22:10

On Mon, 14 Jan 2002 20:45:53 +0000 (UTC), 003 wrote:

> det var derfor jeg skrev "f.eks." - apache skriver logfiler som
> root, derfor får apache (webserveren) glæde af den plads der er
> reserveret

Det ser ud til at du har jeg, jeg undskylder.

Det er da fuldstændigt tåbeligt, er det ikke?!

Mvh.

Fra : Mickey

Dato : 14-01-02 23:23

> Det er da fuldstændigt tåbeligt, er det ikke?!

at reservere den plads ? - overhovedet ikke ;)
Forestil dig en server der står og kører, brugerne smider ting på
disken og pladsen slipper op. Du har glemt at overvåge din maskine,
og en bruger brokker sig over kun at kunne bruge 10% af den plads han
betaler for.
Hvis ikke de 5% var reserveret til root applikationer ville alle de
daemons der laver logfiler have et problem og maskinen ville
formentlig dø uden at du ville have en mulighed for at gøre ret
meget...

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-02 22:21

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> wrote in message
> #v+
> $ apropos "disk space"
[...]
> $
> #v-

#v+ ? Hvad er nu det for noget. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-01-02 22:27

On Mon, 14 Jan 2002 22:20:44 +0100, Niels Andersen wrote:

> [...]

> #v+ ? Hvad er nu det for noget. :)

Det er så slrn viser det "verbatim".

Er der andre end slrn der implementerer den konvention?

Mvh.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 22:58

Adam Sjøgren skrev:

> Er der andre end slrn der implementerer den konvention?

Ikke hvad jeg ved af.

// Klaus

Fra : Henrik Boegh

Dato : 15-01-02 08:25

Adam Sjøgren told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> Er der andre end slrn der implementerer den konvention?

Ikke så vidt jeg lige kan se.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 15-01-02 15:16

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Det er så slrn viser det "verbatim".

Hvordan ville slrn have vist teksten ellers?

Gnus viste teksten verbatim, der var intet der lignede citater,
links[1], eller fremhævet tekst. Og slrn understøtter vel næppe
propertional font.

> Er der andre end slrn der implementerer den konvention?

Det kunne der jo komme.

Footnotes:
[1] Bortset fra man sider, og dem vil man vel netop gerne have i det
citat.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-01-02 16:21

Per Abrahamsen skrev:

> Hvordan ville slrn have vist teksten ellers?
>
> Gnus viste teksten verbatim, der var intet der lignede citater,
> links[1], eller fremhævet tekst. Og slrn understøtter vel næppe
> propertional font.

Jeg er ikke klar over om man kan køre slrn i en xterm-tingest med
proportionalfont, men når tekst er indrammet af #v± lader slrn være
med at ombryde teksten - det kan den ellers godt finde på hvis
linjerne er for lange (og man ellers har givet slrn lov til det) -
og samtidig vises den indrammede tekst i en anden farve end normal
tekst (igen: hvis man ønsker det).

// Klaus

Fra : Jan Eliasen

Dato : 14-01-02 22:05

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-01-02 15:11

frank damgaard <frank_spam1@post.cybercity.dk> writes:

> Men man kan ved formateringen bestemme hvor stor den procent er.
> Til nogle partitioner kan den sætte til "0%", og så er der
> ikke reserveret plads.

Man kan også gøre det senere. På ext2-filsystemer med 'tune2fs -m
<ting>'.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix