Et spørgsmål om boot-cd'er og backup...
Fra : Jonny Jensen

Dato : 14-01-02 15:40

Hej. Undskyld krydspostningen, men jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle
spørge...

Hvordan laver man et image af ens nyinstallerede harddisk, på eventuelt en
2-3 cd'er, så man blot kan smide en bootable cd i drevet, og så installere
det hele derfra, en cd af gangen, genstarte og så er PC'en oppe og køre
igen?

Jonny.

Fra : [SC] Muff Diver

Dato : 14-01-02 15:58

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hele derfra, en cd af gangen, genstarte og så er PC'en oppe og køre

Programmet Norton Ghost skulle kunne udføre det du ønsker.Jeg har ikke selv
prøvet det.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-02 16:00

"[SC] Muff Diver" <Muff-Diver@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Programmet Norton Ghost skulle kunne udføre det du ønsker.Jeg har ikke
selv
> prøvet det.

Sidst jeg tjekkede kunne det ikke finde ud af at spanne over flere cd'er

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-01-02 16:17

Jonny Jensen" <a@b.com> skrev:
> [...]
> eventuelt en 2-3 cd'er, så man blot kan smide en bootable cd i
> drevet, og så installere det hele derfra, en cd af gangen, genstarte

Norton Ghost 2002 og PowerQuest DriveImage v5.0 kan det du ønsker, bruger
selv DI5.

Venligst
Mikael

Fra : Jonny Jensen

Dato : 14-01-02 17:42

Takker! Både for Link og svar

Jonny.

Fra : SSn

Dato : 14-01-02 18:49

Vær opmærksom på, at Norton Ghost ikke er kompatibel med alle CD-brændere !
Jeg har endnu ikke fået min Symantec Norton Ghost2001 (Windows98 SE) til at
at lave bootable CD'er med image-filer direkte fra min Plextor 16/10/40A.
Hvis ikke din CD-brænder står på Norton's liste overkompatible brændere, bør
du tænke dig om, inden du køber Ghost. Listen fremgår af Symantec's
hjemmeside.

Er der nogen i gruppen, som har kunnet få en Plextor 16/10/40A til at lave
bootable CD'er med Noton Ghost2001 image-filer - og som har vel at mærke har
kunnet lave restore vha. CD'erne ?
Jeg har spurgt Symantec om de har kendskab til nogen, der har kunnet dette,
men fået et mildt sagt indholdsløst svar ...

Min Ghost kan lave CD'erne, men kan ikke finde CD-drevet, når image-filerne
skal hentes til restore.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 14-01-02 19:32

On Mon, 14 Jan 2002 18:49:10 +0100, "SSn" <hamselvja@hotmail.com>
wrote:

>Er der nogen i gruppen, som har kunnet få en Plextor 16/10/40A til at lave
>bootable CD'er med Noton Ghost2001 image-filer - og som har vel at mærke har
>kunnet lave restore vha. CD'erne ?

Ja.

1. Lav en boot-disk med ghost.exe på, og dos-drivere til brænderen.

2. Boot på disketten og start ghost.exe

3. Vælg Local / partition to image - svar ja til at lave et bootimage
på cd'en, og brug den diskette der er bootet på som source for
bootimage. Når den første cd er fuld bliver man bedt om at sætte den
næste i.

Det virker her.

Jeg har også restoret fra cd'erne.

Det er prøvet både med Plextor 4x SCSI, 12x SCSI og 16x ATA

Kurt Brixen

Fra : SSn

Dato : 15-01-02 17:42

Som nævnt kan jeg godt lægge et spannet image-filen over på CD'er, men når
jeg har boot'et fra GHOST-bootdisketten kan Ghost ikke se, at der er et
CD-drev.
Jeg har prøvet at udskifte PC-DOS med MS-DOS, men uden at dette har gjort
nogen forskel. De mulige løsninger fra Symantec's website er også afprøvet
uden succes.

Når jeg forsøger at boot'e fra GHOST-bootdisketten får jeg følgende besked:
Adaptec ASPI device driver not available
CD driver not available
GHOST starter derefter på sædvanlig vis, men uden adgang til et CD-drev.

Har du installeret en særlig udgave af driver-filerne ?

Symantec har meddelt mig, at da min CD-brænder ikke officielt er
understøttet af Norton Ghost2001, kan de kun i begrænset (læs: intet) omfang
påtage sig at hjælpe med at løse problemet. Jeg har endvidere kontaktet
Plextor, som har meddelt mig, at problemet må være forårsaget af
Ghost-softwaren.

Jeg har, efter at have modtaget filerne direkte fra Plextor, opdateret
ASPI-filerne til 4.60 (på et system med Windows Media Player v7.1), og kørt
ASPI-check-software med følgende resultat:

ASPICHK0438: OS = Windows 95 (4.10.2222)
UPGRADE1004: c:\windows\system\wnaspi32.dll dated 09/10/1999 03:06:00,
45056 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\wnaspi32.dll version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system\winaspi.dll dated 09/10/1999 03:06:00,
5600 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\winaspi.dll version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system\iosubsys\apix.vxd dated 09/10/1999
03:06:00, 22603 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\iosubsys\apix.vxd version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system\aspienum.vxd dated 09/10/1999 03:06:00,
7743 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\aspienum.vxd version 4.6.0.1021
ASPICHK0582: ASPI is properly installed and is fully operational. One
host adapter has been detected.

Mit system:

Windows98 SE (int.) med alle Microsoft-updates
bundkort: Luckytech P6K7A (baseret på VIA KX133)
2 harddiske (master og slave på primær IDE-controller). Drev-betegnelse C,
D, E, F og G
1 Plextor 16/10/40 A Cd-brænder (master på sekundær IDE-controller).
Drev-betegnelse: Z
384 MB RAM (PC133)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 15-01-02 19:13

On Tue, 15 Jan 2002 17:42:10 +0100, "SSn" <hamselvja@hotmail.com>
wrote:

>Som nævnt kan jeg godt lægge et spannet image-filen over på CD'er, men når
>jeg har boot'et fra GHOST-bootdisketten kan Ghost ikke se, at der er et
>CD-drev.

Så må der mangle noget på bootdisketten.

>Jeg har prøvet at udskifte PC-DOS med MS-DOS, men uden at dette har gjort
>nogen forskel. De mulige løsninger fra Symantec's website er også afprøvet
>uden succes.

Jeg har brugt en Windows98 bootdisk, som er lavet fra Windows.
(Kontrolpanel / Tilføj fjern programmer / Lav startdiskette) Det
hedder vist noget andet, men jeg kan ikke huske det, da jeg sidder ved
en Win2000 maskine nu.

> [...]
> CD driver not available
>GHOST starter derefter på sædvanlig vis, men uden adgang til et CD-drev.

Så er disketten lavet forkert.

>Har du installeret en særlig udgave af driver-filerne ?

Jeg har brugt en standard Win98 startdisk, hvor jeg har slettet nogle
filer så der blev plads til ghost.exe.

> [...]
>påtage sig at hjælpe med at løse problemet. Jeg har endvidere kontaktet
>Plextor, som har meddelt mig, at problemet må være forårsaget af

Jeg tror det er den bootdisk som Ghost laver, der er noget galt med.

Prøv at lave en startdiskette fra Windows98, og boot på den. Hvis du
så kan se din brænder fra DOS kan disketten bruges.

Sådan ser min ud efter jeg har fjernet det meste unødvendige:

Config.sys:
country=045,850,country.sys
DEVICE=HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=ASPI8u2.SYS
DEVICE=ASPICD.SYS /D:OEMCD001

Autoexec.bat:
@echo off
LH MSCDEX.EXE /D:OEMCD001 /L:D
LH keyb dk,,keyboard.sys
SET MOUSE=A:
LH CTMOUSE

Men denne her er til SCSI.

Din skal nok se sådan ud:

Config.sys:
country=045,850,country.sys
DEVICE=HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=XXXXCD.SYS /D:OEMCD001

Autoexec.bat:
@echo off
LH MSCDEX.EXE /D:OEMCD001 /L:D
LH keyb dk,,keyboard.sys
SET MOUSE=A:
LH CTMOUSE
GHOST.EXE

I stedet for XXXXCD.SYS skal du have navnet på din cd-driver, og i
stedet for CTMOUSE skal du have din musedriver, hvis du vil kunne
bruge mus.

Du skal så slette alle filer på disketten udover de skjulte filer,
Config.sys, Autoexec.bat og Command.com, som ikke er nævnt i
Config.sys og Autoexec.bat, så du får plads til GHOST.EXE.

Kurt Brixen

Fra : Steen Sørensen

Dato : 16-01-02 16:27

Jeg synes, at dit løsnings-forslag ser meget lovende ud !
Jeg har tidligere leget med en sådan løsning, men kunne ikke få plads til
GHOSTPE.exe på disketten, selv om alt det, der i mine øjne så undværligt ud,
var fjernet. Man skal nok bare slette med mere hård hånd ...

Jeg vender tilbage, når det er afprøvet.
Tak for hjælpen indtil videre.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 16-01-02 16:46

>besked:

Jeg fik aldrig Ghost til at spille hos mig, så jeg skiftede til Drive
Image. Det er nemt og virker fint.
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : SSn

Dato : 19-01-02 22:50

Jeg har nu prøvet Kurt Brixen's forslag til at gemme Norton
Ghost2001-imagefiler direkte til CD'er. Det har beklageligvis ikke været en
succes at angribe sagen med Kurt's metode: jeg kan tilsyneladende ikke få
reduceret mængden af nødvendige filer så meget, at ghostpe.exe-filen også
kan være på boot-disketten.
MEN: jeg har fundet en lidt uelegant metode, der virker (i hvert fald med
en partition, hvor image-filen var spannet over 5 CD'er, med
switch'ene -auto og -span aktiveret):

1. lav en almindelig start-diskette fra Windows.
2. lav en bootdiskette (med CD-ROM-understøttelse) fra Norton Ghost.
3. muse-driveren (MOUSE.COM) fra Ghost-bootdisketten kopieres til
Windows-startdisketten. Dette sikrer, at man kan bruge musen i Ghost.
4. sæt Windows-startdisketten i - og genstart i DOS med CD-ROM
understøttelse.
5. indsæt Ghost-bootdisketten i stedet for Windows-startdisketten - og fra
A-prompten åbnes ghostpe.exe (fra stien ghost\ghostpe.exe).
6. brænd image-filen direkte til CD/CD'er med Plextor'en.
7. lav evt. "Check image".
8. når man skal lave restore af image-filen udføres pkt. 4 og pkt. 5,
hvorefter image-filen kan lægges ned på harddisken.

Vær opmærksom på, at den beskrevne metode ikke medfører, at der kan boot'es
direkte fra CD'en, sådan som det ifølge manualen skulle være muligt, hvis
man bruger en CD-brænder, der er understøttet af Norton Ghost2001.

Er der andre mere strømlinede løsninger er jeg lutter øren !

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-01-02 09:45

On Sat, 19 Jan 2002 22:49:48 +0100, "SSn" <hamselvja@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>MEN: jeg har fundet en lidt uelegant metode, der virker (i hvert fald med
>en partition, hvor image-filen var spannet over 5 CD'er, med

Post lige config.sys og autoexec.bat fra din Win98 startdiskette, så
kan jeg se hvad der kan fjernes.

Hvor meget fylder ghostpe.exe?

Kurt Brixen

Fra : H. Olesen

Dato : 21-01-02 12:46

On Mon, 21 Jan 2002 09:45:15 +0100, Kurt Brixen <nospam@to.brixen.as>
wrote:

>Hvor meget fylder ghostpe.exe?

620 KB

--
Mvh.
H. Olesen

Fra : SSn

Dato : 21-01-02 16:45

Min ghostpe.exe fylder 694 KB (med switch -auto -span)

Fra min Windows98 SE startdiskette:

CONFIG.SYS:
[menu]
menuitem=CD, Start computer with CD-ROM support.
menuitem=NOCD, Start computer without CD-ROM support.
menuitem=HELP, View the Help file.
menudefault=CD,30
menucolor=7,0

[CD]
device=himem.sys /testmem:off
device=oakcdrom.sys /D:mscd001
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=btcdrom.sys /D:mscd001
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys /D:mscd001

[NOCD]
device=himem.sys /testmem:off

[HELP]
device=himem.sys /testmem:off

[COMMON]
files=10
buffers=10
dos=high,umb
stacks=9,256
devicehigh=ramdrive.sys /E 2048
lastdrive=z
device=display.sys con=(ega,,1)
country=045,850,country.sys
install=mode.com con cp prepare=((850) ega.cpi)
install=mode.com con cp select=850
install=keyb.com dk,,keyboard.sys

AUTOEXEC.BAT:

@ECHO OFF
MOUSE.COM
set EXPAND=YES
SET DIRCMD=/O:N
set LglDrv=27 * 26 Z 25 Y 24 X 23 W 22 V 21 U 20 T 19 S 18 R 17 Q 16 P 15
set LglDrv=%LglDrv% O 14 N 13 M 12 L 11 K 10 J 9 I 8 H 7 G 6 F 5 E 4 D 3 C
cls
call setramd.bat %LglDrv%
set temp=c:\
set tmp=c:\
path=%RAMD%:\;a:\;%CDROM%:\
copy command.com %RAMD%:\ > NUL
set comspec=%RAMD%:\command.com
copy extract.exe %RAMD%:\ > NUL
copy readme.txt %RAMD%:\ > NUL

:ERROR
IF EXIST ebd.cab GOTO EXT
echo Please insert Windows 98 Startup Disk 2
echo.
pause
GOTO ERROR

:EXT
%RAMD%:\extract /y /e /l %RAMD%: ebd.cab > NUL
echo The diagnostic tools were successfully loaded to drive %RAMD%.
echo.

IF "%config%"=="NOCD" GOTO QUIT
IF "%config%"=="HELP" GOTO HELP
LH %ramd%:\MSCDEX.EXE /D:mscd001 /L:%CDROM%
echo.
GOTO QUIT

:HELP
cls
call help.bat
echo Your computer will now restart and the startup menu will appear.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
restart.com
GOTO QUIT

:QUIT
echo To get help, type HELP and press ENTER.
echo.
rem clean up environment variables
set CDROM=
set LglDrv=

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-01-02 19:48

On Mon, 21 Jan 2002 16:45:25 +0100, "SSn" <hamselvja@hotmail.com> wrote:

>Min ghostpe.exe fylder 694 KB (med switch -auto -span)
>
>Fra min Windows98 SE startdiskette:

Det ser sværere ud - der er åbenbart lavet noget om siden 98 1. udgave
Det bliver ikke i dag jeg får kigget på det.

Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-01-02 15:42

On Mon, 21 Jan 2002 16:45:25 +0100, "SSn" <hamselvja@hotmail.com>
wrote:

Prøv lige at se her om du kan bruge nogle ideer derfra:

http://www.ping.be/satcp/ghostresq01.htm

Kurt Brixen

Fra : SSn

Dato : 23-01-02 18:13

Det vil jeg lige få afprøvet. Vender tilbage med resultatet.

Fra : Michael Carlson

Dato : 23-01-02 11:33

I stedet for noget Ghost der er et Program der hedder Powerquest Drive
Image. og den kan man få til at lave en boot cd hvor at man også kan få den
til at dele filen i lige så store dele som du vil have

Hilsen Hell_Keeper