Som Henrik nævner, så er det en god idé at lave en xtra pixels hele vejen rundt om grafikken (1px plejer at
virke fint), så det ikke ses at flash æder lidt - for det gør Flash tilsyneladende i højre side og i bunden.
Men der er flere ting der spiller ind.
Flash har et andet lille problem med bitmaps (gif's, jpg's og png's) det såkaldte Bitmap Shit -problem.
Bitmap-filer flytter sig tilsyneladende en smule, og bliver gjort en anelse skæve hvis de animeres, noget
animere "hen over dem", bag dem osv. Hvis du nærlæser følgende MM technote:
http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/bitmaps_shift.htm, så vil du få et par evt. løsninger på
problemet.
Jeg har dog oplevet en mærkelig lille særhed ved den ene løsning - At break'e bitmap'en (Modify > Break Apart)
medfører en tilsyneladende "usynlig" skalering af bitmap'en. Prøv selv flg. ex.
lav en 100x100px gif i PhotoShop.
Importér den i Flash
Placér den på scenen
Check info-paletten > aha! 100x100 px
Modify > Break Apart >huh? 98x98 px
Min erfaring er at en kombo af følgende krumspring er nogenlunde til at stole på.:
Lav altid en "border" på 1px (evt. transparent) hele vejen rundt om bitmap'en (i Photoshop)
Slå "Allow Smoothing" fra i Bitmap Properties.
Placér bitmap'en i et Graphic-symbol og Break Apart (nu formindskes den lidt)
Skalér bitmap'en op igen til dens originale str. ved at indtaste de korrekte mål i info-paletten.(W & H)
Placér bitmap'en korrekt i symbolet ved at indtaste i infopaletten -1,-1 (X, Y)
Nu har du et symbol der "opfører sig ordenligt" - sådan som man ville forvente en alm. bitmap ville det.
Et godt tip her til slut:
Placér altid dine "bitmap"-symboler på hele pixels - altså ikke på (120.3,180,8) men i stedet på (120,181)
/peo
www.bandage.dk
www.peo.dk
PS: Til de interesserede, så er jeg lige på trapperne med den der dato for vores "Mød de andre
flashere"-aften.