lave stort på toilet...NEJJJJJ!!!!
Fra : Martinix DK

Dato : 14-01-02 13:55

hej .
ja som overskriften siger så har vi et problem med at gå på toilettet og
lave stort. det gælder vores søn på snart 4 år (april) han nægter pure at
lave stort på toilettet. tisse kan han godt, da han står op som sin far gør,
men at lave stort vil han ikke. Vi har prøvet de sidste 9-10 mdr engang
imellem men vi har stoppet igen da han så bare holder det i sig og får
forstoppelse. han vil godt lave så snart han får ble på, så er der resultat
med det samme, men får han ikke ble på holder han sig. derfor laver han
hellere ikke stort i børnehaven, men holder sig til han kommer hjem hvor han
måske er heldig hvis mor er træt, at få ble på. I børnehaven ser han jo
ellers de andre børn hvordan de gør det og der er toiletet også i hans
størrelse, men han nægter pure.
Kan I give nogle råd???

på forhånd tak

Fra : Milea

Dato : 14-01-02 16:56

"Martinix DK" <martinko@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske er heldig hvis mor er træt, at få ble på. I børnehaven ser han jo
> ellers de andre børn hvordan de gør det og der er toiletet også i hans

Hej

Ved ikke om det er et disideret råd, men min ældste datter havde 'skræk' for
toiletter, i ca. samme alder. En grund var bla. at hun var bange for at
falde i toilettet, når hun sad på det. Vi fik et såkaldt børnesæde til
toilettet...og efterfølgende tog min mor, hendes bedste, en lille snak med
hende. Min mor lavede en 'historie', hvor hun fortalte, at nede i toilettet
boede der en lille bamse (hvad det nu kan være, barnet godt kan lide af
'fabeldyr'),som kun fik mad, hvis min datter lavede på toilettet. Der blev
talt meget om dette, på barnets sprog, og efterfølgende hvor hun skulle lave
stort, sagde hun bare: bamsen skal også have mad.
Well..ingen problemer med toilettet efterfølgende!
Jeg tror, at sagens kerne består i at gøre børnene fortrolig med toilettet.

Mvh. MIlea

Fra : Stine

Dato : 27-01-02 22:50

On Mon, 14 Jan 2002 16:56:04 +0100, "Milea" <mileamillz@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Well..ingen problemer med toilettet efterfølgende!
>Jeg tror, at sagens kerne består i at gøre børnene fortrolig med toilettet.

Hej Milea

Jeg prøvede dette bamseråd overfor min knægt på 2½ år. Min datter på 5
år stod og lyttede med... Straks jeg havde fortalt om bamsen, styrtede
hun ud på toilettet, for den bamse skulle i hvert fald have mad.
Knægten derimod så forfærdet på mig og sagde: "BVADR hvor ulækkert!"

Efter et par dage tænkte jeg, at jeg måtte prøve med noget andet, så
han fik nu at vide, at det var en krokodille (han elsker krokodiller),
der var dernede. Dét var bare fint. Han ville mægtig gerne på
toilettet. Da han så sad nok så pænt derude, kom storesøster hen og
sagde: " Rasmus, ved du godt, at krokodiller spiser mennesker?".. Så
røg han af toilettet i en fart!

Nu ved jeg ikke lige, hvad jeg skal finde på - andre gode idéer?

/Stine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-01-02 23:17

"Stine" <unknown@unknown.dk> wrote in message

> [...]
> røg han af toilettet i en fart!
>
> Nu ved jeg ikke lige, hvad jeg skal finde på - andre gode idéer?

skynd dig at fortælle din lille søn at den krokodille der er i jeres toilet
er en babykrokodille og den er slet ikke kan blive stor nok til at spise
mennesker.... men at den sæfølig stadig skal have noget at spise......
det er da et forsøg værd.... og så tag en snak med den store pige om
sagen... hun er stor nok til at få at vide at den slags skal man altså ikke
drille med......

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Stine

Dato : 28-01-02 21:26

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er da et forsøg værd.... og så tag en snak med den store pige om
> sagen... hun er stor nok til at få at vide at den slags skal man altså

Hej Sabina

Dét var lige, hvad jeg gjorde - med det samme, og vi var alle enige om, at
babykrokodiller *ikke* kan spise mennesker, meeeen han er alligevel
tvivlende - og ignorerer nu toilettet fuldstændig.

Jeg er ikke sikker på, om det er fordi, han er for lille endnu - man siger
jo, at drenge er længere tid om det. Med den store synes jeg bare, det gik
så nemt - tog bleen fra hende og så tog det en uges tid. Rasmus derimod
bliver helt panisk, hvis han ikke har ble på. Han går rundt og holder om
sig, mens han siger "Min tissemand, min tissemand". Det er som om, han er
bange for, den skal blive væk :)

/Stine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-01-02 21:39

> [...]
> babykrokodiller *ikke* kan spise mennesker, meeeen han er alligevel
> tvivlende - og ignorerer nu toilettet fuldstændig.

øv... troede lige jeg kunne lege orakel*G*

> [...]
> sig, mens han siger "Min tissemand, min tissemand". Det er som om, han er

alt tyder jo på at han ikke er klar endnu... og du har ret... drenge er
længere om det....
vi brugte up and go bleer til min søn da han begyndte at skulle
pottetrænes.... med stort held... til at starte med hed de bleer....
midtvejs underbuksebleer og til sidst underbukser ( trods det var en og
samme ble*G*)
herefter var det nemt at vænne ham til underbukserne.... omend uheld stadig
skete.....

heldigvis var det om sommeren så han kunne rende rundt uden noget på i haven
og hygge sig*G*
med up and go bleerne gør det det også nemmere at vænne ham til at trække
bukserne ned når han får lyst til det......
jeg har kun haft gode erfaringer med dem...

Fra : Stine

Dato : 29-01-02 20:28

> øv... troede lige jeg kunne lege orakel*G*

LOL :) Kender det godt!

> [...]
> samme ble*G*)
> herefter var det nemt at vænne ham til underbukserne.... omend uheld

Vi har brugt Up&Go siden han lærte at gå, med undtagelse om natten, hvor han
får de "gammeldags" på.

> heldigvis var det om sommeren så han kunne rende rundt uden noget på i
haven
> og hygge sig*G*

Jeg tænkte faktisk over det i dag - den store har fødselsdag i juli og så
vidt jeg husker, var hun renlig ca. 2 uger før sin 3-års fødselsdag -
hvilket jo passer meget godt med, at jeg har taget bleen af hende - og så er
hun stormet ud i haven. Jeg gik hjemme med dem begge, da den lille blev født
i maj, så børnehave/vuggestue, var slet ikke blandet ind i det. Måske det
har hjulpet?

Det pudsige med ham er, at når jeg spørger om han har lavet puha i bleen, så
siger han fluks "Neeej - puha skal i toilettet", så han er vist godt klar
over det - tror måske han er en doven rad :). Her til aften fandt jeg dog et
andet lille trik. Ungerne kan godt li' at putte i mors og fars seng med en
tegnefilm inden de skal ind og sove. I dag sagde jeg så til ham, at der ikke
kom tegnefilm, før han havde været på toilettet. Så fløj han fluks derud -
og tissede :) Så måske er det vejen frem med sådan en bestemt lille herre...

Tak for alle de gode råd :)

Stine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-01-02 23:08

> Vi har brugt Up&Go siden han lærte at gå, med undtagelse om natten, hvor
han
> får de "gammeldags" på.

ok..... har han så også fattet trickte med dem??? ( undskyld hvis jeg
spørger dumt*G*)

> [...]
født
> i maj, så børnehave/vuggestue, var slet ikke blandet ind i det. Måske det

måske, måske ikke..... mange drenge er lidt langsommere til at fange ideen
med det...

> [...]

> kom tegnefilm, før han havde været på toilettet. Så fløj han fluks derud -
> og tissede :) Så måske er det vejen frem med sådan en bestemt lille

det lyder da som en smadder god ide..... og et godt godnat ritual at begynde
på*G*
her i huset hedder det børste tænder..... tisse... læse historie ( nogle
dage) og så puttes mens alle i huset står i kø for at sige godnat*G*

> Tak for alle de gode råd :)

your welcome*G* selvom jeg egentlig føler jeg ikke rigtig har kunne hjælpe
))

Fra : Marianne

Dato : 14-01-02 21:28

Skal I ikke bare lade ham være en måned eller to ? Min dreng blev først
ble-fri, da han blev 4, men insisterede på at bruge ble, når han skulle lave
stort. Det tog vist 3 mdr., og siden har vi kun haft 2 tisse-uheld.

Det gik helt af sig selv.

Jeg kan nu også kun anbefale et børne-toiletsæde.

mvh
Marianne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-01-02 11:17

Hej

Som pædagog ser jeg ofte at børn ikke vil gå på wc. Jeg råder altid til at
give børnene tid - det skal ikke presses igennem. Det kommer som regel helt
af sig selv når barnet er tryk og sikker nok.
Held og lykke
Anja

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-02 12:31

In article <3c4401a8$0$89088$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jesper Pedersen" <jesper_pedersen@hotmail.com> wrote:

> det skal ikke presses igennem.

Nogen gange skal det altså, det kommer lidt am på hvad man har spist

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-01-02 17:35

"Martinix DK" <martinko@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
> måske er heldig hvis mor er træt, at få ble på. I børnehaven ser han jo
> ellers de andre børn hvordan de gør det og der er toiletet også i hans

ok jeg har flere ideer til hvad i kan gøre....
først og fremmest drejer det sig om at han er tryg ved at sætte sig på
toilettet... også bare for at tisse ( min egen søn fik ikke lov at stå op og
tisse før han kunne styre det)
det kan opnåes ved træning og ved at lade ham _se_ at i sidder på
toilettet... og ved at have en toilettrappe ( kalder jeg dem)... i ved.. de
toiletsæder til små børn med en indbygget trappe... på den har han hele
tiden fodfæste.. føler ikke han er ved at ryge i og kan sagtens føle sig
tryg...

lige en ting.. vil han heller ikke på potten??

mange børn kan ikke lide den fornemmelse af at afføringen forlader
kroppen... og slet ikke at det plasker under dem og vandet evt rammer
numsen..... derfor kan det være en god ide at smide en smule toiletpapir i
kummen inden han sætter sig...
nogle børn reagerer også på den kolde luft der er under dem.... så hvis det
er køligt på toilettet kan det måske hjælpe at sætte en smule mere varme
på....

og sidst men ikke mindst... gøre toilettet til et hyggeligt sted at være...
evt ligge nogle af hans yndlingsbøger eller små bamser inden for rækkevidde
så han kan sidde og kigge i dem eller lege lidt ( dårlig vane, jeg ved det,
men det gør det lidt hyggeligere), at i evt bruger tiden på at sidde og
hygge snakke med ham om hvad han har lavet i børnehaven den dag.....

gør det til en vane at sætte ham der... også selvom at han ikke laver
noget... brug gerne 14 dage på at indarbejde at han skal sidde der i mindst
20 minutter.... men sid sammen med ham..... start i det små... 2
minutter.... og hvis han synes det er skægt kunne det jo være sjovt at sætte
et æggeur til at ringe.... det primære er at han skal lære at toilettet er
et ok sted at opholde sig.... herefter kan i så begynde at oparbejde en
rutine med at han skal sidde der et par gange om dagen.... og så skulle det
undre mig meget hvis det ikke på et tidspunkt kommer helt af sig selv...

men det handler også om at i skal være konsekvente..... og hvis han holder
sig og får forstoppelse så lad han drikke lidt svedskejuice eller
laktulosesaft så der kommer lidt gang i hans mave..... i skal naturligvis
være varsomme og ikke give ham diarre....

det var mit forslag..... håber det kan hjælpe...