Indvoldsorm i sild
Fra : Jan Heine Jensen

Dato : 13-01-02 22:21

Hej fiskere af lyst!!!
Var ude på sundet ,ovre ved kobberværket og fange en masse store sild.(3
stk. til kiloet)Der var bare den hage ved det,at ca. halvdelen af dem havde
orm.De lå krøllet sammen som en snegl,og i nogle var der store klumper af
dem.Nu er det så jeg vil spørge,kan disse ulækre små fyre overføres til
mennesker?Hvis ja,er det så 112 ?Hvad hedder de? Hvor kommer de fra?
Hilsen Jan Heine
Ps.Hele fangsten røg i skraldespanden efter ordre fra konen

Fra : Jens Larsen NJHF

Dato : 13-01-02 22:52

Hej Jan

Jeg kom også til at fortælle "konen" det engang, med samme resultat. Er det
indvoldsorme betyder det ikke noget, de fleste fisk har dem. Et gammelt
mundheld siger, at man ikke må spise torsk i måneder med J' i . Det er samme
overlevering, spis du roligt din fisk, selv havørreder har dem.

Go' appetit.

Jens

Fra : Jens B.

Dato : 14-01-02 11:37

"Jens Larsen NJHF" <jl@seatroutfishing.dk> wrote in message
> [...]
samme
> overlevering, spis du roligt din fisk, selv havørreder har dem.

Ja, man skal høre meget vrøvl... Mig bekendt er temperaturen på 30 meter
vand mere eller mindre den samme hele året (under fem grader), så at give
det varme vand skylden må vel siges at være ren overtro.

--
-Jens B.

Laksefiskeri på Bornholm: www.bruun.com/jens/bornholm.htm

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-01-02 22:57

"Jan Heine Jensen" skrev...
> [...]
> Hilsen Jan Heine
> Ps.Hele fangsten røg i skraldespanden efter ordre fra konen

Hvis ormene fjernes og fisken enten steges/koges eller fryses
i 24 timer, kan den godt spises alligevel.
Disse orm er meget almindelige i sild og torsk. Hvis fisken
spise rå, kan ormene angribe tarmene på mennesker.
Sushi anyone...?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Stefan Lund-Rasmusse~

Dato : 14-01-02 18:17

> [...]
> Disse orm er meget almindelige i sild og torsk. Hvis fisken
> spise rå, kan ormene angribe tarmene på mennesker.

Det er uden tvivl derfor, at al fisk som serveres som sushi, skal fryses i
mindst 24 timer her i landet.
- det gør det dog ikke mere appetitlig

Stefan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-01-02 21:15

"Stefan Lund-Rasmussen" skrev
> Det er uden tvivl derfor, at al fisk som serveres som sushi, skal fryses i
> mindst 24 timer her i landet.
> - det gør det dog ikke mere appetitlig

Næh. Og gad vide hvad ormene siger til lidt sildelage.
Jeg tænker på marineret sild. Er de frosset i 24 timer
ved min.-20 grader, som reglen siger, eller har bare
fået en gang tøris på vej hjem i trawleren?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ivar Holm

Dato : 14-01-02 13:35

Mundheldet siger, at man ikke skal spise torsk i måneder uden "R" alt så R
som Romeo. På den måde bliver det de varme måneder, man skal undgå. Fisken
bliver hurtig blød i varme, og de professionelle er meget påpasselige med is
i denne tid. (Også fiskerikontrollen.)

Men for en selvfanget fisk, som man straks slagter og tager hjem og spiser,
spiller det nok ikke den store rolle.

Til Peter: Er det ikke lidt rigeligt, at koge eller stege sild i 24 timer??
Nå, måske er der noget jeg misforstod?

m.v.h.

Ivar Holm

Fra : Balthazar

Dato : 14-01-02 19:26

Den som inte har något emot att läsa svenska kan läsa mer om parasiter i
fisk här:
http://www-umea.slu.se/fisk/sve/fragor/
Ett litet utklipp säger följande: "De flesta fiskpatogener (bakterier,
virus, parasiter) är inte överförbara till människa med några få undantag
(människans binnikemask, anisakis etc). För att undvika överföring till
människa via födan, gäller detsamma som för alla livsmedel att fisken alltid
skall anrättas så att eventuella bakterier, parasiter avdödas. Det vill säga
upphettning till minst 70°C (stekas, kokas). För parasiterna gäller dessutom
att om man avser att kallbereda fisken (grava, salta in, ättiksinlägga, göra
sushi) alltid frysa in fisken i minst två dygn vid -18°C innan anrättning.
När det gäller bakterier är riskerna större att man vid tillagningen tillför
någon bakterie genom dålig handhygien, lagring etc. än att någon bakterie
från fisken skall orsaka infektion."

Panelen som besvarar frågorna består av en panel av forskare med inriktning
på marinbiologi.

Mvh Henric