problemer med tårekanalerne.
Fra : Rasmus Jensen

Dato : 13-01-02 20:17

Når mine øjne løber i vand, svier det i øjnene og jeg får det ret
dårligt omkring det område i hovedet.
Hvad kan det skyldes?

Fra : alice_trauelsen

Dato : 13-01-02 22:54

"Rasmus Jensen" skrev d. 13-01-02 20:17 dette indlæg :
> Når mine øjne løber i vand, svier det i øjnene og jeg får det ret
> dårligt omkring det område i hovedet.
> Hvad kan det skyldes?

Er du sikker på du ikke har tøre øjne ? Har du fået undersøgt om de
tårekanal virker ? Og eller har du Sjøgren syndromet, der har de
symptoner bl.a. Hvis det er tørre øjne er det en god idee at dryppe dem
med Viskøse øjnedråber. Kontakt en øjnlæge og få en akut tid.
Mange hilsner
Alice
Ps. Jeg skal selv dryppe mange gange om dagen, da jeg har Sjøgren.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-01-02 00:46

On Sun, 13 Jan 2002 21:53:30 GMT, "alice_trauelsen"
<alice_trauelsen.news@kandu.dk> wrote:

>Er du sikker på du ikke har tøre øjne ? Har du fået undersøgt om de
>tårekanal virker ?

Nej, det har jeg ikke.
Det vil jeg da få gjot.

Og eller har du Sjøgren syndromet, der har de
>symptoner bl.a.

Har du mulighed for at beskrive Sjøgren syndromet.

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-01-02 00:59

> [...]

>Mange hilsner
>Alice
>Ps. Jeg skal selv dryppe mange gange om dagen, da jeg har Sjøgren.

Jeg har forsøgt at læse lidt om Sjøgren. Jeg døjer desuden meget med
træthed, og sløvhed, og har haft det sådan længe. Kan Sjøgren bevirke
at man bliver træt?
Det synes jeg dette link indikerer:
http://www.akupunkturklinikken-hammel.dk/m_kunder.htm

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-01-02 01:09

> [...]

>Mange hilsner
>Alice
>Ps. Jeg skal selv dryppe mange gange om dagen, da jeg har Sjøgren.

Ja, undskyld, jeg spammer denne gruppe,
men dette citat fra den side, jeg henviste til, har overbevist mig:

".....Jeg fik konstateret Sjøgrens syndrom i juli 94 på grund af
huller i tænderne. Jeg havde indtil juli 94 lidt af tør mund og
irriterede øjne. Jeg havde ellers ikke været specielt dårlig.
Sept./okt. 94 begyndte jeg at få træthedsanfald og havde samtidigt
ekstremt tørre øjne. I perioder følte jeg det som om jeg gik rundt med
kronisk influenza."

Det kunne være skrevet af mig. Jeg er næsten sikker på at jeg har
denne sygdom, hvad er behandlingen?
Tænk hvis jeg kunne slippe for at have svie i øjnene og være træt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-02 13:08

Rasmus Jensen wrote:

> [...]
> denne sygdom, hvad er behandlingen?
> Tænk hvis jeg kunne slippe for at have svie i øjnene og være træt.

Der er desværre ingen behandling mod Sjøgrens ud over øjendråber og
kunstigt spyt. Men du kan nu godt have nogle af symptomerne uden at have
Sjøgrens, da lignende symptomer optræder ved andre sygdomme. Jeg troede
for eksempel jeg havde Sjøgrens på grund af tørre øjne, tør mund og
træthed, men det viste sig så, at det "kun" er sukkersyge plus tørre øjne.

Tal med din læge, en blodprøve kan afsløre, om du har Sjøgrens.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-01-02 15:23

On Mon, 14 Jan 2002 13:08:01 +0100, Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk>
wrote:

>Der er desværre ingen behandling mod Sjøgrens ud over øjendråber og
>kunstigt spyt.

Nej, det kan jeg læse mig til. Hvad gør man så mod den lammende
træthed? Det er jo umuligt for mig at fungere i et arbejde, eller
gennemføre en uddannelse hvis jeg skal have lange træthedsperioder?
Jeg går ikke udfra at øjendråberne kan hjælpe imod trætheden??

> [...]
>for eksempel jeg havde Sjøgrens på grund af tørre øjne, tør mund og
>træthed, men det viste sig så, at det "kun" er sukkersyge plus tørre øjne.

Okay, Lige for tiden er jeg ved at skifte læge(jeg er flyttet til en
anden by), så lige nu venter jeg på at modtage mit nye
sygesikringskort, at mine papirer derfor når op til min nye læge. Nu
har jeg haft det så længe, så et par dage fra og til gør ikke nogen
forskel.
Men jeg har jo spekuleret som en gal på hvad der kan være gal, og
selvom jeg faktisk er tjekket for sykkersyge, har min gamle læge nævnt
at det kunne være en ide at kontrollere for det igen, da det kunne
svipse i en enkelt måling.
Jeg har faktisk derfor selv undgået alt hvad der hedder sukker i den
sidste uges tid,(og flere oplagte fødevare-allergi produkter også,
faktisk, eks Mælk)
og har det da nogenlunde, men det kan i lige så høj grad være
tilfældigheder, da der altid har været korte perioder, hvor jeg har
haft det godt.

>Tal med din læge, en blodprøve kan afsløre, om du har Sjøgrens.

Ja, spørgsmålet er så om det er nok. Flere af de sider jeg har kigget
på, siger at det typisk er en en øjenlæge, som stiller diagnosen ved
at tage nogle andre prøver fra øjet.

Uanset om det er sukkersyge eller Sjøgren håber jeg bare så inderligt
at man på en eller anden måde kan leve uden at blive træt, bleg og med
øjenproblemer. Så er jeg ligeglad med om jeg skal spise 6 piller om
dagen, og dråbe øjnene 10 gange. Bare man kan fungere så godt som
normalt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-02 23:49

Rasmus Jensen wrote:

> [...]
> gennemføre en uddannelse hvis jeg skal have lange træthedsperioder?
> Jeg går ikke udfra at øjendråberne kan hjælpe imod trætheden??

Hvis man har Sjøgrens, er der ikke noget at gøre mod trætheden.
Umiddelbart lyder det dog ikke, som om du har den, eftersom du ikke har
tør mund. Jeg ved ikke, hvor du har læst, at en blodprøve ikke er nok
til at afsløre Sjøgrens - så vidt jeg ved, er det netop ved en
blodprøve, man kan se det. Øjenprøven er i hvert fald ikke nok. Når du
læser, at det typisk er øjenlægen eller endnu oftere tandlægen, der
afslører Sjøgrens, er det fordi, det er dem, der først ser symptomerne
hos patienten. Det er blodprøven, der afslører, om man har Sjøgrens.

Men tal med lægen om dine symptomer, og få ham/hende til eventuelt at
checke for Sjøgrens og sukkersyge. Jeg ved ikke, om det gælder i alle
tilfælde, men jeg har også haft tør mund i forbindelse med min
sukkersyge - jeg var oppe og drikke seks til syv liter (sodavand,
hrmmf!) i døgnet, inden jeg blev tørlagt. Så måske er det heller ikke
sukkersyge, du har.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 15-01-02 00:47

On Mon, 14 Jan 2002 23:48:38 +0100, Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk>
wrote:

> [...]
>sukkersyge - jeg var oppe og drikke seks til syv liter (sodavand,
>hrmmf!) i døgnet, inden jeg blev tørlagt. Så måske er det heller ikke

Joh, det er der stadig stor chance for. Problemet er at jeg har fået
taget meget 3 blodprøver, som skulle tjekke for alt. Jeg har
efterfølgende snakket med min gamle læge, og han sagde at det kunne
stadig godt være sukkersyge, selvom den i første omgang ikke havde
vist spor.

Og jo, jeg har virkelig problemer med væske, for jeg skal drikke
rigtig meget vand hver dag, for at undgå at mit tis bliver meget gul
og ildelugtende.
Men det er ikke sådan at jeg har tænkt på at jeg skulle være specielt
tør i lige netop munden, måske i perioder, men ikke sådan noget
gennemgående. Det har det, med at jeg har været nødt til at drikke
meget væske derimod.
Jeg spørger dumt, hvis man har sukkersyge, og holder sig fra sukker,
kan man så teorien klare sig uden insulin eller hvad? Jeg spørger
fordi jeg sådan lidt i desparation lige nu prøver at klare mig uden at
indtage sukker.

Jeg kan først rigtig snakke med min nye læge(jeg er lige flyttet) når
han har modtaget mine papirer og jeg har fået mit sygesikringskort.
Det er ikke fordi det ligefrem er akut, nu har jeg jo haft det i 2 år.

Men i mellemtiden kan jeg lige så godt købe nogle øjendråber, hvad for
nogen bruger du, og hvor tit skal du bruge dem?

Tak for hjælpen, det er rart at have nogen at snakke med om det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-01-02 01:15

Rasmus Jensen wrote:

> [...]
> efterfølgende snakket med min gamle læge, og han sagde at det kunne
> stadig godt være sukkersyge, selvom den i første omgang ikke havde

Jeg kan kun sige, at jeg har gået med sukkersygen i et års tid, uden at
vide det. Lægen var absolut ikke i tvivl, to blodprøver og det var
fastslået. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt med en test, hvor
patienten skal drikke en sukkeropløsning, hvorefter lægen måler
blodsukkeret efter et par timer.

> Og jo, jeg har virkelig problemer med væske, for jeg skal drikke
> rigtig meget vand hver dag, for at undgå at mit tis bliver meget gul
> og ildelugtende.

Spørgsmålet er så, hvad du mener med rigtigt meget vand. For nogle er to
liter rigtigt meget, for andre er fire liter rigtigt meget.

> [...]
> kan man så teorien klare sig uden insulin eller hvad? Jeg spørger
> fordi jeg sådan lidt i desparation lige nu prøver at klare mig uden at

Nogle kan klare sig med piller, andre skal have insulin. Det er ikke så
lang tid, siden jeg fik konstateret sukkersyge, så jeg er stadig ved at
prøve med piller alene - og så selvfølgelig ingen sukker.

Men lad være med at gå og spekulere alt for meget. Vent og tal med
lægen. Det er jo også dumt, hvis du går rundt og tror det værste, hvis
det er noget helt andet, der er galt. For eksempel, at du drikker for
lidt - det kunne din urin tyde på.

> Men i mellemtiden kan jeg lige så godt købe nogle øjendråber, hvad for
> nogen bruger du, og hvor tit skal du bruge dem?

Lige i øjeblikket bruger jeg ikke dråber, jeg syntes alligevel ikke de
hjalp særligt meget. Men spørg på apoteket, der findes flere forskellige
slags, nogle vandlignende, og nogle mere tyktflydende, der holder øjet
fugtigt i længere tid.

Mens du venter på lægen, kan du besøge en øjenlæge - du behøver ikke en henvisning fra din læge.

Øjenlægen kan lave en Schirmers test (tror jeg det hedder), hvor han
måler hvor meget tårevæske, du producerer.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : /arcana

Dato : 13-01-02 23:52

"Rasmus Jensen" <digtekat@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når mine øjne løber i vand, svier det i øjnene og jeg får det ret
> dårligt omkring det område i hovedet.
> Hvad kan det skyldes?

For meget Oprah Winfrey? Helt ærligt - får du noget motion? Hvis du er i god
kondition, har du normalt ikke disse gener, vel? (kredsløb...)

/arcana

Fra : alice_trauelsen

Dato : 14-01-02 10:05

Hej Igen
Sjøgren er en form for bindevævssygdom. Den giver træthed, tørre
slimhinder, bl. a. i øjnene og det giver tørre øjne. Det kan også i
nogle tilfælde give muskel og led smerter.

Vil du vide mere så skriv igen.

hilsen Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-01-02 15:15

On Mon, 14 Jan 2002 09:05:03 GMT, "alice_trauelsen"
> [...]

>slimhinder, bl. a. i øjnene og det giver tørre øjne. Det kan også i
>nogle tilfælde give muskel og led smerter.

Jeg vil meget gerne vide mere.
Jeg har haft et meget langt sygdomsforløb, een for et godt stykke tid
siden var jeg pludselig meget træt, og havde problemer med at se med
øjnene. Jeg slog den hen som værende en kortvarig sygdom, men da det
blev ved, kontaktede jeg min læge, vi tog nogle blodprøver, som skulle
kontrollerer for en masse ting, men som jeg kan læse på diverse steder
kan Sjøgren være svært at spore, i hvert fald ved blodprøve alene.

Nu om dage er det sådan at øjnene svier, og jeg kan ikke holde dem
åbne uden at det går ondt i dem. Især om morgenen er det slem, og ofte
er det som om det sidder et sandkorn inde bag øjet.
Det værste er dog trætheden, den kommer periodevis, og når den rammer
er den lammende. Jeg kan simpelthen sove dagen væk uden at blive
frisk. Min hud er også blevet meget bleg/tør.

Jeg er ret ung(24) og mand så det skulle være en sjældenhed om jeg er
blevet ramt, men det skal da undersøges, og igen, hvordan får man 100
% sikkert stillet diagnosen? Er det ikke øjenlægen, der skal tage
noget bindevævsundersøgelser eller hvordan?

Jeg har dog ikke rigtig problemer med væske i munden, som mange
nævner, og har heller ikke rigtig haft huller i tænderne.

Fra : someone

Dato : 16-01-02 01:00

"Rasmus Jensen" <digtekat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Når mine øjne løber i vand, svier det i øjnene og jeg får det ret
> dårligt omkring det område i hovedet.
> Hvad kan det skyldes?

Jeg har læst dine indlæg og de forskellige svar, og kom til at tænke på om
du har fået tjekket dit stofskifte?
Øjenproblemer og meget udtalt træthed kan godt stamme fra et dårligt
fungerende stofskifte.

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 16-01-02 02:17

On Wed, 16 Jan 2002 00:59:46 +0100, "someone" <someone@somewere.dk>
wr>

>Jeg har læst dine indlæg og de forskellige svar, og kom til at tænke på om
>du har fået tjekket dit stofskifte?
>Øjenproblemer og meget udtalt træthed kan godt stamme fra et dårligt
>fungerende stofskifte.

Jeg har som sagt taget et par meget udførlige blodprøver, som skulle
tjekke for mulige sygdomme, et stofskifte problem burde vel også
kommer derind under eller?
Men ellers er der en del fornuft i det du siger, kort før min sygdom
tog jeg hhv 10 kilo, og tabte dem, altsammen på få måneder. Det første
var selvvalgt, da jeg ville være lidt større, men da jeg så ikke gad
det mere, raslede de hurtigt af, og derefter har jeg haft det skidt.
Tidligere, og vel stadig, har jeg et højt stofskifte.
Hvordan gør man et dårligt stofskifte godt, i fald det skulle være
årsagen.

Fra : someone

Dato : 16-01-02 11:22

Ens stofskifte blir ikke automatisk tjekket ved blodprøver, kun hvis din
læge vælger at sætte krys ud for denne test,
hvis man får stofskiftesygdomme kan piller være behandlingen, der findes
andre metoder men man vil ofte først forsøge med pillerne. Har du mistanke
om en stofskiftelidelse og dine tal alligevel er "normale"
bør du få taget en blodprøve kaldet antiTPO (denne kan afsløre om du danner
antistoffer, dette vil nemlig medføre at din hormonproduktion forstyrres)

Jeg kender flere som i mange år fik målt stofskiftet, alt var normal, men
patienten var dog forsat syg,
først ved måling af antiTPO blev problerme opdaget og efterfølgende
behandling startes.
Denne antiTPO prøve er her i dk, desværre ikke en standartest når man
tjekker stofskiftet.

Har man problemer med stofskiftet så husk at mange "naturmidler" er tilsat
JOD,
dette skal man være lidt forsigtig når/hvis man har en stofskiftelidelse.

Har du været ved en øjenlæge for måling at tåreproduktionen m.m. ?

--------------

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 16-01-02 16:00

On Wed, 16 Jan 2002 11:22:12 +0100, "someone" <someone@somewere.dk>
wrote:

> [...]
>dette skal man være lidt forsigtig når/hvis man har en stofskiftelidelse.
>
>Har du været ved en øjenlæge for måling at tåreproduktionen m.m. ?

Næh, problemet har ikke rigtig været der de sidste par dage. Jeg vil
vente til en dag, jeg har et hårdt angreb.
Jeg har i den sidste uge holdt mig til meget få madprodukter, els
kartofler og brød, og jeg har det pt rigtig godt, føler mig frisk.
Sådan har jeg haft det før, men alligevel er jeg overraskende frisk i
hovedet, og tåreproblemerne har næsten heller ikke været der de sidste
2 dage. Der er dog næppe tvivl om at det vender tilbage. Lige nu
venter jeg at få bekræftigelse på at jeg har skiftet læge.

Jeg synes meget af det du nævner lyder rimeligt passende med mit
problem, er blevet tjekket med 3 blodprøver, der skulle vise praktisk
talt alt, men jeg har været et håbløst tilfælde, hvilket er dybt
ulykkeligt.
Jeg kunne sagtens forestille mig at mit stofskifte led overlast, da
jeg ½ år før min sygdom drak alt for meget protein-pulver.

Tak for hjælpen, det er rart at høre nogle oplysninger, så er jeg
bedre forberedt her til næste lægesnak.

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 19-01-02 01:29

On Wed, 16 Jan 2002 15:59:46 +0100, Rasmus Jensen
<digtekat@hotmail.com> wrote:

>On Wed, 16 Jan 2002 11:22:12 +0100, "someone" <someone@somewere.dk>
>wrote:

HVad er det latinske navn egentlig. Jeg prøver nemlig at søge på
dårligt stofskifte, men kan kun finde For - lavt og højt stofskifte.

Mit stofskifte er højt, det må det være, jeg kan spise utrolig meget,
og så taber jeg det automatisk igen. Så vægtmæssigt har jeg ikke haft
problemer under mit sygdomsforløb.

mvh
Rasmus,
der nok snart skal tage til læge, men som sagt lige vil vente til at
jeg har fået at vide at jeg er registreret hos min nye læge.