Problemer med A7V266-E!(og XP 1800+ cpu)
Fra : Martin_K

Dato : 13-01-02 18:38

Hej alle!

henvender mig hertil i håb om at komme på rette spor m.h.t mit
problem, som jeg er utroligt frustreret over!!

Jeg erhvervede mig for nylig et nyt bundkort og CPU(det som står i
"subject"). til at starte med kunne jeg ikke kører fuld
hastighed(1533mhz), men kun 1100mhz! det som ville ske' var at den
frøs i login-skærmen til windows! efter at rode frem og tilbage i
bios, og genstartning til hudløshed, gik mit OS kold!!! dvs. at under
startup kom der forskellige beskeder op. nogle gange sagde den "can
not detect secondary master" andre gange var det "keyboard error or no
keyboard present"! jeg re-installerede så windows(XP), men efter jeg
havde formateret, og mens installationen kopirede inst.filer over, kom
der en blå skærm med et masse hvid tekst, som jeg ikke fik noget ud af
at læse! hvis jeg så startede forfra med installationen, gjorde den
det samme på ny(prøvede både med WinXP og 2000)! så ikke nok med jeg
måtte ligge at slås med cpu'en, ankom dette nye underlige problem
også!! Hjælp, hjælp og atter hjælp...

Fra : Jakob

Dato : 13-01-02 22:06

Lyder som det problem, jeg havde med samme mobo og 1700+

Dvs., at jeg skulle have kørt 1466mhz, men kunne kun vælge 1100mhz. (de
andre fejlmeldinger, har jeg ikke haft)

Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, tror jeg, at jeg har fundet
fejlen (som til sidst resulterede i en afbrændt cpu).

Følgende er copy'n'paste fra tidligere indlæg. Jeg havde forkert spændning
på cpu'en. Se evt. tidlgiere indlæg om samme mobo :)

Mvh
Jakob
****
Jeg tror, jeg har fundet problemet.

Hele opsætningen var default. Dvs., at mit ASUS mobo burde sætte den
korrekte spændning på cpu-core.

Det var ikke tilfældet. Med en ny AMD 1700+ nægter den i deafault mode at
lave en spænding i BIOS på mindre en 1,8v. Samtidigt fremgår det i "Power"
menuen i BIOS, at slevom jeg sætter den til 1,8v, så giver den reelt 1,85v

Mærkeligt, men sådan er det. Hvis jeg derimod deaktiverer jumperfree mode,
som omtalt andetsteds i gruppen (link), så kan jeg sætte cpu core spænding
til 1,7/1,65v manuelt og stadig have jumperfree på cpu-ratio.

Inde i BIOS "Power-setting", siger den dog, at den giver 1,74v. Hvilket ikke
er logisk (burde være 1,7 eller 1,65v), men sådan som det hænger sammen. Så
jeg har løst det, der kunne have forudsaget en cpu-afbrænding på ASUS
A7V266-E Raid.

Tak for de mange indlæg og god weekend :)
/Jakob

Fra : Martin_K

Dato : 14-01-02 15:45

Det hjalp ikke! har lige prøvet! hvad med at opdatere bios'en?? vil
det hjælpe?? og i så fald, hvilke version er så den nyeste??(en der
gider smide en url?)....

Fra : Jakob

Dato : 14-01-02 20:51

Hmm... mærkeligt.

Hvis alle DIP Switches er sat til off, og du frakobler jumperfree med
jumperen (et stykke under IDE) og vælger den lavest mulige spænding til
cpu-coren (også med jumper), skulle det virke.

Det er ikke sikkert, at en bios opdatering afhjælper dit problem. Men hvis
du har mod på at prøve er vers. 1005 den nyeste (bemærk at 1006 er beta).
Ingen af opdateringerne adresserer dog det problem, du har.

Se evt. til Flemmings udmærkede beskrivelse af sin opsætning på samme mobo
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise2/A7V266-E.htm

Min egen er:

Min opsætning er:

ASUS A7V266-E Raid
256 MB Hynix DDR
AMD 1700+ (med ultra tyndt Artic Silver II kølerpasta)
Thermaltake Silent Viking køler
Derudover diverse ting: SB Live! 5.1, et Realtek netkort, 60 GB IBM og en 6
GB IBM.

cpu-core voltage = 1,7/1,675volt, vid 4-3 (se manual)
cpu ratio = off (hvilket er jumper free mode agtigt. Giver mulighed for at
indstillet ratio manuelt i bios)
sysclk = off ( hvilket er default 133,33 cpu, 66,67 agp, 33,33 pci)
palo_freq = fid1-2 (se manual)
I/O voltage = 2,5v
kbwk = enable (default)
acrusb = usb to conn (1-2)
usb device wake-up = +5v (1-2)
ATA100 = enable (kan jo ikke køre raid med de forskellige IBM diske)
Themcpu = 1-2 (default)
Jumper mode (1-2) (ikke jumper free - se manual s. 18)
BIOS setup = default, 1466Mhz

Den opsætning virker klippestabilt for mig. Måske kan linket til Flemmings
opsætning eller min beskrivelse inspirere dig.

Mvh
Jakob

Fra : Prost

Dato : 15-01-02 10:37

Det nedenstående virker også for mig, kører med samme settings på mb
min CPU kørte et par dage med forhøjet spænding :-/
nu kører den 1,744 V det siger ASUS probe ihvertfald

CPU 1700+
Alpha 8045 / papst 19 dBa
papst 12 dBa kabinet blæser

idle 45 grader (uden kabinet side
idle 56 grader (med kabinet side

/Rune

Fra : Jakob

Dato : 16-01-02 22:35

Det er jeg glad for at høre. For jeg synes ikke, at det lyder logisk, når
jeg med jumperen har sat vcore til 1,7/1,675 og den i bios siger 1,74......

Så i kraft af, at du kører med samme opsætning, har det afklaret lidt af min
egen usikkerhed på det område.

I øvrigt ved jeg ikke, hvad min egen idle temp er uden kabinetsider. Men med
siderne på, har jeg stabilt 48 grader. Fully loaded er det vel 53-54. Det
skal så også siges, at jeg har sat en gammel Titan 80mm blæser til
kabinettet og klippet et større hul til den. Nu suser det bare af helvede
til, men temperaturen er nok, som den skal være.

Hygge!!
/Jakob