Ikke nok rå kobber - hvad skal man gøre?
Fra : alwresuihalert

Dato : 13-01-02 16:50

Jeg vil gerne have etableret en DSL forbindelse til at dele mellem en
håndfuld hustande. Tiscali (nærmere TDC) har givet afslag fordi der ikke er
rå kobber - der har ikke været nogen teknikker ude ved ejendommen. En anden
person i ejendommen har ADSL fra TDC, så det er muligt mht. centralen.

Så vidt jeg ved, er TDCs Proaccess det eneste alternativ hvor det er lovligt
at "dele" imellem forskellige hustande. TDC bruger skillefilter, så hvis vi
valgte proaccess, ville vi kunne få en ADSL linje kørende inden for ca. en
måned, ikke? Problemet med proaccess er:

* Standard routeren ikke skulle være så god i forhold til den Cisco SOHO 77
vi kan få fra Tiscali
* Oprettelsen er over 1000 kr. dyrere end hos Tiscali for fx en 1024/256
linje

Vi vil derfor gerne have en Tiscali linje, hvis det kan lade sig gøre.
Indtil videre, har vi bare bestilt igen.

Er det muligt at:
1. overdrage en PST linje hvor der kører telefoni på, til Tiscali
2. betale TDC ca. kr. 950,- for at oprette en ny linje med det nummer der
sad på den gamle?

Hvad kan man gøre? På forhånd tak.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 16:55

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> skrev i en meddelelse
> 1. overdrage en PST linje hvor der kører telefoni på, til Tiscali
> 2. betale TDC ca. kr. 950,- for at oprette en ny linje med det nummer
der
> sad på den gamle?

Nej, ved at overdrage afskriver du dig retten til at få en ny linje, men
jeg troede også Tiscali kunne køre med skillefilter

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 13-01-02 17:00

> Nej, ved at overdrage afskriver du dig retten til at få en ny linje, men
> jeg troede også Tiscali kunne køre med skillefilter

Ikke endnu, skulle i flg. (u)pålidelige oplysninger fra Tiscali komme i
foråret 2002.

Jens

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 13-01-02 19:16

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote Sun, 13 Jan 2002
16:54:46 +0100 :

>Nej, ved at overdrage afskriver du dig retten til at få en ny linje,

Næh det mener jeg da ikke man gør, vi har tidligere haft denne snak
og jeg husker ikke at nogen kunne fortælle at sådan forholdte det
sig rent faktisk.

Man overdrager kun linien, men afskriver ikke retten til at få en
anden linie.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 19:36

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse
> Man overdrager kun linien, men afskriver ikke retten til at få en
> anden linie.

Men hvis TDC mangler kobber til den nye linje kan de opsige rk-aftalen.
Det er for lang tiden siden jeg har læst standardaftalerne at jeg lige
kan huske hvilket bilag det oprindelige argument står i, men jeg mener
den er der.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 13-01-02 21:13

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote Sun, 13 Jan 2002
19:36:15 +0100 :

>Men hvis TDC mangler kobber til den nye linje kan de opsige rk-aftalen.

Ja, men der er vist ikke rigtig nogle eksempler på at det er sket.

Der vil sikkert også komme et rama-skrig hvis det skete.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 21:16

> Ja, men der er vist ikke rigtig nogle eksempler på at det er sket.
> Der vil sikkert også komme et rama-skrig hvis det skete.

Uden tvivl, men jeg er næsten sikker på at klausulen om at man ikke kan
påberåbe sig forsyningspligt når man har overdraget sin linje, holder

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : alwresuihalert

Dato : 13-01-02 22:46

snip
> rk-aftalen.
>
> Uden tvivl, men jeg er næsten sikker på at klausulen om at man ikke kan
> påberåbe sig forsyningspligt når man har overdraget sin linje, holder

Hvis det fungerer i praksis og TDC holder sig tilbage fordi de ikke lige har
lyst til at få historien i pressen, så er jeg tilfreds. Om det er jura eller
fornuftig handelssans, der holder dem tilbage, er mig ligegyldigt.

Fra : Simon Skals

Dato : 14-01-02 17:47

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

>Uden tvivl, men jeg er næsten sikker på at klausulen om at man ikke kan
>påberåbe sig forsyningspligt når man har overdraget sin linje, holder

Den må den vel gøre; ellers er der jo ingen mening i
overdragelseskonceptet.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-02 17:52

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Den må den vel gøre; ellers er der jo ingen mening i
> overdragelseskonceptet.

Nemlig. Men jeg kan ikke finde klausulen i standardaftalen

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : alwresuihalert

Dato : 13-01-02 18:25

snip
> der
>
> Nej, ved at overdrage afskriver du dig retten til at få en ny linje, men
> jeg troede også Tiscali kunne køre med skillefilter

Har du ikke lyst til at hjælpe mig med at køre på konkurrentens net? ;) Har
du ikke nogle tips, siden du arbejder med det? At oprette ISDN forbindelser
og alt muligt besværligt gør ikke så meget, bare det ikke tager 6 måneder.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 22:48

> Har du ikke lyst til at hjælpe mig med at køre på konkurrentens net?
;)

Det er ikke en gavebod det her

> Har
> du ikke nogle tips, siden du arbejder med det?

Jeg arbejder ikke med ADSL og den slags.
Hvis Tiscali ikke kan køre på delt kobber, så er der ikke meget at
gøre...

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 13-01-02 17:02

> [...]
77
> vi kan få fra Tiscali
> * Oprettelsen er over 1000 kr. dyrere end hos Tiscali for fx en 1024/256

Der er ingen problemer med at sætte din egen router på. Pro@ccess leveres
med et Ethernet stik, så
du kan bruge router, eller en PC med firewall, f.eks.
http://www.smoothwall.org
En fornuftig router/gateway kan købes for ca. 1.500,- f.eks. en D-Link
DI-804.

Jens

Fra : alwresuihalert

Dato : 13-01-02 18:23

snip
> [...]
> http://www.smoothwall.org
> En fornuftig router/gateway kan købes for ca. 1.500,- f.eks. en D-Link

OK. Men, Proaccess oprettelse + fx den nævnte D-Link router, koster ca. 3000
kr. mere end Tiscali oprettelse.

Har du ikke hjælp til hvordan vi kan skaffe noget kobber til at køre Tiscali
på?

Fra : Jens

Dato : 13-01-02 19:35

> Har du ikke hjælp til hvordan vi kan skaffe noget kobber til at køre
Tiscali
> på?

Jeg overdrog min separate ISDN linie til Tiscali/WOL.
Så hvis der er nogen der har en sådan i huset, og de kan undvære den, så er
det en mulighed.
Alternativt har der været snak om at oprette en telefonlinie, og så senere
nedlægge den igen.
F.eks. oprette en ny linie og fremover bruge den til alm. telefon, og så
overdrage ens nuværende telefonlinie til ADSL hos Tiscali / WOL.

Jens

Fra : alwresuihalert

Dato : 13-01-02 22:49

snip
> Jeg overdrog min separate ISDN linie til Tiscali/WOL.
> Så hvis der er nogen der har en sådan i huset, og de kan undvære den, så
er
> det en mulighed.

Der er ikke nogen der har to linjer - kun en ISDN2 (i en) linje.

> [...]
> F.eks. oprette en ny linie og fremover bruge den til alm. telefon, og så
> overdrage ens nuværende telefonlinie til ADSL hos Tiscali / WOL.

Se, det er lige den slags jeg gerne vil høre om. Når TDC siger at der ikke
er nok kobber, så har de sikkert noget, men bare ikke "rigeligt", ikke? Det
skulle helst ikke være sådan at de skulle til at grave en stor vej op for at
trække nye kabler, så det ville tage lang tid, eller overveje at opsige
aftalen om Tiscali linjen.

Fra : Jens

Dato : 13-01-02 23:27

> [...]
at
> trække nye kabler, så det ville tage lang tid, eller overveje at opsige

Hvis du bestiller den nye telefonlinie, og først forsøger at overdrage den
gamle når den nye er installeret, så omgår du vel en hel del forhindringer
eller hvad ?

Jens

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-01-02 00:34

Jeg benytter mig af tdc´s speedstream 2601 router, den virker uden problemer
og er pisse nem at konfigurere!, mit adsl kører bedre end min nabos, som har
cybercity med en cisco router...kan ikke lige huske model nr, så jeg kan
ikke se problemer med tdcs router....,
Men du er godt klar over at du skal investere i en switch hvis i skal være
flere på nettet?

- Rasmus