Hmm, midt i al postyret....
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-01-02 15:33

.... med Stofa og deres priser, er news.stofanet.dk sørme nede igen.

Godt gået stofa og held og lykke i fremtiden med jeres Kabel TV. Det
køre da ihvertfald ok.

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-02 16:47

Brian B. Christensen <nope@nope.nope> wrote:

> ... med Stofa og deres priser, er news.stofanet.dk sørme nede igen.
> Godt gået stofa og held og lykke i fremtiden med jeres Kabel TV. Det
> køre da ihvertfald ok.

Nej.

Den ene frontend var chrashet - Du blev ramt af Microsofts elendige DNS
implimentering i Windows.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Look, Bones, it's Ensign Clampett." "He's Jed, Jim."

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-01-02 17:20

> Den ene frontend var chrashet - Du blev ramt af Microsofts elendige DNS
> implimentering i Windows.

Det burde være teknisk muligt at lave en løsning som kunne sørge for at
selv elendige OS'er ikke kunne få fat i en frontend der ikke svarer..

/l.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-01-02 17:39

On 13 Jan 2002 16:19:51 GMT, Lars Knudsen wrote:

> Det burde være teknisk muligt at lave en løsning som kunne sørge for at
> selv elendige OS'er ikke kunne få fat i en frontend der ikke svarer..

Ja - men det koster som alt andet også penge - og kan gå i stykker, så
det skal også være redundant, og så er det igen endnu dyrere ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-02 17:33

Lars Knudsen <lkn@dangaard.dk> wrote:

> Det burde være teknisk muligt at lave en løsning som kunne sørge for at
> selv elendige OS'er ikke kunne få fat i en frontend der ikke svarer..

Det er muligt. Det er som Jesper skriver bare et spørgsmål om at bruge
penge nok. Og de sidder ikke ret løst for tiden.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"I am on a great adventure." -- Harold Lauder

Fra : Rollingman

Dato : 14-01-02 15:30

Allan Joergensen skrev i meddelelsen ...
>Det er muligt. Det er som Jesper skriver bare et spørgsmål om at bruge
>penge nok. Og de sidder ikke ret løst for tiden.

Ka' du ikke få dem at afsætte nogen af de godt 7 mill. de regner med at
hente ekstra hjem på os til en forbedring af news? Det kunne være det
halmstrå der holdt ihvertfald mig tilbage i folden .

Vagn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-02 15:39

"Rollingman" <ttoet@hotmail.com> writes:

>Ka' du ikke få dem at afsætte nogen af de godt 7 mill. de regner med at
>hente ekstra hjem på os til en forbedring af news? Det kunne være det
>halmstrå der holdt ihvertfald mig tilbage i folden .

Orv... systemfolk og beslutninger... hvilken behagelig tanke

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Bystrup

Dato : 14-01-02 17:02

Jeg tror sku det bliver begrænset hvor mange penge de får ind på at hæve
prisen. Den der som mig allerede var trætte af dem kigger sig nu om efter en
anden løsning - jeg vil gætte på at det går lige op for dem mht ekstra penge
ind >< tab fra brugerfrafald

Anders

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 13-01-02 17:24

"Allan Joergensen" <dw@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Den ene frontend var chrashet - Du blev ramt af Microsofts elendige DNS
> implimentering i Windows.

Hvornår mon den frontend kommer op at køre igen? Stofanets newsserver
virker i hvert fald stadigvæk ikke her (Aalborg). Eller er jeg nødt til at skifte
OS for at bruge den newsserver?

Erland

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-02 17:30

Erland Stig Bredgaard <nospam@bredgaard.net> wrote:

> Hvornår mon den frontend kommer op at køre igen? Stofanets newsserver
> virker i hvert fald stadigvæk ikke her (Aalborg). Eller er jeg nødt til at skifte
> OS for at bruge den newsserver?

Den er genstartet.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Drummer, beat and piper, blow. Harper, strike and soldier, go."

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-01-02 18:53

Sun, 13 Jan 2002 16:30:23 +0000 (UTC), dw@nowhere.dk (Allan
Joergensen) wrote:

>Den er genstartet.

og nede igen

pelo

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-02 19:16

Peter Loumann <pelo@mail1.stofanet.dk> wrote:

> og nede igen

Ja, men jeg tror det var noget netværk, den svarede ihvertfald inden jeg
nåede at gøre noget.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"I say we grenadine the site from orbit. It's the only way to be sure.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 13-01-02 17:35

On Sun, 13 Jan 2002 17:23:44 +0100, "Erland Stig Bredgaard"
<nospam@bredgaard.net> wrote:

>Hvornår mon den frontend kommer op at køre igen? Stofanets newsserver
>virker i hvert fald stadigvæk ikke her (Aalborg). Eller er jeg nødt til at skifte
>OS for at bruge den newsserver?

Nej men hvis du skifter mellem news.stofanet.dk og news.telia.dk i
newsreaderen virker det. (Du skal vælge den modsatte af den du har
valgt nu).

Kurt Brixen

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 13-01-02 17:40

"Kurt Brixen" <nospam@to.brixen.as> skrev i en meddelelse

> hvis du skifter mellem news.stofanet.dk og news.telia.dk i
> newsreaderen virker det. (Du skal vælge den modsatte af den du har
> valgt nu).

Minsandten ja - det virker. Tak for tippet!

Erland

Fra : Kurt Brixen

Dato : 13-01-02 17:27

On Sun, 13 Jan 2002 15:47:28 +0000 (UTC), dw@nowhere.dk (Allan
Joergensen) wrote:

>Den ene frontend var chrashet - Du blev ramt af Microsofts elendige DNS
>implimentering i Windows.

Så er der åbenbart ikke andet at gøre end at skifte mellem
news.stofanet.dk og news.telia.dk i newsreaderen (under Windows) hvis
den ene frontend er nede. Men det virker.

Kurt Brixen

Fra : Mogens

Dato : 13-01-02 18:22

> Den ene frontend var chrashet - Du blev ramt af Microsofts elendige DNS
> implimentering i Windows.

Ja, skyld skylden på andre. Andre kan få det til at virke.
Jeg bruger ikke Stofas news server til andet en gruppe: news.telia.stofanet.
Claranews det har aldrig været nede i det år jeg har brugt det.

Mogens

Fra : Jan H Larsen

Dato : 13-01-02 20:08

Joergensen) wrote:

>Nej.
>
>Den ene frontend var chrashet - Du blev ramt af Microsofts elendige DNS
>implimentering i Windows.

Som forbruger kan vi ikke bruge dette til noget som helst, vi har
betalt for en ydelse, som IKKE bliver leveret, og aldrig er blevet
leveret af Stofa.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-02 20:32

Jan H Larsen <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Som forbruger kan vi ikke bruge dette til noget som helst, vi har
> betalt for en ydelse, som IKKE bliver leveret, og aldrig er blevet
> leveret af Stofa.

Udbyderne kan jo egentlig være ligeglade med om Windows kan finde ud af
at slå op i DNS, hvis den ene af de omtalte maskiner ikke svarer,
forsøger min Linuxmaskine den næste IP i rækken når jeg starter min
newsreader.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"What don't I know my butt from? A hole in the ground." -- Crow

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 20:41

> Udbyderne kan jo egentlig være ligeglade med om Windows kan finde ud
af
> at slå op i DNS

Set fra en ideel verden: Ja
Men udbyderne har en interesse i at systemerne fungerer så godt som
muligt for hovedparten af brugerne, især for at begrænse presset på
support

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-02 20:44

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Men udbyderne har en interesse i at systemerne fungerer så godt som
> muligt for hovedparten af brugerne, især for at begrænse presset på
> support

Man skal bare lære supporterne at sige "RFC" :)

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Bother," said Pooh as Satan laid his soul to waste.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-02 20:49

> Man skal bare lære supporterne at sige "RFC" :)

Som privatperson vil jeg sige ja.
Det vil jeg ikke gøre hvis jeg skulle have min arbejdshat på, men det
har jeg jo ikke her.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-02 20:57

> Som privatperson vil jeg sige ja.
> Det vil jeg ikke gøre hvis jeg skulle have min arbejdshat på, men det
> har jeg jo ikke her.

Vi har da haft sager hvor kundeservice har fået beskeden: "Jamen, vi
overholder RFC" :)

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Doesn't scan." - Dax

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-01-02 19:04

> Vi har da haft sager hvor kundeservice har fået beskeden: "Jamen, vi
> overholder RFC" :)

Ja, man skal sandeligt passe på med at lade [pøbelen,kunderne] være i
højsædet.

/l.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-01-02 19:16

> Ja, man skal sandeligt passe på med at lade [pøbelen,kunderne] være i
> højsædet.

Der er forskek på at skide på brugerne og ikke ville rette i sine
systemer så de ikke overholder RFC.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"If it wasn't for sheep, there'd be no sex for nice guys" - Quentin Fai

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-02 19:42

> Der er forskek på at skide på brugerne og ikke ville rette i sine
> systemer så de ikke overholder RFC.

Man kan jo sagtens overholde RFC og stadig levere høj tilgengælighed for
windows-brugere.
Men det er jo en prioritering

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-01-02 19:44

> Man kan jo sagtens overholde RFC og stadig levere høj tilgengælighed for
> windows-brugere.
> Men det er jo en prioritering

Den omtalte sag har intet med DNS at gøre.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"There will be no escape for the princess this time." -- C3PO

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-02 19:52

> Den omtalte sag har intet med DNS at gøre.

Hvor snakker jeg om DNS?
Jeg synes bare ikke man kan sige at "Vi overholder RFC, alt er godt" når
en stor del af kunderne har problemer.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 15-01-02 18:28

> Hvor snakker jeg om DNS?
> Jeg synes bare ikke man kan sige at "Vi overholder RFC, alt er godt" når
> en stor del af kunderne har problemer.

Enig! Uden kunder så eksisterer de fleste firmaer næppe særligt længe!

Jens

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-01-02 18:17

dw@nowhere.dk (Allan Joergensen) wrote:

>Den ene frontend var chrashet - Du blev ramt af Microsofts elendige DNS
>implimentering i Windows.

Det kan du da godt sige, men er round robin dns ikke under alle
omstændigheder en ret ynkelig form for serverredundans?

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-02 18:26

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

>Det kan du da godt sige, men er round robin dns ikke under alle
>omstændigheder en ret ynkelig form for serverredundans?

Som udgangspunkt er den perfekt, for den koster ikke noget, og
der er ikke en SPOF-boks foran i form af en load balancer eller
lignende.

Den falder desværre lidt på, at round-robin-konceptet er defineret
som en SHOULD i RFC'en (Andreas kan nummeret - det er hans næsten-
favorit-RFC).

Nu betyder "SHOULD" i RFC'er, at man SKAL implementere det, hvis
man da ikke har en sindssygt vigtig grund til at lade være. Det
lader desværre til, at Microsoft har haft en sådan grund til ikke
at gøre det, for deres implementering er i hvert fald defekt i
forhold til den SHOULD.

Så i praksis er den perfekte load-balancer ikke så snedig. Omend
det kun er brugere på (i den sammenhæng) halvdefekte OS'er, der
bliver ramt af problemet.

Mvh.
   Klaus, som også anvender round-robin flere steder.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-01-02 19:08

On 14 Jan 2002 17:25:53 GMT, Klaus Ellegaard wrote:

> Som udgangspunkt er den perfekt, for den koster ikke noget, og
> der er ikke en SPOF-boks foran i form af en load balancer eller
> lignende.

Du hænger dog i en TCP timeout, såfremt at boxen er helt nede,
ikke voldsomt elegant ...

> Den falder desværre lidt på, at round-robin-konceptet er defineret
> som en SHOULD i RFC'en (Andreas kan nummeret - det er hans næsten-
> favorit-RFC).

Hmm, det eneste jeg kunne finde i den forbindelse var rfc2821 som
i section 5 siger:

Multiple MX records contain a preference indication that MUST be used
in sorting (see below). Lower numbers are more preferred than higher
ones. If there are multiple destinations with the same preference
and there is no clear reason to favor one (e.g., by recognition of an
easily-reached address), then the sender-SMTP MUST randomize them to
spread the load across multiple mail exchangers for a specific
organization.

> [...]
> lader desværre til, at Microsoft har haft en sådan grund til ikke
> at gøre det, for deres implementering er i hvert fald defekt i

Pr rfc2119 "Key words for use in RFCs to Indicate Requirement Levels"

Betyder SHOULD

3. SHOULD This word, or the adjective "RECOMMENDED", mean that there
may exist valid reasons in particular circumstances to ignore a
particular item, but the full implications must be understood and
carefully weighed before choosing a different course.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-01-02 21:49

In article <slrna466p4.1gv8.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Hmm, det eneste jeg kunne finde i den forbindelse var rfc2821 som
> i section 5 siger:

RFC 1123 om multihoming. (Og ja, 1122 og 1123 er mine favoritter)

--
Andreas Plesner Jacobsen | polygon:

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-01-02 20:21

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> wrote:

>Så i praksis er den perfekte load-balancer ikke så snedig.

Hov, nu snakker du om load balancing og ikke redundans.

Jeg tror såmænd gerne, at man kan opnå en hæderlig load balancing med
round robin dns, eftersom alle de defekte klienter må formodes at
sprede sig nogenlunde ligeligt over serverne.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-02 20:39

> [...]

>round robin dns, eftersom alle de defekte klienter må formodes at
>sprede sig nogenlunde ligeligt over serverne.

Med den undtagelse, Jesper rigtigt påpegede (bokse der slet ikke
svarer), opnår man begge dele med round-robin: redundans og load
balancing.

Under forudsætning af at klienterne opfører sig ordentligt, altså.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-02 21:08

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> balancing.
> Under forudsætning af at klienterne opfører sig ordentligt, altså.

Men den forudsætning er det forkert at tage når man ved at det ikke er
tilfældet for 50% af brugerne.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-02 21:20

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

>Men den forudsætning er det forkert at tage når man ved at det ikke er
>tilfældet for 50% af brugerne.

Yep, det bemærkede jeg også tidligere i tråden.

Man kan dog lave en række små sjove ting, der gør det anvendeligt
i praksis, men det er vist ikke det, denne diskussion går på.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-01-02 22:12

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> wrote:

>Med den undtagelse, Jesper rigtigt påpegede (bokse der slet ikke
>svarer), opnår man begge dele med round-robin: redundans og load
>balancing.

Med de klienter, der er flest af, opnår man hæderlig load balancing og
en stort set ikke-eksisterende redundans.