K7S5A bundkort fryser ved 1400 mhz
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-01-02 14:26

En bekendt har lige købt en helt ny pc med ovenstående bundkort og i følge
kvittering med en 1400 AMD Athlon 266 mhz fsb.
Efter at have installeret windows xp osv konstaterede jeg, at den kun kørte
med 1050 mhz, hvorfor jeg besøgte bios og konstaterede, at under punktet CPU
PnP Setup, stod CPU Speed til 100/100. Det er det eneste, man kan ændre det
pgl. sted.
Under ratio står den til 10,5. Fint tænkte jeg, det skal bare sættes op til
133 mhz så kører det. Men det gør det ikke. DRAM Frequenzy kan jeg sætte op
til 133 mhz (bør den ikke være det?) men så snart jeg sætter CPU Frequency
op til også at køre 133 mhz, så går det galt.
Under boot står der nu fint, at det er en 1400 mhz Athlon, men den fryser
mens windows starter, og så er der intet at gøre.
Nogen ideer om, hvad der kan være galt, og hvor der evt. kan/skal "pilles"
lidt?

Kurt

Fra : Kenneth Bon

Dato : 13-01-02 14:48

"Kurt B. Andersen" <kurta@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mens windows starter, og så er der intet at gøre.
> Nogen ideer om, hvad der kan være galt, og hvor der evt. kan/skal "pilles"

Har du to SD-ram klodser i ? Så kan en bios-opdatering (011215) anbefales

/Kenneth

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-01-02 15:22

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Frequency

> Har du to SD-ram klodser i ? Så kan en bios-opdatering (011215) anbefales

Det ved jeg ikke, men jeg må så lige åbne dyret og se efter. Skulle det
kunne give denne fejl? Det har jeg ikke set på andre boards.

Kurt

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-01-02 16:22

"Kurt B. Andersen" <kurta@iname.com> wrote in message

> "Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> skrev i en meddelelse

Se indlæggene her
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=27

Jeg har selv sat frq ned til 124/124 gennem at skrive direkte til to bytes i
cmos, og det stoppede frysning og der var ikke mere fejl/frysning ved kørsel
af programmet prime95 som har en god "torture test" der vil vise om boardet
nu er i orden.

mvh K L

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-01-02 17:01

Tak til alle for løsningsmodeller. Jeg har ikke prøvet dem alle, da Kenneth
Bon ramte rigtigt. Der var 2 x 256 ram i. Jeg hentede en ny bios og flashede
den, hvorefter jeg kunne sætte den op til 133 p.t. uden problemer.
Til Thomas kan jeg oplyse, at man kun kan sætte DRAM op alene, ej CPU
frekvens, den tager samtidig DRAM med.
Temperaturen har hele tiden ligget på ca. 40 grader, så umiddelbart ingen
problemer.
Men nu får jeg først tid i morgen til at belaste den lidt, for at se om jeg
fik den endelige løsning.
Jeg har printet tippet fra Knud Larsen ud, hvis der skulle blive brug for
det.

Kurt

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 13-01-02 17:14

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> den op til 133 p.t. uden problemer. Til Thomas kan jeg oplyse,
> at man kun kan sætte DRAM op alene, ej CPU frekvens, den tager
<snip>

OK, jeg har set enkelte boards hvor settingen 133 på RAM giver
FSB + 33 MHz, og det giver jo så 166 MHz når FSB er 133 MHz.
Rart at høre at K7S5A ikke gør det på den måde (har overvejet at
købe et ved lejlighed...).

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 13-01-02 16:02

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> 1400 mhz Athlon, men den fryser mens windows starter, og så er
> der intet at gøre. Nogen ideer om, hvad der kan være galt, og

Prøv at sætte alt tilbage som det stod, og sæt så CPU freq. op
på 133 uden at pille ved DRAM freq. - det er bare en løs ide,
men prøv det...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Anders Bystrup

Dato : 13-01-02 16:08

1: Hvilken PSU har du ?
2: Hvilken temperatur står CPU en på?
(det er i bios under hardware monitor eller lignende)

Anders