Ny USB-scanner
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-01-02 14:37

Jeg står og skal bruge en ny scanner til USB, da min gamle pålidelige
Microtek Phantom 4800 er faldet for aldersgrænsen (ISA-SCSI-controllerkort
og ingen drivere til WinXP)

Men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal købe
Pris Max 700,-

Er der nogen her, der brænder varmt for en eller anden model?
Har selv overvejet Canon CanoScan D646U.
Vil selvfølgelig gerne have en med god software og hurtig scanning

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 13-01-02 15:25

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> og ingen drivere til WinXP)
>
> Men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal købe
Så længe det ikke er HP skulle det gå fint - jeg har selv en Agfa jeg er
meget tilfreds med, men jeg scanner ikke ret meget.

[snip]
> Vil selvfølgelig gerne have en med god software og hurtig scanning
Hastigheden er nok ikke så forskellig mellem USB scannere, da de ofte hænger
på USB portens ringe hastighed. Skal det gå hurtigt må du nok op i parallel
eller SCSI interface. USB er fint til det meste, men scanner du rigtig
meget, vil det nok irritere dig.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-01-02 16:29

> [...]
parallel
> eller SCSI interface. USB er fint til det meste, men scanner du rigtig

Skulle USB ikke være hurtigere end Parallel interface?
Jeg har altid været godt tilfreds med min gamle scanner, men ISA-porten
findes ikke på min nye computer som iøvrigt kører WinXP pro p.g.a. dual
processors.

Mvh

Jesper Nielsen

Fra : orbital

Dato : 13-01-02 17:08

On Sun, 13 Jan 2002 16:28:57 +0100, "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har altid været godt tilfreds med min gamle scanner, men ISA-porten
>findes ikke på min nye computer som iøvrigt kører WinXP pro p.g.a. dual

Nej, parallelporten er lidt hurtigere end usb (næsten en faktor 2).

Usb 2.0 kan man desværre ikke få scannere med endnu. Usb 2.0 er
omtrent ligeså hurtigt som firewire. Scsi imponerer ikke med omkring
1/10 af hurtigheden for firewire.

mvh

John

Fra : JSM

Dato : 13-01-02 20:37

Men for god ordens skyld : Kun hvis der bruges ECP/EPP mode. Hvis par.porten
kører standard mode er den en del sløvere end USB.
Se FAQ på www.usb.org .

mvh
Jesper

Fra : Ove Kristensen

Dato : 13-01-02 22:00

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev i en meddelelse
[klip]

> Så længe det ikke er HP skulle det gå fint - jeg har selv en Agfa jeg er

Hvad er der i vejen med HP - fortæl, fortæl.

Mvh
O.K.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 14-01-02 21:13

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> wrote in message

> Hvad er der i vejen med HP - fortæl, fortæl.

Der er som sådan nok intet galt med scanneren - det er bare det at der skal
en driver til. Jeg har set så mange dårlige drivere fra HP, at jeg nok skal
holde fingrene fra deres hardware, med mindre der er en indbygget driver i
den version af Windows jeg benytter (så XP nu om dage). Microsoft sætter
heldigvis nogle minimumskrav til drivere inkluderet i Windows, så der er det
begrænset hvor galt det kan være. Her er nogle af de ting jeg har set med
HP:

* En 36 bit scanner med en driver der kun kunne klare 16 bit

* En printer driver der godt nok kunne vise et billede af papiret der bliver
kørt igennem printeren, men hvor den nyttige standard funktionalitet
"udskriv til fil" ikke virkede.

* En printer driver til en printer fremstillet til virksomhedsbrug (altså
ikke privat kunder som målgruppe) hvor driveren var pakket ind i en "setup
wizard" der detekterede operativ systemet. Det var således ikke muligt at
putte 95 og 98 printerdrivere på print serveren (normalt kan man placere
flere drivere på serveren, klienterne kan så downloade den driver der passer
til dem i stedet for at driveren skal installeres manuelt på alle maskiner).

* Et HP tape drev til parallel port uden NT driver, fordi "man kan ikke
styre printer porten godt nok under NT til at lave drivere" ifølge HP -
samme parallelport kørte et Syquest drev uden problemer under NT.

Der har vist været andre tilfælde som jeg har fortrængt, men ikke så mange
på det sidste - for jeg skal nok holde nalderne fra stadset. Det skal dog
siges at jeg er udemærket tilfreds med min HP LaserJet 6L, men den har
heller aldrig kørt HP's medfølgende driver, men har brugt driveren fra
Windows 2K/XP.

/Lars

Fra : Finn

Dato : 14-01-02 20:07

> [...]
parallel
> eller SCSI interface. USB er fint til det meste, men scanner du rigtig

En USB scanner fungere faktisk noget hurtigere end en parallel

Og til Jesper - En Canon scanner er et fortrinligt valg til de penge du
snakker om.

Mvh
Finn

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-01-02 21:03

"Finn" <f.ix@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En USB scanner fungere faktisk noget hurtigere end en parallel
>
> Og til Jesper - En Canon scanner er et fortrinligt valg til de penge du

Har i dag købt en Canon N650U scanner till USB
Sådan en lille lav sag med 42 bits opløsning og 600x 1200 ppi Fik den for
600.- hos Electric World i Viby.
Så må vi se, om den kan leve op til omtalen

Mvh

Jesper Nielsen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 14-01-02 10:18

In <3c418d8e$0$222$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> writes:

> [...]

>--
>Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i

Jeg købte en CanoScan N650U for 547 i Electric City og er fint
tilfreds med den. Hvis du kunne finde på at skanne dias eller
slides skal du dog finde en anden (og jeg tror ikke at 700 rækker).

(Kan du se nogen forskel på en D646U og min N650U ? Jeg synes at
specs på mange af de forskellige Canon Scannere ser helt ens ud.
Min blev en N650U alene fordi den var den billigste af diverse
Canon scannere med helt ens specifikationer med forskellig type
nr og pris.)

Kig evt på http://www.dinside.no/page/art/18305.shtml hvor der
er en sammenligning af Agfa's snapscan med en canon scanner.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)