problembarn i klassen
Fra : claus v

Dato : 13-01-02 13:30

Hej gruppe

jeg håber på at jeg måske kan få et par gode råd her evt både fra lærere og
forældre til skolebørn

Jeg er selv "forælder" til en dreng i 8 klasse der er rendt inf i nogen
problemmer i skolen som det er svært at få ham rykket ud af.

hver gang vi er til samtale i skolen får vi at vide at han larmer i timerne
og forstyrrer undervisningen så meget at han nogen gange må udenfor.

vi har lavet aftaler med hans klasselærer om at han skal ringe til os ved
den mindste anledning til vrøvl med drengen da vi jo er intresseret i at han
skal få en ordentlig skolegang det skal lige tilføjes at han ikke er
uintelligent når han ellers tager sig sammen og arbjder med tingene så får
han karakterer på både 9 10 og 11 uden problemer.

nå men til sagen
til den sidste forældre samtale for 4 - 5 måneder siden fik vi at vide at
det gik den rigtige vej og vi blev ved med at holde på at vi vil kontaktes
ved den mindste optræk til problemer så vi kan få snakket med drengen om det
som forældre så ved vi jo kun fra drengen og hans klasse kammerater hvordan
det går i skolen
og vi har åbenbart gået i den tro at det gik fint ind til den anden dag en
lørdag morgen så står der en forælder til en anden i klassen og vil gerne
snakke med os og drengen om nogen problemer i klassen jeg ved ikke om i kan
forestille jer hvordan det er det er sgu ikke rart og det viser sig a´t
denne forælder har snakket med klasselæreren og skoleinspektøren om
problemerne i klassen og nu mente han at det skulle være nok så han skulle
rundt og tale med de 5 elever i klassen der larmer så hans barn kan få ro i
timerne og det er jo egentlig fint nok at han gør det.

men vi er selvfølgelig noget undrene over det da vi ikke har hørt fra
klasselærerern at der skulle være problemer i klassen med vores dreng og min
første tanke er egentligf at ringe til klasselæreren og skælde ham huden
fuld men vi vælger at stikke en finger i jorden og snakke med nogen af
klassekammeraterne og deres forældre det viser sig at de klassekammerater vi
taler med de kan ikke genkende de ting som vi fik at vide om lørdagen et par
af dem mener at drengen nogen gange er syndebuk for balladen.

og så denne lørdag kom der brev fra skolen at vi var indkaldt til samtale
med lærer og skoleleder vedr drengen men først om 10 dage.

så kan man gå der og skælde drengen ud hver dag i en uge uden at få nogen
afklaring på sagen burde sådan noget ikke tages frem af tasken noget
hurtigere
og burde klasselærereb ikke have overholdt aftalen om at ringe ved optræk
til problemer i klassen.

vi er i hvertfald noget nede på grund af det her og vi ved godt han ikke er
noget englebarn men vi mener til gengæld heller ikke at hans klasselærer er
hans opgave voksen

vi overvejer kraftigt at få drengen flyttet til en anden skole og vi har
også snakket med ham om at komme på efterskole eller lignende men det
afviser han og siger det vil han ikke

er der nogen i gruppen der har et par gode råd til hvad vi gør så han kan
afslutte skolen på en fornuftig måde.
evt nogen forældre der selv har prøvet noget lignende.

det skal også lige siges at han ikke er den eneste i klassen der er
problemer med de er i følge klasselæreren 7 stykker som skaber uro i klassen

claus

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-01-02 20:29

"claus v" <winga30@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der er
> problemer med de er i følge klasselæreren 7 stykker som skaber

Jeg har cuttet det meste af dit lange indlæg, men jeg skal
forsøge, selvom jeg er lærer, at give dig et par tips:

For det første synes jeg at du skal høre på, hvad læreren har at
fortælle- det kan være, det er noget andet end du forestiller
dig.
Dernæst skal du - helt naturligt spørge, hvorfor man ikke har
holdt aftalen om at kontakte dig, når der kom problemer.
Du vil måske få at vide, at man ikke kan ringe hver eneste gang,
der opstår episoder, men du skal naturligvis henvise til at det
jo er helt umuligt at reagere, hvis du ikke som forældre får
noget at vide - især hvis det viser sig, at du er blevet holdt
hen i uvidenhed i lang tid.

Du har ret til at bede en anden skole om at overtage drengen,
men du kan ikke være sikker på at det er muligt. Ofte kan man
risikere at "nissen" flytter med.

Ved samtalen skal du sørge for at få en bisidder med. Helst en
person, du ved er nøgtern nok til at være en slags "lynafleder"
så det ikke ender i et rent skænderi. Du har ret til at have en
bisidder med.

Lad være med at "postulere" noget om, hvordan læreren varetager
sin undervisning - det kommer der sjældent noget godt ud af, men
forsøg at finde ud af, hvorfor man ikke har reageret fra skolens
side før nu og handl derefter: har du set eventuelle alle sedler
fra skolens side, der måttet være skrevet til dig (og som måske
er blevet "gemt" af sønnen?) -

I det hele taget: hvis det er muligt for dig, så forsøg at tage
det roligt - læreren har jo ikke til hensigt at genere dig, men
er på den anden side ærgerlig over at blandt andet DIN dreng er
et problem.

Er det muligt at få ham flyttet til en parallelklasse? Kan man
lave en slags "kontrakt" med din søn om hans adfærd? Hvad kan
skolelederen tilbyde?

Taber man besindelsen, så er slaget tabt på forhånd.

Jeg forstår udmærket din bekymring, men du kan naturligvis ikke
fjernstyre dit barn i skolen - på den anden side må du påtage
dig din del af ansvaret for hans adfærd - verbale skæld-ud
holder ikke ret længe -dem er han sikkert vant til og de preller
som regel af. Forsøg i stedet at finde ud af ved samtaler med
ham, hvorfor han reagerer -og vid at han vil tale om
uretfærdighed og om personlig forfølgelse - forsøg at forklare
ham at livet ikke altid er uretfærdigt, men at man altså ikke
kan få mere retfærdighed ved at kræve sin ret hver eneste gang -
og så forvente at man - når man så er skyldig, skal møde
omverdenens overbærenhed.

Fortæl ham, at hvis det ikke går i den pågældende skole, vil du
sende ham på efterskole, uanset hvad han mener - det kan nemlig
være gavnligt for ham,og mange unge har fået en helt ny start på
tilværelsen efter et sådant ophold. Det er altså kun fordi du
vil ham det godt, at du vil sende ham afsted - men snak meget
med ham - bed eventuelt med et møde igen med klasselæreren og
eventuelt skolevejleder, der som regel har en lang række forslag
på, hvordan man kan takle situationen.

Jeg kan naturligvis ikke uden at kende situationen komme nærmere
ind på alle aspekter i sagen, men måske kan du bruge mine råd
til noget?

Jeg vil ønske dig held og lykke -og naturligvis forstår jeg da,
at det kan være særdeles ubehageligt at skulle til møde med dit
barns skoles lærere - men selvom du gør dit bedste i
opdragelsen, så er det ikke altid muligt at ensrette sine børn -
de vil gøre deres egne erfaringer -på trods af hvad vi har
ønsket for dem. Derfor må han naturligvis også tage sin del af
ansvaret for sin opførsel - det hele er ikke blot sort/hvidt-

Arne H. Wilstrup
Overlærer,cand.pæd.

Fra : claus

Dato : 15-01-02 19:13

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse
> noget at vide - især hvis det viser sig, at du er blevet holdt
> hen i uvidenhed i lang tid.

Min kone har talt med skolen vedr subj og det viser sig at det går helt
tilbage til december månede

> [...]
> side før nu og handl derefter: har du set eventuelle alle sedler
> fra skolens side, der måttet være skrevet til dig (og som måske

nej vi har ikke kigget efter sedler og vi tror ikke han har "glemt" at
aflevere nogen sedler
aftalen var jo også at der skulle ringes og vi mener jo nok at vi burde have
været kontaktet
inden det skulle komme så vidt at vi skal op og stå skoleret på
skolelederens kontor
skolelæreren har jo trods alt drøftet problemerne med andre forældre stadig
uden at kontakte os
angående problemerne

> I det hele taget: hvis det er muligt for dig, så forsøg at tage
> det roligt -

jeg kan kun give dig ret

> er på den anden side ærgerlig over at blandt andet DIN dreng er
> et problem.

det er rigtig at min dreng er et problem men en lærer kan vel også være et
problem
jeg kan jo ikke lade være med at lytte til hvad andre siger bla
klassekammerater som ikke er i gruppen af ballademagere

> Er det muligt at få ham flyttet til en parallelklasse? Kan man
> lave en slags "kontrakt" med din søn om hans adfærd? Hvad kan
> skolelederen tilbyde?

det ved vi jo ikke endnu da der desværre går rimelig lang tid fra problemets
opståen til skolen vælger at kontakte os

> [...]

> sende ham på efterskole, uanset hvad han mener - det kan nemlig
> være gavnligt for ham,og mange unge har fået en helt ny start på

vil det ikke være problematisk at sende ham på en efterskole hvis han ikke
vil
kan det ikke give problemer allerede fra starten.
det er jeg i hvertfald nervøs for for jeg ville allerhelst have ham afsted
opå en efterskole
men tør ikke rigtig satse på det imod hans vilje.

> . Derfor må han naturligvis også tage sin del af
> ansvaret for sin opførsel - det hele er ikke blot sort/hvidt-

nej der er vel altid to sider af den samme sag

tak for svaret

claus

ps er der nogen der kan anbefale en god efterskole i jylland

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-01-02 00:42

"claus" <nospam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> skolelederens kontor
> skolelæreren har jo trods alt drøftet problemerne med andre

I skal på ingen måde stå skoleret - I er ligeværdige partnere i
dette spil - og husk det endelig. Skolelederen kan intet
foretage sig uden jeres accept, men jeg foreslår at I er
forhandlingsvillige. Hvis skolelederen foreslår noget, så er det
ikke fordi han ønsker at skade jeres barn eller jer, men fordi
han som øverstansvarlig på skolen har nogle overordende
pædagogiske forhold at iagttage. Det betyder at hvis han
foreslår en psykologisk samtale med skolens psykolog, så kan det
være en god start. Det kan også være at skolevejlederen har
nogle forslag, der kan være gavnlige for ham.
I stedet for at se skolelederen som modstander, så se ham som en
slags medspiller -også lærerne. De har ingen grund til at ville
jer eller jeres søn noget dårligt, men de har brug for
hjælp -jeres hjælp til at finde ud af, hvordan I i fælleskab kan
få tingene til at gå - på den ene eller anden måde.
Og hvis det drejer sig om et skoleskift, så kan det naturligvis
være en mulighed - men husk! skolelederen kan kun flytte jeres
søn mod jeres vilje i ekstreme situationer, og kun med kommunal
accept - det betyder at I har udspillet. Men hvis det viser sig
at jeres søn på en eller anden måde er et problem for skolen (og
jeg siger ikke, at han er den eneste), så vil et fornuftigt
udgangspunkt være at lade skolen komme med forslag om, hvordan
den forestiller sig en løsning på problematikken. Ved at spørge
inspektøren, så giver I også skolen lejlighed til at komme frem
med dens synspunkter og ud fra dette kan I måske finde ud af
noget - det kan jo være, at I ud fra dette kan finde ud af
noget.
En god idé er også at tænke lidt nyt: i stedet for f.eks. at
afvise tingene på forhånd (hvis skolen foreslår en psykologisk
samtale), så kan I jo blot meddele, at I vil tænke over det -det
giver mulighed for et pusterum førend man siger noget, som man
måske ikke har gennemtænkt konsekvenserne af nøjere.

Hvis jeres udgangspunkt er positivt, altså sådan at forstå, at I
som udgangspunkt mener at skolen ønsker at gøre det bedste for
jeres barn ( og hvis I f.eks. som indledning til
samtalen -afhængigt af, hvad inspektøren siger - erkender, at I
godt ved at skolen vil gøre sit bedste for barnet, så er "isen"
måske brudt: tro mig- også lærere og inspektører har det skidt
med den slags forældresamtaler - det er jer, der sidder på det
meste af magten: I kan ikke pålægges foranstaltninger uden
videre som skolen forlanger og skolen kan kun i sjældne tilfælde
(med bistand fra kommunen (læs:socialforvaltningen) iværksætte
ting, som I ikke ønsker - derfor er jeres udgangspunkt altså
stærkere end I umiddelbart tror.
Men lad nu være med at male en vis herre på væggen - forsøg
dialogen, og det er i langt de fleste tilfælde muligt, men lad
være med - hvis I på nogen måde kan rumme det -at antage en
stejl holdning (og jeg siger ikke, at det er jer, der
nødvendigvis er noget i vejen med - det kan naturligvis godt
være at "kemien" mellem skole og barn ikke er særlig god - og
det må man så tage derfra og forsøge at løse i fællesskab og
forhåbentlig til alles tilfredsstillelse.

> [...]
bla
> klassekammerater som ikke er i gruppen af ballademagere

Du må aldrig nogensinde tage din søns klassekammeraters
udtalelser for pålydende. Børn og unge er altid velmenende når
de står over for en klassekammerats forældre - de ønsker ikke at
risikere noget, der måske kan skade dem, og de kan heller ikke
altid overskue konsekvenserne af deres udsagn. En skolekammerat
vil ikke stå som en "sladrehank" eller en "tarvelig" person over
for flokken og hvis de snakker med en forældre, så forsøger de
ofte at undertone problematikken i en klasse, fordi de ser
tingene med barnets øjne -og den er ikke altid på lærerens
side - og det forstår man jo til en vis grad

> det ved vi jo ikke endnu da der desværre går rimelig lang tid
fra problemets
> opståen til skolen vælger at kontakte os

Det er så noget I bør anføre under samtalen: hvorfor gik der så
lang tid, efter at I troede at den hellige grav var velforvaret?
Det har I da krav på at vide. Men som sagt: jeg kender ikke
sagen - og kan kun komme med mine synspunkter ud fra, hvad du
skriver - det betyder at jeg udtaler mig ud fra almindelige
betragtninger - mine synspunkter kan altså på ingen måde tages
til indtægt for "korrekte" svar i den konkrete situation, men er
ment som nogle forslag til, hvordan I løser situationen aktuelt.

> [...]
hvis han ikke
> vil
> kan det ikke give problemer allerede fra starten.

Det er ikke altid at en opdragelse sker uproblematisk - det er
faktisk langt fra sjældent at tingen sker uproblematiske, men
det er jer, der er forældrene - det er jer, der bestemmer over
ham indtil han er myndig -og det er her og nu I skal vise, at I
tager jeres forældreansvar alvorligt. I må ikke være konfliktsky
og undlade at handle, blot fordi han bliver utilfreds med jeres
beslutninger - hvis I står fast, så vil den unge efterhånden
indse at der ikke er nogen vej udenom: enten bliver han
skolemæssige problemer løst på den ene eller anden måde, eller
også bliver han nødt til at komme væk for en periode - også til
gavn for ham selv.
Jeg har set for mange situationer, hvor forældrene - i lutter
misforstået omsorg - har accepteret en søns vægren mod at komme
på efterskole eller lignende, har holdt den pågældende hjemme på
trods af alle gode forslag for skolen - og ofte er det endt med
en voldsom forskrækkelse for forældrene, når politiet er kommet
med ham til hjemmet indtil der blev tale om fængselstraf.

Jeg ved godt at jeg maler en vis herre på væggen, og jeg antyder
på ingen måde at jeres søn er kriminel eller blot det, der
ligner -jeg forsøger blot at understrege, at I bliver nødt til
at påtage jer den ubehagelige rolle som forældre, der også
består I at sætte den unge stolen for døren, hvis man skal
forsøge at opnå et fornuftigt forhold sidenhen.

Fortæl ham, at der faktisk findes folk, der har været på
kostskoler og lignende og som har klaret sig glimrende, men at
det er langt værre at være sådanne steder end at være på en
efterskole. En efterskole giver langt de fleste unge en fin
start på tilværelsen, hvor de møder andre unge og hvor
skolehverdagen er helt anderledes end den, de kender til. Langt
de fleste unge ønsker selv at komme på efterskole og mange
bliver modnet utroligt af det. Det kan skolevejlederen hjælpe
jer med at finde ud af.

Men I skal tage beslutningen, og I skal forsøge at forklare ham,
at han kan vælge mellem dette eller at der kan ske langt
alvorligere ting - I kan - hvis I er meget uheldige - risikere
at andre tager beslutningen for jer (og igen: jeg kender ikke
jeres søn, og er måske helt ved siden af i dette her, så tag
mine skriverier med et kilo salt:: I kender trods alt jeres søn
bedst), men I bliver efter min ringe opfattelse, nødt til at
gøre noget både I og han kan være tjent med - og det kan godt
være at der bliver en smule ufred i huset et stykke tid, men når
han opdager at I er fast besluttet på at I - omend med blødende
hjerte - VIL en ændring, så skal I ikke "true" med det, men
iværksætte det uden tøven - giver I først efter en enkelt gang
(uanset, hvad I måtte beslutte), så kan det tolkes som
usikkerhed af den unge, og så bliver det endnu værre næste gang,
I føler I bliver nødt til at gøre noget.

> det er jeg i hvertfald nervøs for for jeg ville allerhelst
have ham afsted
> opå en efterskole
> men tør ikke rigtig satse på det imod hans vilje.

Det er jeres pligt som forældre at påtage jer ansvaret for hans
opdragelse - det kan I ikke skyde fra jer - jeg er ked af at
sige det, men I har altså et stort medansvar for, hvorfor der er
opstået problemer - alt er ikke jeres skyld - der er dog trods
alt mange andre faktorer i tilværelsen til at man udelukkende
kan pege på en "skyldig" part i dette spil, men da I har
hovedansvaret for jeres søns opdragelse, så betyder det også at
I er de første og eneste, der må tage nogle af de tungeste
beslutninger omkring hans liv, sålænge som I er i stand til det.
At undlade at handle fordi I er nervøse for, hvad han vil sige,
er ikke alene dårlig opdragelse, men direkte skadeligt.
Jeg kunne ikke finde på at dømme jer som forældre - det er
vanskeligt nok i forvejen for mange, og der kan sagtens være
situationer og forhold ,som vi ikke kender til, der spiller
ind - men husk stadig: Opdragelsen er jeres hovedansvar - og
derfor er det jer og ikke jeres søn, der skal tage
beslutningerne om hans unge liv - den dag han bliver myndig, er
det for sent - I bliver altså med andre ord nødt til at "tage
jer sammen" - for pokker - det er jo jer selv, der har sat ham i
verden - I må naturligvis vide, hvilken indflydelse I har på
ham.

I bør altså stille nogle alternativer op for ham -eventuelt i
forbindelse med skolens hjælp - hvor han bliver nødt til at
vælge, men uanset hvad han vælger, har det nogle
omkostninger -både for jer og for ham - men gør i ingenting, vil
tingene eskalere og så står I der og pludselig kan det være for
sent!

At være "bange" for sine egne børns reaktion er ikke videre
behageligt, vil jeg tro - men der er mange ting her i
tilværelsen, der er ubehagelige, men som man som voksen må
acceptere. Det er her jer, der er de voksne - det er ikke
barnet, der skal tage beslutningerne for jer - det er jer, der
skal tage beslutningerne for ham!

Vil han f.eks. ikke acceptere det ad frivillighedens vej, så
bliver I nødt til at "tvinge" ham ved at give ham et tilbud, han
ikke kan afslå:

Enten på efterskole eller også på kostskole eller lignende -hvis
det er det, I finder frem til. Han må gerne sige sin mening, men
I må altså stå helt fast på, at der kommer et tidspunkt, hvor
tingene ikke er til forhandlign.

Jeg vil stærkt opfordre jer til at søge hjælp- fra skolens
inspektør, fra skolens vejleder (der har indsigt og pligt til at
hjælpe de unge) og endelig kan I altid kontakte nogle
efterskoler, få noget materiale at vise ham, så han ved selvsyn
kan læse om den skoleform (skolevejlederen har måske også noget
materiale om det)- men efter at have læst jeres /dit indlæg,
bliver det mere og mere klart for mig, at der må mere handling
til og mindre snak - men igen: tag nu den snak med inspektøren,
få klarhed på, hvori problematikken består - og lad være med at
inddrage andre i sagen (altså: medtag gerne en bisidder, men lad
være med at "forsvare" jer ved at sige, at der også er andre,
der er utålelige eller at andre elever mener noget andet end
lærerne etc. - det er nemlig ikke muligt for en skole at bryde
sin tavshedspligt og meddele noget om, hvad de eventuelt ved om
de andre, så det får ingen betydning for sagens udfald)

sort/hvidt-

> nej der er vel altid to sider af den samme sag

Jeg er helt enig - men husk på: de unge - hvor store de end er -
er IKKE små voksne og har ikke ansvaret for deres egen
opdragelse. Det er forældrenes børn, og dem, der kender dem
bedst -derfor er det vigtigt, at man som forældre påtager sin
del af forældrerollen og siger til og fra -også over for deres
afkom. Det viser sig i det lange løb altid at være det bedste.

> tak for svaret

Selv tak - og held og lykke med forehavendet! I skal se -det
hele går nok i orden på en eller anden måde - men søg
hjælp -professionel hjælp - også f.eks. på kommunens
familierådgivning (det kan I gøre anonymt, hvis I blot skal have
et råd -og det betyder ikke at barnet fjernes fra hjemmet - blot
har en kommune ofte flere muligheder, når noget er gået
skævt -en ungdomspension er også en mulighed, men der er ofte
ventetider)

> ps er der nogen der kan anbefale en god efterskole i jylland

Jeg kender desværre ingen skoler i Jylland.

--
ahw

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 16-01-02 20:08

"claus" <nospam@esenet.dk> wrote in message

> ps er der nogen der kan anbefale en god efterskole i jylland

Hej Claus,

Jeg kan varmt anbefale Vesterlund Ungdomsskole
(http://home9.inet.tele.dk/veungsko/).

Mvh Steen

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 18-01-02 10:54

Hej Claus

Det er jo ikke nogen rar situation, og jeg forstår godt at I er nede, sure
over det, osv.

Inden I skrider til nogen handling, synes jeg I skal forsøge at finde ud af
hvad problemet er, og hvornår det opstår. Det skal I snakke med lærerene,
skolelederen, og jeres søn om. Det kan være en god ide, at I alle er der,
når I skal snakke om det. Så ved I alle hvad det handler om, og kan også
lave fælles afteler.

Men det er vigtigt at finde ud af:

Hvornår 'larmer' din søn ? er det i alle timer ? er det i nogle bestemte ?
Er det når der skal ske noget bestemt ? osv.

Jeg synes også et vigtigt spørgsmål er:

Hvorfor vil din søn ikke på fx en efterskole ? Hvorfor vil han gerne blive
på skolen - er der noget på skolen han er glad for, og ikke vil undvære - fx
noget der går godt ?

Jeg tror det er vigtigt at undersøge og snakke om disse ting, før man evt.
skælder nogen ud, overvejer at flytte skole, kalsse eller noget andet.

Og efter min mening, er det ikke nogen forælderopgave at tage rundt og
snakke med andre elever om deres opførsel. Den opgave varetages bedst af
læreren og skolen - evt. i samråd med forældre.

Med venlig hilsen

Carsten Jørgensen, også selv lærer engang

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-01-02 12:26

"Carsten Jørgensen" <carsten.joergensen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> snakke med andre elever om deres opførsel. Den opgave
varetages bedst af
> læreren og skolen - evt. i samråd med forældre.

gode råd efter min opfattelse - men det sidste er jeg ikke enig
i. Ofte kan man bedre løse konflikter i en klasse ved at
forældrene sætter hinanden i stævne og får snakket om de fælles
problemer med deres børn. Også en skolebestyrelse er jo en
gruppe bestående af forældrerepræsentanter, og derfor er de
såmænd også en gruppe, man kan gå til om nødvendigt. Lærerne kan
lige så lidt som forældrene fjernstyre børnene i frikvartererne
og heller ikke altid i klasserne.
Opdragelsen af børnene er primært et forældreanliggende og kan
ikke "tørres af " på lærerne alene.

--
ahw

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 20-01-02 20:19

Arne H. Wilstrup skrev i meddelelsen
<3c480662$0$89094$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>i. Ofte kan man bedre løse konflikter i en klasse ved at
>forældrene sætter hinanden i stævne og får snakket om de fælles

Jeg er ikke uenig, men tænkte på den konkrete sag. Hvis der er konkrete
normmæssige problemer i klasseværelset er det bedst at kontakte læreren, der
jo er til stede og kender til forholdene. Læreren har derudover et formelt
ansvar for at forudsætningerne for undervisning og læring er til stede, og
samtidig også en viden (uddannelse), der med fordel kan drages nytte af.

Men generelt er det da altid godt at forældre snakker sammen, også om
hvordan børnene skal have det sammen i skolen. Også her er det en god ide at
inddrage lærere og børn, så alle kender de fælles aftaler.

Hilsen

Carsten Jørgensen

Fra : claus

Dato : 22-01-02 17:36

Tak for svarene vedr problemerne med min dreng

vi har nu været til mødet og mener at det er endt positivt for os og drengen
vi fortsætter i klassen og skolen lyttede også til nogle af vores forslag
til hvordan vi bedst kom ud af dette her
til fordel for klassen og drengen

så endnu engang tak for hjælpen

claus

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-01-02 19:23

> [...]
> vi fortsætter i klassen og skolen lyttede også til nogle af
vores forslag
> til hvordan vi bedst kom ud af dette her

Glædeligt at det er endt godt - men nu har du sikkert også nogle
ideer til, hvordan du fremover kan løse problematikken, hvis
du/I atter kommer i den situation. Held og lykke.

--
ahw