Rygproblemer om morgenen...
Fra : Hans Paulin

Dato : 13-01-02 10:36

Hej!

....jeg er en fyr på 48 år, 190 cm og ca 75 kg. Jeg har lidt slidgigt mellem
4. og 5. lændehvirvel og et lidt "komprimeret" led mellem 8. og 9. (mellem
skulderbladene).

Hver dag laver jeg kiropraktorordineret styrketræning af mave og rygmuskler,
da jeg har haft 3 "hekseskud" (lændehold) for nogle år tilbage og samtidig
var tæt på en diskusprolaps i lænden...

Når jeg vågner om morgenen - hvis jeg har sovet 8-9 timer - har jeg gerne
meget ondt i ryggen (lænd og højere oppe), men ikke, hvis jeg kun nøjes med
5-6 timer...

....jeg har prøvet med måske 5 forskellige madrasser, der alle ligger på en
plan spånplade (vandsengen røg ud for flere år siden, da det tilsidst var
uudholdeligt at ligge / sove i den)...og jeg bruger 2 hovedpuder, da jeg
ellers får smerter mellem skuldrene...

Er der nogle, der kender til noget lignende?

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Kiksekage

Dato : 13-01-02 15:44

"Hans Paulin" <iluap@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:Czc08.18854$Zm5.1790451@news000.worldonline.dk...
>der alle ligger på en plan spånplade

Hmmm..... så tror da pokker. Hvad skulle give efter for
kurverne i din krop, når du anvender hård plade under sin madras?

Dine led bliver skubbet skæve, når sengebunden ikke er eftergivelig.

Men blød skal den jo jeller ikke være - blot aktiv og affjedrende.

Mh

Fra : Jayhawk

Dato : 13-01-02 16:36

> Hmmm..... så tror da pokker. Hvad skulle give efter for
> kurverne i din krop, når du anvender hård plade under sin madras?

En plade under madressen, sagde han vist. Mon ikke madressen har en vis
blødhed i sig selv?

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-01-02 21:01

"Jayhawk" <alamyx@softhome.net> skrev i en meddelelse

> En plade under madressen, sagde han vist. Mon ikke madressen har en vis
> blødhed i sig selv?

Det' jo det...

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-01-02 21:00

"Kiksekage" <ingen@direkte.adgang.dk> skrev

> Hmmm..... så tror da pokker. Hvad skulle give efter for
> kurverne i din krop, når du anvender hård plade under sin madras?
>
> Dine led bliver skubbet skæve, når sengebunden ikke er eftergivelig.

OK...

> Men blød skal den jo jeller ikke være - blot aktiv og affjedrende.

Tja, det er svært for mig at finde et kompromis...

Med venlig hilsen
Hans

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 13-01-02 17:51

> [...]
slidgigt mellem
> 4. og 5. lændehvirvel og et lidt "komprimeret" led mellem 8. og

Velkommen i klubben ;)

> [...]
jeg gerne
> meget ondt i ryggen (lænd og højere oppe), men ikke, hvis jeg

Det er et kendt fænomen blandt gigtplagede folk, jeg selv sover
sjældent mere end 6 højst 7 timer i træk - og har så vænnet mig
til at hvile ( meditere ) en stund midt på dagen, gerne når jeg
kommer hjem fra job.
> [...]
hovedpuder, da jeg
> ellers får smerter mellem skuldrene...
>
> Er der nogle, der kender til noget lignende?

Problemerne opstår når leddene ikke bliver bevæget og dermed
smurt, de hæver op, og du får smerter. Din eneste løsning er at
vænne dig til kortere nattesøvn og hvile midt på dagen.

> Med venlig hilsen
> Hans

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-01-02 20:57

> Velkommen i klubben ;)

Mange tak!

> [...]

> smurt, de hæver op, og du får smerter. Din eneste løsning er at
> vænne dig til kortere nattesøvn og hvile midt på dagen.

OK, det var da meget rart at få sat på plads...tak skal du ha'

Med venlig hilsen
Hans

Fra : /arcana

Dato : 14-01-02 00:34

"Hans Paulin" <iluap@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle, der kender til noget lignende?

Du rører dig for lidt. Lav nogle rygøvelser hver dag, så skal du bare se
løjer.

/arcana

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-01-02 09:47

"/arcana" <kangoroo@bungee.jmp> skrev i en meddelelse
> "Hans Paulin" <iluap@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Du rører dig for lidt. Lav nogle rygøvelser hver dag, så skal du bare se
> løjer.

Hvilke?

Med venlig hilsen
Hans

Fra : /arcana

Dato : 14-01-02 22:54

> Hvilke?

Styrketræning for de lange rygmuskler - lig på maven og løft overkroppen fra
gulvet. Gentages så mange gange man kan (men gå gradvist frem).

Smidighedsøvelser som f. eks. yogaøvelsen "katten" og øvelser, hvor du
strækker de skrå rygmuskler (lidt svært at beskrive kort).

Og et par ture om ugen i svømmehal træner de fleste muskelgrupper -
inklusive ryggen.

--
Held og lykke,
/arcana

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-01-02 01:16

> Styrketræning for de lange rygmuskler - lig på maven og løft overkroppen
fra
> gulvet. Gentages så mange gange man kan (men gå gradvist frem).

....den laver jeg 25 gange hver dag...

> Smidighedsøvelser som f. eks. yogaøvelsen "katten"

....har jeg brugt før i tiden...har overvejet at ta den op igen...

> [...]

OK...

> Og et par ture om ugen i svømmehal træner de fleste muskelgrupper -

Ja, det har jeg også hørt!

> Held og lykke,
> /arcana

Mange tak...og tak for hjælpen!

Hans

Fra : Jayhawk

Dato : 15-01-02 09:09

kort).

Stå med strakte spredte ben og ræk højre hånd ned mod venstre fod og
omvendt?

Fra : Arcana

Dato : 17-01-02 15:57

"Hans Paulin" <iluap@worldonline.dk> wrote in message

> OK...

Jeg prøver alligevel:

Lig fladt udstrakt på ryggen på et fast underlag (ikke madras ell. lign).

Anbring højre fodsål på venstre knæ, og træk højre knæ ned mod gulvet med
venstre hånd.

Stræk i en jævn bevægelse højre arm skråt opad mod højre, og forsøg at få
den i gulvet samtidig med at knæet stadig rører i "den anden side".

Hold denne stilling i 10-20-30 sekunder, og slap en smule mere af for hvert
åndedrag.

Gentag hele baduljen til den anden side. Hvis du gør det rigtigt, hører du
en række knæk-knæk-knæk... hele vejen op gennem ryggen, når du drejer
rygsøjlen den anden vej.

Denne øvelse kaldes "hjul-og-stejle-stillingen" af humoristiske yoga-lærere,
men er absolut god at bruge ved rygsmerter, som skyldes infiltrationer.

/arcana

Fra : Desilva

Dato : 17-01-02 17:49

> Jeg prøver alligevel:
> <snip forklaring>

Ok jeg kan bevidne at din forklaring _er_god nok
Jeg prøvede lige og klarede fire hurtige pop-lyde til den ene side og 2 til
den anden.
Jeg har åbenbart ikke mere end fire ryghvirvler.... nå i det mindste er jeg
ikke et _helt_ hvirvelløst dyr.

Fra : Arcana

Dato : 18-01-02 15:50

"Desilva" <no@mail.here> wrote in message

> [...]
til
> den anden.
> Jeg har åbenbart ikke mere end fire ryghvirvler.... nå i det mindste er

Nej, du er vel snarere en poppedreng (duck and away) )

/arcana

Fra : Desilva

Dato : 18-01-02 17:56

> Nej, du er vel snarere en poppedreng (duck and away) )

No ska do vest pass lit på, do!!
Ellers må vi over i kampsportsgruppen igen og slås lidt

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-01-02 13:46

> Denne øvelse kaldes "hjul-og-stejle-stillingen" af humoristiske
yoga-lærere...

....eller "Frihedsgudinden"...,o)

> men er absolut god at bruge ved rygsmerter, som skyldes infiltrationer.

....jeg synes også, den er god, hvis man har tendens til tennisalbue...

Jeg lærte at kigge op på den "øverste" hånd under øvelsen - måske for at få
nakken drejet med osse - og fik at vide, at den "øverste" arm skulle være
strakt helt ud...

Mange hilsner
Hans

Fra : Arcana

Dato : 18-01-02 15:49

> Jeg lærte at kigge op på den "øverste" hånd under øvelsen - måske for at

> nakken drejet med osse - og fik at vide, at den "øverste" arm skulle være
> strakt helt ud...

Du har helt ret - det glemte jeg, men du kom mig i forkøbet. Det giver en
god del af strækket.

/arcana

Fra : izeqb

Dato : 18-01-02 16:09

On Thu, 17 Jan 2002 15:57:01 +0100, "Arcana"
<marsilupian@kangoroo.gov> wrote:

Hva'så arcana...du er da også allevegne
Jeg har ikke helt forstået hvad du mener med:

>Anbring højre fodsål på venstre knæ, og træk højre knæ ned mod gulvet med
>venstre hånd.

Skal jeg bøje venstre ben, eller skal det være strækt?

>Stræk i en jævn bevægelse højre arm skråt opad mod højre, og forsøg at få
>den i gulvet samtidig med at knæet stadig rører i "den anden side".

Jeg må gøre det forkert, fordi det er ikke svært at få armen i gulvet,
på den måde jeg gør det

> [...]
>
>Gentag hele baduljen til den anden side. Hvis du gør det rigtigt, hører du
>en række knæk-knæk-knæk... hele vejen op gennem ryggen, når du drejer

Og de eneste knæk jeg kunne høre her, var gulvbrædderne....

a little help, please

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-01-02 19:57

"izeqb" <izeqb@secret.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 17 Jan 2002 15:57:01 +0100, "Arcana"
> <marsilupian@kangoroo.gov> wrote:
>
> Hva'så arcana...du er da også allevegne

> Skal jeg bøje venstre ben, eller skal det være strækt?

Nu hedder jeg godtnok ikke arcana - men venstre ben skal være strakt...

> Jeg må gøre det forkert, fordi det er ikke svært at få armen i gulvet,
> på den måde jeg gør det

Det er det ikke altid...

> Og de eneste knæk jeg kunne høre her, var gulvbrædderne....

....sådan er det også nogenlunde for mig...

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Flemming

Dato : 14-01-02 17:02

Det er jo den danske national sygdom
jeg har de sidste ca. 10 haft ondt i ryggen mellem 4-5 lændehvirvel

startede med kiropraktor og det har ikke hjulpet en rygende papfis....
det gjorde bare skide ondt.
for 2 måneder gik jeg til en alternetiv behandler og fik beskeden det er
helt sikkert er en disckus tør ikke at rører noget i ryggen

tag kontakt med egen læge osv.....

jeg fik så kontakt med en anden behandler ( uddannet læge)
og mødte så op i Randers hos læge nyholm.

og han testede mig for disckus og mente ikke at det var problemet men, der
imod at de punkter der samler ryggen hvar forskubbet og det trykkede på
nogle nerver. 3 behandlinger og han har trykket ryggen på plads ( ca 2-3
cm) og nu har jeg ikke ondt mere. og kan sove igennem for første gang
siden 1990

måske hører denne historie ikke hjemme her. Men det kunne jo være at han
kunne hjælpe dig med din ryg

Men held og lykke med ´DIT forsøg på at blive rask

Flemming
www.job4u2.dk

Fra : Mogens

Dato : 14-01-02 20:15

On Mon, 14 Jan 2002 17:02:28 +0100, "Flemming" <hamselv@t-online.de>
wrote:

>Det er jo den danske national sygdom
>jeg har de sidste ca. 10 haft ondt i ryggen mellem 4-5 lændehvirvel

Jeg har lidt det samme problem som Hans, og jeg får derfor også ret
hurtigt ondt i ryggen efter at være vågnet. Om jeg har sovet i 4 eller
8 timer på dette tidspunkt er ligegyldigt - lige når jeg vågner er der
ingen smerter, men de kommer efter 10-15 minutter. Det kunne vel tyde
på at smerterne kommer af at ryggen ikke slapper af som når man sover
? Men hvad kan man evt. gøre for at modvirke det ?

Vh/Mogens

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-01-02 01:25

> [...]
> 8 timer på dette tidspunkt er ligegyldigt - lige når jeg vågner er der
> ingen smerter, men de kommer efter 10-15 minutter.

Ja, på "dårlige" dage accelererer smerterne voldsomt inden for de nævnte
10-15 min...det er sådan, jeg også meget ofte har oplevet det om morgenen...

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-01-02 01:21

"Flemming" <hamselv@t-online.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> imod at de punkter der samler ryggen hvar forskubbet og det trykkede på
> nogle nerver. 3 behandlinger og han har trykket ryggen på plads ( ca

....hvor vildt!

> og nu har jeg ikke ondt mere. og kan sove igennem for første gang
> siden 1990
>
> måske hører denne historie ikke hjemme her.

....det synes jeg absolut den gør!

> Men det kunne jo være at han
> kunne hjælpe dig med din ryg

....det sku ikke undre mig...

> Men held og lykke med ´DIT forsøg på at blive rask

TAK for de gode ønsker!

Mange venlige hilsner
Hans

Fra : Michael Thomsen

Dato : 15-01-02 12:16

Hej Hans

Jeg vil tro at det som andre siger i gruppen er godt..

Gå lidt i svømmehallen, lav nogen ryg øvelser og stræk ryggen godt ud.

Du kunne evt også prøve at cykle lidt.. Jeg er selv en cykel fanatiker, og
ved at det styrker meget af ryggen at cykle. Ring evt til det nærmeste
motions center og hør ang tid. Man bestemmer selv om det skal være hårdt.

Alt dette har hjulpet for mig.. Godt nok har jeg ikke slid gigt, men jeg er
19 år gammel og som 16 årig havde jeg et rimelig krævende job, hvor der blev
løftet en masse tunge ting, og selvfølgelig forkert. Jeg havde smerter
døgnet rundt lige indtil for ca. et halvt år siden hvor jeg begyndte at røre
mig noget mere end jeg plejede. Jeg lavede godt nok nogen ryg øvelser, men
det var åbentbart ikke nok.

Mvh Michael

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-01-02 12:57

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Hans
>
> Jeg vil tro at det som andre siger i gruppen er godt..
>
> Gå lidt i svømmehallen, lav nogen ryg øvelser og stræk ryggen godt ud.

Jep!

> Du kunne evt også prøve at cykle lidt.. Jeg er selv en cykel fanatiker, og
> ved at det styrker meget af ryggen at cykle.

Ja, jeg har både racer og mountain, men det er jo nemmere at ta Kadetten...

Hvad med inliners...mine står og skammer sig i et hjørne?

> Ring evt til det nærmeste
> motions center og hør ang tid. Man bestemmer selv om det skal være hårdt.

....ku man også kraftigt overveje...søster har lige meldt sig...

> [...]
er
> 19 år gammel og som 16 årig havde jeg et rimelig krævende job, hvor der

Ja, jeg har arbejdet på en maskinfabrik i 21 år (og kørt truck i 4 år - på
et uafjedret sæde)...

> [...]
røre
> mig noget mere end jeg plejede. Jeg lavede godt nok nogen ryg øvelser, men

Jeg har lige for et år siden opdaget computerens velsignelser og før det var
det mine 38 tv-kanaler, så det er ikke altid blevet til så meget
bevægelse...

OK, jeg må ud af røret...jeg har godt lagt mærke til, at jeg har det godt
med at røre mig, hvis jeg ikke tumler med alt for tunge ting...

Med venlig hilsen og tak!
Hans

Fra : Michael Thomsen

Dato : 15-01-02 19:52

Rulle skøjter er en rigtig god mulighed, da du læner dig meget forud og går
ned i knæene, jeg kan selv mærke at rygge bliver trænet meget når man står
på rulleskøjter.

Pas nu på ikke og falde og gør det værre! :)

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-01-02 00:33

> [...]
> på rulleskøjter.
>
> Pas nu på ikke og falde og gør det værre! :)

Ti,hi...det har jeg allerede lovet min kiropraktor for 8 år siden...,o)...og
7-9-13...knock on wood...jeg har ikke været nede endnu...

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Danevang

Dato : 16-01-02 23:41

Hej alle "Kollegaer"

Ridning, altså på hesteryg er miraklet for en dårlig ryg.

Bare det at skridte på en hest gør, at rygsøjlen "helt af sig selv" bliver
arbejdet med og smurt i alle ledene.

Hestens bevægelse kan ikke efterlignes på nogen anden måde !

Jeg har selv udbredt slidgigt, med stivgørelse af lænd og hals. Hvis jeg
ikke har kunnet komme op på en hest i en uge, kan jeg overhovedet ikke være
til for mine rygsmerter

Så venner til hest, det nytter

Hilsener Susanne W. A.

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-01-02 13:50

> Jeg har selv udbredt slidgigt, med stivgørelse af lænd og hals. Hvis jeg
> ikke har kunnet komme op på en hest i en uge, kan jeg overhovedet ikke
være
> til for mine rygsmerter

Utroligt!!!

Venlig hilsen
Hans

Fra : niels pedersen

Dato : 20-01-02 23:07

jeg har prøvet G-Lenk og syntes det er blevet bedre med ryg smerter om
morgnen
køb det her : http://www.g-lenk.com/NewFiles/left.html

Fra : niels pedersen

Dato : 20-01-02 23:14