WD1000BB eller WD1000JB?!?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 13-01-02 09:35

Hej

Jeg mangler desperat lagerplads i min computer og overvejer at købe to
Western Digital diske, deres WD1000, og koble dem til min eksisterende
RAID(kun IDE66). Jeg har set flere tests af dem som ser lovende og og flere
steder står der de nemt skulle kunne overgå IBM's 75GXP serie i
performance(jeg har to 75GXP'ere på min RAID pt)...

Jeg fiser så ind på EDB-priser for at få en nogenlunde ide om hvor mange
penge det kommer til at koste mig og så ser jeg at der er en WD1000BB og en
WD1000JB model...hm....Eneste forskel er tilsyneladende at der er 8Mb cache
på JB'eren og "kun" 2Mb på BB'eren. Diskene skal primært bruges til lagring
at video(bla. til videoredigering) så spørgsmålet er nu om jeg vil få glæde
af at ofre de knap 2*700kr på at få JB-modellen i stedet for
BB-modellen....?

Er der evt. nogen som har erfarringer med disse diske eller ved hvad den
praktiske betydning for cache størrelsen(altså når der ingen programmer
ligger på diskene, kun data)...?

Håber i gider smide et par linjer

MVH
Thomas

Fra : Peter Rinder

Dato : 13-01-02 10:20

> [...]
>
> Er der evt. nogen som har erfarringer med disse diske eller ved hvad den
> praktiske betydning for cache størrelsen(altså når der ingen programmer

Tom har lavet en test af WD1000 8MB og WD1200:
http://www4.tomshardware.com/storage/01q4/011120/index.html
Det jeg kan se på hans resultater er at man ikke rigtig får noget ud af de
ekstra 6MB.
Han anbefaler den med 2MB, hvis man ikke vil ofre lidt mere og købe
storebroderen WD1200.
Den er nemlig lidt hurtigere end de to andre.

/Peter

Fra : jbf

Dato : 13-01-02 10:50

> [...]
glæde
> af at ofre de knap 2*700kr på at få JB-modellen i stedet for

Der er en positiv test på http://www.storagereview.com/

Western Digital Caviar WD1000BB-SE Conclusion: The BB-SE delivers
mind-blowing performance increases over what already was a best-of-class
drive. It not only achieves 20+% increases in metrics most relevant to
single-user machines but it also yields improvements in file server
performance, making it a viable option for those building a server on the
cheap. Further, experimental IOMeter indices indicate that the WD1000BB-SE
tops the IBM Deskstar 60GXP in a benchmark that many readers highly regard.

Den står til 2499 kr. på http://www.imw.dk i modsætning til det oplyste på
edbpriser. Det var også det jeg gav for den.

mvh.
Bo