Er min RAM defekt?
Fra : Peter L

Dato : 12-01-02 21:00

Min PC (Dell 800 mHz, 256mB RAM) har længe opført sig underligt. På
forskellige tidspunkter mister tastaturet kontakten med PC'en (det er sket
med 3 forskellige tastaturer), på andre tider låser Windows (ja, jeg ved
godt at det sker for alle, men når det sker med XP mindst en gang om
dagen...), så kun en reboot redder sagen.
Da dette have stået på i nogle uger (også efter at have installeret
forskellige BIOS opdateringer), gik maskinen fuldstændig i sort, og
motherboardet måtte skiftes (Dell send en tekniker - det fungerede bare).
Så kørte jeg igen - kun et par uger, så dukkede fejlen op igen! Det kommer
oftest når maskinen har kørt i nogen tid.
Nu har jeg testet RAM'en med MemTest-86 (v. 2.6). Den melder fejl på begge
mine RAM-blokke (usandsynligt??) (2 x 126 MB PQI PC133 fra PRC-Data), men
på forskellige adresser fra gang til gang (jeg forstår ikke ret meget af
fejl meldingerne, men registrerer, at der er fejl).
I maskinen sidder i øvrigt et ASUS 7100 (GeForce) grafik kort, et
fjernsynskort (Pinnacle Studio), CD-ROM + Plextor brænder, 2 IBM harddiske
og et netkort.
Skal jeg satse på, at det er RAM'en, der er fejl på (og få den byttet - det
er de flinke til hos PRC-DATA) eller skal jeg kigge nogle af de andre
komponenter efter i sømmene?
Alle gode ideer er velkomne.

Hilsen

Peter L

Fra : Madsen

Dato : 12-01-02 21:03

Peter L skrev:

> Nu har jeg testet RAM'en med MemTest-86 (v. 2.6). Den melder
> fejl på begge mine RAM-blokke (usandsynligt??) (2 x 126 MB
> PQI PC133 fra PRC-Data),

Hvis Memtest86 finder fejl på dine ram så få dem byttet.
Hvis Memtest86 finder fejl på de ram du får byttet til, så få dem
byttet igen, indtil du sidder med 2 stks som Memtest86 ikke finder
fejl på.

Madsen.

Fra : JOHN NIELSEN

Dato : 14-01-02 15:01

Jeg brugte memtest engang da jeg heller ik kunne finde ud af havd der var
galt og den viste at der var fejl i rammen, men da midtdata fik min pc op
viste det sia at være bundkortet der var stået af. så jeg stoler ik 100% på
memtest 86

Fra : Madsen

Dato : 13-01-02 18:44

JOHN NIELSEN skrev:

> [...]
> da midtdata fik min pc op viste det sia at være bundkortet der
> var stået af. så jeg stoler ik 100% på memtest 86

Indtil videre har Memtest86 reddet mig for en del bøvl og ballade
på de fejlbehæftede ram-moduler jeg har købt gennem tiden, så jeg
stoler rimelig meget på det. Selvfølgelig kan det tage fejl som alt
muligt andet i denne verden.

Madsen.

Fra : Jean Pierre

Dato : 13-01-02 19:36

PQI ram er at leve livet farligt :) nogle gange virker de og andre gange
ikke. På nogle boards virker de og andre boards ikke.
PQI har en stor fejlprocent.
Men de er billige, og kvaliteten er så derefter.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Madsen

Dato : 13-01-02 19:44

Jean Pierre skrev:

> PQI ram er at leve livet farligt :)

Det ved jeg nu ikke rigtigt. Jeg har ikke noget at brokke mig over
på det punkt.

> nogle gange virker de og andre gange ikke.

Tja og virker de ikke så får man dem byttet til nogle der gør eller
får pengene tilbage.

> På nogle boards virker de og andre boards ikke.

Muligvis. På mit "board" gør de.

> PQI har en stor fejlprocent.

Se ovenstående.

> Men de er billige, og kvaliteten er så derefter.

Billige og jeg kan ikke se hvad der er galt med kvaliteten når
tingene kører som de skal. At jeg måske kunne få to point mere
i 3D-mark med nogle andre ram, rager mig en høstblomst.

Madsen.

Fra : Jean Pierre

Dato : 13-01-02 19:55

Ok jeg har det bare sådan et jeg hader at få defekt hardware, især med
pakkeposte, for så skal jeg vente flere dage på det kommer retur og jeg får
noget nyt igen.
Mht. kvaliteten, så forståeligt nok at du bare synes det er OK det kører, og
det er jo også folk som tænker det de tjener deres penge på :) no offence
overhovedet.
Dog skulle jeg mene du får mere end 2 point i 3dmark hvis du kunne sætte dem
til ULTRA og tweake dem en smule :).
Forresten var svaret slet ikke ment til dig men til ham som startede tråden
:). Det bare mig som sover hehe.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Madsen

Dato : 13-01-02 20:05

Jean Pierre skrev:

> Dog skulle jeg mene du får mere end 2 point i 3dmark hvis du
> kunne sætte dem til ULTRA og tweake dem en smule :).

Muligvis, men næppe en forøgelse jeg ville kunne mærke i min
daglige brug af computeren. Pointen var at jeg blæser på hvad et
eller andet snotdumt testprogram kan fortælle mig. Hvis jeg ikke
selv kan mærke forskel på ydelsen, så gider jeg ikke at spilde min
tid på sådan noget og da slet ikke med risikoen for at systemet
først begynder at blive ustabilt.

> Forresten var svaret slet ikke ment til dig men til ham som
> startede tråden
>:). Det bare mig som sover hehe.

Det er jo hvad der kan ske. :)
Det ville også være meget lettere at overskue hvis du fulgte disse
simple retningslinier: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Madsen.

Fra : Jean Pierre

Dato : 13-01-02 21:08

ok ;)

--
MVH Jean Pierre

Fra : Peter L

Dato : 13-01-02 21:21

Jeg vil få dem byttet, MEN...
....jeg har prøvet med den nyeste version af Memtest (2.8), og den viser
ingen fejl! Jeg har gentaget begge tests, og 2.6'eren giver fejl hver gang -
2.8 ikke.
Træls

Tak for hjælpen
Peter

Fra : Madsen

Dato : 13-01-02 21:24

Peter L skrev:

> Jeg vil få dem byttet, MEN...
> ...jeg har prøvet med den nyeste version af Memtest (2.8), og
> den viser ingen fejl! Jeg har gentaget begge tests, og
> 2.6'eren giver fejl hver gang - 2.8 ikke.

Ja, det lyder jo straks lidt mere mystisk.

Madsen.

Fra : Kalle

Dato : 13-01-02 21:48

Hej Peter
Du har da en del koblet til pc´en. Kan din strømforsyning klare det?? Ellers
får du blå skærm.

Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : Peter L

Dato : 13-01-02 23:38

Det kan da godt være, at det er et problem. Hvordan finder man ud af, hvor
meget ens strømforsyning kan bære?

Peter