Samba problemer
Fra : Anders Nørgaard

Dato : 12-01-02 19:02

Hej alle jeg læste om netbios alias på:

http://sunsite.dk/samba/oreilly/using_samba/ch04_07.html

Syntes det lød smart, og ville da lige prøve det. Hvis der er nogen der
skulle være i tvivl om hvad dette er, så betyder det kort fortalt at man kan
tilføje flere virtuelle samba servere til 1 maskine. Et firma kunne f.eks.
ønske at hoved serveren havde flere netbios navne til hver afdeling (salg,
marketing) osv..

Hvis man tilføjer et ekstra netbios navn i smb.conf, skal følge linie
tilføjes.

netbios aliases = skole

herpå fremkommer navnet på netværket. For at tilføje shares til skole, skal
man oprette en ny configurations fil, ved at tilføje følgende linie

include = /etc/samba/smb.conf.%L

..%L skulle tilknytte en configurations fil til netbios navnet, således at
man kan opsætte sin share/opsætninger for skole i

smb.conf.skole

Problemet for mig er at det ikke virker, jeg kan ikke få samba til læse (
smb.conf.skole ) så jeg kan ikke få nogle shares tilføjet.

håber der sidder nogen derude der kan hjælpe mig

PS: Har desuden prøvet at tjekke smb.conf med testparm, og den brokkede sig
over min (include = /etc/samba/smb.conf..%L)

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 13-01-02 12:06

"Anders Nørgaard" <viper@mail.ikasths.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet for mig er at det ikke virker, jeg kan ikke få samba til læse (
> smb.conf.skole ) så jeg kan ikke få nogle shares tilføjet.
>
> håber der sidder nogen derude der kan hjælpe mig

Jeg havde til at virke perfekt i den samba der fulgte med RH6.2 men jeg kan
ikke få det til at virke med den samba der er på RH71.
dvs - det virker, men jeg får alle adgange på alle aliases. Det var ikke
meningen. Jeg vil have login til 'salg' aliases til kun at se 'saleg shares
osv således nettet ser ud til at have flere FORSKELLIGE maskiner.
Men jeg har nok bare glemt noget ---

> PS: Har desuden prøvet at tjekke smb.conf med testparm, og den brokkede
sig
> over min (include = /etc/samba/smb.conf..%L)
Det er klart da du når du kører testparm, ikke er 'logget på' som en anden
'%L' og derfor søger efter en fil: '/etc/samba/smb.conf..' (%L er tomt)

finn

Fra : Anders Nørgaard

Dato : 14-01-02 16:10

Hej og tak for dit indlæg.

Jeg har fået det til at "virke nu" dvs. dog kun på det ene netkort(externe).
Browser jeg min computer på det interne net fremkommer der ingen shares på
alias(skole), og det er mærkeligt da jeg ellers har rettigheder til resten
af maskinen (Hovedserveren). Du skriver

> [...]
shares
> osv således nettet ser ud til at have flere FORSKELLIGE maskiner.

På mit virtuelle alias fremkommer også de shares jeg har delt i smb.conf, så
det er vel bare et spørgsmål om at flytte alle shares ud i andre filer.
Således at du i din smb.conf kun har standart opsætningerne

[global]
hosts allow = xxx.xxx.xxx.xxx
netbios aliases = salg,marketing
include = /etc/samba/smb.conf.%L

OSV.

også i din smb.conf.salg tilføjer resten:

[global]
server string = salg

[salg]
path = /mnt/salg
read only = No

Derudover læste jeg at hvis du skal bruge logon-server kan det kun ske til
netbios navnet.

mvh

Anders