PHP+MySQL - hvad kan jeg bruge XML til?
Fra : alwresuihalert

Dato : 12-01-02 17:53

Hvis man bruger PHP og MySQL, kan man en hel masse. Jeg kan have indhold i
en database, som jeg både kan vise i HTML og WML (til WAP telefoner).

Jeg har prøvet at undersøge hvad XML er. Men jeg kan ikke rigtig se hvad man
kan bruge det til i et PHP/MySQL system. Kan I hjælpe?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-02 18:34

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> writes:

> Jeg har prøvet at undersøge hvad XML er. Men jeg kan ikke rigtig se hvad man
> kan bruge det til i et PHP/MySQL system. Kan I hjælpe?

Jeg har tidligere brugt det som et standardiseret format til at
udveksle data med andre ting. Det er også der jeg klart ser XML's
største styrke.

Sammen med XSLT er det i øvrigt ret fikst, hvis man har data der skal
præsenteres i flere forskellige formatter, så ændrer man blot sit
stylesheet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Quick!! Act as if nothing has happened!

Fra : alwresuihalert

Dato : 12-01-02 23:06

snip

> Jeg har tidligere brugt det som et standardiseret format til at
> udveksle data med andre ting. Det er også der jeg klart ser XML's
> største styrke.

Ja, det har jeg også det eneste jeg kunne forestille mig at bruge det til.
Fx kunne man lave en client side applikation, der kunne gemmer filer i XML
format, som kunne uploades til en PHP server, som kunne forstå det?

> Sammen med XSLT er det i øvrigt ret fikst, hvis man har data der skal
> præsenteres i flere forskellige formatter, så ændrer man blot sit
> stylesheet.

Hvad er XSLT? Så vidt jeg har forstået, kan man lave sin egen variant af
XML, og alle der skal kunne forstå det, skal "have" den samme dialekt i en
eller anden form.

Er der et website, du kan anbefale? Gerne med en praktisk indgangsvinkel.
Meget jeg har læst om XML har været ret diffust.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-01-02 00:13

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> writes:

> Fx kunne man lave en client side applikation, der kunne gemmer filer i XML
> format, som kunne uploades til en PHP server, som kunne forstå det?

Ja, det kunne man sagtens forestille sig. Der findes skam XML-parsere
til PHP, så arbejdet er ikke uoverskueligt.

> Hvad er XSLT?

<http://www.w3.org/Style/XSL/>.

Et stylesheet du kan kaste efter din XML, og få den transformeret til
WML, HTML, SQL-statements eller hvad du nu har lyst til at præsentere
dine data som.

> Så vidt jeg har forstået, kan man lave sin egen variant af XML, og
> alle der skal kunne forstå det, skal "have" den samme dialekt i en
> eller anden form.

Man laver ikke sin egen variant af XML, men man kan jo lave sin egen
DTD for det data man nu vil udveksle.

> Er der et website, du kan anbefale? Gerne med en praktisk indgangsvinkel.

Ehhh, <http://w3.org/> plejer altid at være godt som reference. Jeg
lærte selv om XML ved at en bekendt fra et andet firma lige kom forbi
en eftermiddag på arbejdet og holdt et lille foredrag for os udviklere
der skulle bruge det - den fremgangsmåde kan anbefales, hvis man har
mulighed for det.

Dernæst handler det vist bare om at komme til at bruge det

--
Jacob - www.bunk.cc
Learning at some schools is like drinking from a firehose.

Fra : alwresuihalert

Dato : 15-01-02 23:05

snip
> [...]
> mulighed for det.
>
> Dernæst handler det vist bare om at komme til at bruge det

Jeg kigger på det, tak.

Fra : N/A

Dato : 15-01-02 23:05