Nybegynder Q : Hvad er forskellen på en Sw~
Fra : Brian Sørup

Dato : 12-01-02 16:13

Jeg får bredbånd 128kbit i løbet af Februar måned og vil gerne være køreklar
når forbindelsen kommer.
Jeg skal have 2 PCér på forbindelsen, med mulighed for at udvide hvis
behovet opstår.
Skal jeg have en Switch , Router eller Hub ???

--
Venlig Hilsen
Brian Sørup

Fra : Heine Laursen

Dato : 12-01-02 16:36

"Brian Sørup" <brian.sorup@get2net.dk> wrote in

> [...]
> behovet opstår.
> Skal jeg have en Switch , Router eller Hub ???

Det kommer helt an på hvor mange ip nummere du får fra udbyderen.

Hvis du kun får en ip adresse, så skal du have fat i en router.

Hvis du derimpd får 2 ipadresser eller fæere vil jeg anbefale en Switch.

Hvad forskellen på en Switch og en Router!
En Router køre med t netværk. Den har 2 ipadresser. Den ene ipadresse får
du tildelt af din internet udbyder. Det kaldes også den ydre ipadresse.
Den anden ip adresse er til Intern netværk (LAN) Den ipadresse vil typisk
være 192.168.x.x eller 10.0.x.x

Fodelen ved en Router er at det øger sikkerheden betydeligt da andre
computere på internettet kun kan se den ydre ip adresse vilket vil sige at
det sådan set er umuligt at komme i kontakt med din computer på nogen
skadeligt måde.

En Switch søger får at computere på samme netværk kan snakke sammen på et
netværk,

Mvh
Heine Laursen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-02 16:49

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> [...]
> computere på internettet kun kan se den ydre ip adresse vilket vil sige at
> det sådan set er umuligt at komme i kontakt med din computer på nogen

Det du her beskriver er en router der kører NAT. En router er blot en
dims der forwarder trafik mellem to eller flere net. Nogle af dem kan
så også finde ud af NAT.

Se <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=router> og
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=nat>.

> En Switch søger får at computere på samme netværk kan snakke sammen på et
> netværk,

Det kommer an på din definition af 'netværk'. Jeg har fx to IP-net
kørende på den samme L2-switch. For at de kan snakke sammen er jeg så
nødt til at have en router mellem dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
Murphy was an optimist.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-02 16:37

"Brian Sørup" <brian.sorup@get2net.dk> writes:

> Jeg skal have 2 PCér på forbindelsen, med mulighed for at udvide hvis
> behovet opstår.
> Skal jeg have en Switch , Router eller Hub ???

Så skal du bruge en (NAT-)router og en hub eller en switch. Måske
leverer din udbyder routeren, det må du snakke med dem om.

Læs lidt på:

Hvad er en router:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=router>

Hvad er NAT:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=nat>

Hvordan deles en internetforbindelse:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare>

Hvad er en hub:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub>

Hvad er en switch:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch>

Hvorfor er en switch bedre end en hub:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub>

--
Jacob - www.bunk.cc
When you don't know what you are doing, do it neatly.