Kan en 80mm Papst bruges som cpu-blæser/kø~
Fra : Kim K

Dato : 12-01-02 13:20

Jeg har et asus a7v med en 600mhz Duron i et hx45 kabinet-så er alt vist på
plads
Efter at have læst alle de seneste indlæg i gruppen her, har jeg
selvfølgelig også lagt mærke til min computer larmer. Derfor vil jeg købe
følgende:
Til strømforsyningen blæser-Papst 80mm(19Db)hos Studiedata, da afhentning er
gratis der. Desværre har de ingen temperaturstyrede Papst*øv*.

Det store spørgsmål kommer så nu, som desuden er mærket lidt af min
SU-nærighed. Kan man bruge en blæser a la samme model til cpu'en forudsat at
man selvfølgelig har købt en 60->80mm adapter???

Umiddelbart vil jeg da påstå ja, fordi en 80mm Papst flytter mere luft end
de fleste cpu-blæsere. den flytter da trods alt 26,5cfm!!!.
Men er der nogen der tilfældigvis har erfaringer med dette? eller skal jeg
være forsøgsperson og ofre cpu? og måske board?*suk*

Hvis du/I mener ja, kan den blæser så også blæse nok til en 1200mhz
thunderbird???-som den nok snart bliver opgraderet til

mvh Kim

Ps: jeg beklager meget hvis spm'et allerede skulle være besvaret i en
tidligere tråd, men så har jeg altså overset det...sorry

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 12-01-02 13:33

Kim K wrote:

<snip>
> Til strømforsyningen blæser-Papst 80mm(19Db)hos Studiedata, da
> afhentning er gratis der. Desværre har de ingen
> temperaturstyrede Papst*øv*.

Hvad med en anden temperaturstyret blæser, f.eks.
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=188&page=1 ?

> Det store spørgsmål kommer så nu, som desuden er mærket lidt af
> min SU-nærighed. Kan man bruge en blæser a la samme model til
> cpu'en forudsat at man selvfølgelig har købt en 60->80mm
> adapter???

Ja, men jeg ville ikke anbefale det p.g.a. støjen...

> [...]
> 26,5cfm!!!. Men er der nogen der tilfældigvis har erfaringer
> med dette? eller skal jeg være forsøgsperson og ofre cpu? og

Jeg, der også lider af SU-syndromet, ofrede en hel bondegård på
en Alpha PAL-8045T og en tube Arctic Silver II - blæseren havde
jeg allerede liggende. Kombinationen kan klart anbefales, med en
blæser der svarer til en 12 db Pabst får jeg min Duron 700 til
at ligge på 40 grader med maksimal belastning og ca. 35 grader
ved idle i Win98, tilsvarende 41 grader og 30 grader under linux
(linux udnytter åbenbart CPU'en lidt bedre, og har så en
fungerende idle-loop oveni...).

> Hvis du/I mener ja, kan den blæser så også blæse nok til en
> 1200mhz thunderbird???-som den nok snart bliver opgraderet til
<snip>

Om blæseren kan afhænger helt af hvad der sidder nedenunder...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Kim K

Dato : 12-01-02 14:01

> Hvad med en anden temperaturstyret blæser, f.eks.
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=188&page=1 ?

Så kan jeg lige så godt spare 20kr, have en blæser som larmer det samme som
den du anbefaler, men køler bare en del bedre

> [...]

> blæser der svarer til en 12 db Pabst får jeg min Duron 700 til
> at ligge på 40 grader med maksimal belastning og ca. 35 grader

Støjen? 19db de 7db du omtaler fra din 12db til min omtale 19db papst. Er
det en hørebar forskel?
anyway jeg skal jo købe en blæser alligevel da min nuværende larmer en del
synes jeg

ja det har du en god pointe i

mvh Kim

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 12-01-02 14:30

Kim K wrote:

<snip>

> Støjen? 19db de 7db du omtaler fra din 12db til min omtale 19db
> papst. Er det en hørebar forskel?
> anyway jeg skal jo købe en blæser alligevel da min nuværende
> larmer en del synes jeg
<snip>

Det jeg her tænker på er "vindstøjen" fra en 80 mm -> 60 mm
duct... Jeg vil til en hver tid foretrække en god stor profil
under en 80'er. Komboen jeg har kan jeg ikke høre når
kabinetsiderne er på. Min køler er i øvrigt en Cooltium fra
Globalwin, du ved dem med den fængende slogans: "Mission Always:
To have Your Thermal Problem solved !" - fnis. Men anyway, jeg
fik lige kigget på de specifikationer den har, og den støjer
faktisk med hele 25~35 dB(a), så du vil slet ikke få det
støjniveau jeg har med en pabst 19 dB'er - og jeg kan som sagt
ikke høre min. Hvis du skulle vinde i lotto, synes jeg næsten du
skulle prøve denne profil:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=177&page=1

Men kun hvis du vinder i lotto, den kræver jo næsten en fjerdel
af en SU før den er din

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Kim K

Dato : 12-01-02 16:02

tadaaaa
Ville lige tage et billede af køleren for hyggens skyld, og tænk jer på den
anden side stod der relevante oplysninger
Så her et link til den
http://www.pcp.ch/produkt.cfm/anr.02-111-001/
nu er tysk jo ikke min stærke side, men den larmer med 32dba, men hvor meget
luft flytter blæser den????

Anyway kom til at tænke på at da køler rillerne måler 8*6cm, behøver jeg
slet ikke købe konverteren 60mm->80mm. Luften bliver bare lidt skævt fordelt
+ lufteri ned på boardet - og det skader jo aldrig

Så jeg køber mig bare en 80mm Papst og påmonterer. Men gad vide om den
nuværende blæser flytter hele 26,5cfm luft??? og da jeg ikke tror den gør
det, kan man måske godt smække en 1200mhz nedenunder med omtalte blæser og
nuværende kølerriller. -(kan 1version af A7V gå højere??)

Mvh Kim

Fra : Deaster

Dato : 12-01-02 17:08

"Kim K" <5th@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.pcp.ch/produkt.cfm/anr.02-111-001/
> nu er tysk jo ikke min stærke side, men den larmer med 32dba, men hvor

Jeg har haft en der ligne den fuldstændigt, og den larmede som en mindre
industristøvsuger.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Mureren

Dato : 12-01-02 13:52

> Til strømforsyningen blæser-Papst 80mm(19Db)hos Studiedata, da afhentning
er
> gratis der. Desværre har de ingen temperaturstyrede Papst*øv*.

Jo de har.....dog kun 12dbA

Mureren

Fra : Madsen

Dato : 12-01-02 15:59

On Sat, 12 Jan 2002 13:19:48 +0100, "Kim K" <5th@ofir.dk> wrote:

>Det store spørgsmål kommer så nu, som desuden er mærket lidt af min
>SU-nærighed. Kan man bruge en blæser a la samme model til cpu'en forudsat at
>man selvfølgelig har købt en 60->80mm adapter???

Sagtens. Jeg har selv en 19db Pabst blæser siddende på
mit gamle Coolermaster profil. ( via en adapter )
Den larmer ikke noget af betydning.

>Hvis du/I mener ja, kan den blæser så også blæse nok til en 1200mhz
>thunderbird???-som den nok snart bliver opgraderet til

Jeg har en 1200MHz Tbird som er overclocket til 1400 og det
fungerer fint. Max temp kommer aldrig over 50°C

Mvh Madsen