Støjsvagt Kabinet
Fra : Jonas Nielsen

Dato : 11-01-02 23:57

Hej

Er der nogen der kan anbefale et støjsvagt ATX kabinet, og en forhandler i
Københavnsområdet der har det ?

Helst et midi-tower, men det vigtigste er at det er så støjsvagt så muligt.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 12-01-02 00:16

"Jonas Nielsen" <jonasn@diku.dk> wrote in message
> [...]
> Københavnsområdet der har det ?
>
> Helst et midi-tower, men det vigtigste er at det er så støjsvagt så

Hvis det skal være så støjsvagt som muligt, så køb et kabinet du kan lide og
skift blæseren ud med Papst-blæsere (www.studiedata.dk) => meget støjsvagt

Hilsen Thomas

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 12-01-02 00:44

"Thomas Bowers" <Bowers@ostervold.dk> skrev:

> Hvis det skal være så støjsvagt som muligt, så køb et kabinet du kan lide og
> skift blæseren ud med Papst-blæsere (www.studiedata.dk) => meget støjsvagt

Hvis det bare var så nemt...
Papst blæsere er altså ikke hele vejen til en støjsvag PC. Man
skal skifte original blæserne med nogle mindre støjende
og her kan jeg da på det varmeste anbefale Papst 80mm
12dB og 19dB. De øvrige Papst blæsere støjer alt for meget.

Sætter man en 12dB Papst blæser i sin PSU, så risikerer man,
at airflowet bliver stærkt forringet i sit kabinet, hvilket medfører
en højere CPU temperatur. Dette ikke er interessant, hvis man
har en højt ydende CPU, som allerede bliver 50-60 grader med
den normale ikke modificerede PSU.

Men det er rigtigt nok, alle kabinetter kan gøres mere eller mindre
støj frie, men den nemme vej er vel Noisecontrol, selvom jeg
ikke har meget fidus til disse pg.a. halvdårligt airflow.
Link:
http://www.noisecontrol.dk

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella, somdesværreertom!

Fra : Thomas Bowers

Dato : 12-01-02 09:48

"Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk> wrote in message

> [...]
>

> --
> Venlig Hilsen: Rasmus.
> TotaliordenkrukkeNutella, somdesværreertom!

Umiddelbart så ville jeg gå efter Papst på 19 db til PSU'en. Hvis airflowet
i kabinettet bliver for dårligt kan man sætte en 12 db i kabinettet. til at
suge den varme luft ud, hvilket er meget effektivt (bedre end systemet med
standard PSU blæsere og langt mere støjsvagt)
Det er selvfølgelig rigtigt at med et mere støjsvagt system følger også et
dårligere airflow. Men Papst-blæserne er konstrueret langt bedre end de alm.
blæsere, så man næsten kan bevare samme flow med en langt mere lydløs
blæser. F.eks kan jeg næsten ikke høre min 120 mm Papst blæser (ved 12V),
men den giver flere CFM end min gamle ved 7V (som endda larmede mere)

Jeg har selv kigget meget på Noisekontrols PSU'er, men finder dem alt for
dyre. I bund og grund er det jo bare en alm. PSU med Papstblæsere (eller det
der ligner)

Hilsen Thomas

Fra : Thomas Bowers

Dato : 12-01-02 13:08

"Thomas Bowers" <Bowers@ostervold.dk> wrote in message

> "Jonas Nielsen" <jonasn@diku.dk> wrote in message

> muligt.
> >

> Hvis det skal være så støjsvagt som muligt, så køb et kabinet du kan lide
og
> skift blæseren ud med Papst-blæsere (www.studiedata.dk) => meget
støjsvagt

> Hilsen Thomas
>

> ok, men samtidig skulle det også gerne dæmpe lyden fra harddisk og
> cpu-blæser og det kan en "pabst-blæser" vel ikke klare alene. Derfor er
der
> nogen der kan anbefale et godt lydisolerende kabinet ?

Husk at trykke Reply Group -> du har sendt den direkte min private mail
(jeg fw: mit svar til gruppen !)

Som svar kan jeg anbefale lydisolerede måtter til kabinettet. Studiedata har
dem (men der koster de en bondegård) -> autoforhandlere skulle gerne have
noget lignende og langt billligere !

Mht. cpu-blæseren vil jeg anbefale at du køber en støjsvag køler. F.eks
Alpha pal8045 (tjeck lige at den kan sidde på boardet) eller en Silverado.
Hvis du har en standard Orb el. Volcano køler, er det svært at dæmpe lyden
ved isolering af kabinettet -> derfor sats på en god køler !

Lyden fra hardisk kan dæmpes ved at spænde den op i en ramme med elastikker
(kig lidt på nettet -> der findes en utal af muligheder).

Sidst men ikke mindst er chipsæt-blæseren der oftest ret hurtigt begynder at
larme. Her kan du enten sætte den til 7V eller skifte den ud med en stor
køleprofil uden blæser !

Hilsen Thomas