øv øv kun 166 med en 200 Mhz cpu (Hjæp)
Fra : MB

Dato : 11-01-02 23:11

Hej
Jeg har et Soltek 52d2d5
( http://www.soltek.com.tw/downloads/manuals/52d2d5.pdf )
Det skulle gerne kunne tag en Pentium 200 MMX Cpu, men når jeg sætter
jumperne som de skal ( multiplier på 3 og fsb på 66) vil den kune boote op
som en Pentium 166 MHz MMX cpu
hvad er der mon galt? hvad kan jeg prøve?
Jeg har prøvet andre cpu'er og der kører det fint?!?

pft
MB

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 13-01-02 00:14

Det kan være BIOS, der ikke fatter, der er en 200'er i maskinen. Prøv at
teste med SiSoft Sandra 2000 eller 2001 (www.tucows.dk).

Du kan sikkert køre 233 ved 1,5x66, der tolkes som 3,5x66.

VH
Finn A. Hansen

Fra : MB

Dato : 13-01-02 00:37

Ahh tak for svaret finn, man kan altid regne med dig
Det er snart mang gange du har hjulpet mig.
Jeg prøver dit råd straks i morgen tidlig

mvh
MB

Fra : Deaster

Dato : 13-01-02 00:41

"MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ahh tak for svaret finn, man kan altid regne med dig
> Det er snart mang gange du har hjulpet mig.
> Jeg prøver dit råd straks i morgen tidlig

I morgen tidlig. Klokken er altså kun lidt over ½ et

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : MB

Dato : 13-01-02 13:57

> Du kan sikkert køre 233 ved 1,5x66, der tolkes som 3,5x66.

Så nu har jeg prøvet det og det virker sørme ikke.
Jeg har prøvet alle muligheder ved 66 Mhz og får følgende både i Bios og ved
at lade den boote ind i windows og køre et cpu-id program

1,5 x 66 = Pentium mmx 133
2,0 x 66 = Pentium mmx 133
2,5 x 66 = Pentium mmx 166
3,0 x 66 = Pentium mmx 166

er det ikke lidt mystisk?

mvh
MB

Fra : orbital

Dato : 13-01-02 14:10

On Sun, 13 Jan 2002 13:57:11 +0100, "MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har prøvet alle muligheder ved 66 Mhz og får følgende både i Bios og ved
>at lade den boote ind i windows og køre et cpu-id program

De tal er slet ikke troværdige, det er hvad bios finder på at skrive.
Test med cpuid programmet. Det viser nok, at du har 200, ved 3x66.

Er den ikke multiplier låst den cpu ?

www.octools.com under download og system monitor programmer er WCPUID.

mvh

John

Fra : The Big M.

Dato : 13-01-02 19:44

> De tal er slet ikke troværdige, det er hvad bios finder på at skrive.
> Test med cpuid programmet. Det viser nok, at du har 200, ved 3x66.

> [...]

Jamen som jeg skrev har jeg jo testet ved med et cpu id program (2
forskellige endda)
og den siger det samme som bios

mvh
mb

Fra : Hans

Dato : 13-01-02 22:25

"MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 1,5 x 66 = Pentium mmx 133
> 2,0 x 66 = Pentium mmx 133
> 2,5 x 66 = Pentium mmx 166
> 3,0 x 66 = Pentium mmx 166
> er det ikke lidt mystisk?

Er du sikker på at din bios supporterer MMX200 i det hele taget?
mvh
Hans

Fra : MB

Dato : 14-01-02 00:04

> Er du sikker på at din bios supporterer MMX200 i det hele taget?
> mvh
> Hans

Altså Manualen (som der er et link til i posten) siger at MMX er supporteret
og der står også pentium MMX166 Mhz under opstarten!?

kan cpu være beskadiget?

mvh
MB

Fra : Finn

Dato : 14-01-02 17:46

MB <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev i en

Nu må i rette mig hvis jeg ikke husker rigtigt,men jeg mener at der var
nogle falske intel processorer i omløb for nogle år siden som blev solgt som
værende 200 mmx men som kun reelt var166 mmx.Det er bare en tanke .Er der
andre der husker noget om det? Mvh.Finn

Fra : Hans

Dato : 14-01-02 18:06

"Finn" <fimus@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> værende 200 mmx men som kun reelt var166 mmx.Det er bare en tanke .Er der

Det er nok ikke problemet, da regnestykket 66x3 stadigvæk er 198, uanset om
processoren kun er beregnet til 166MHz. Det værste der kan ske er, at den
slet ikke starter op.
En ting er, at der i manualen står at MMX er understøttet, men det betyder
stadigvæk ikke at 200MHz MMX med sikkerhed er understøttet. Hvis ikke kan
bios'en simpelthen ikke finde ud af det, og der kan let gå koks i
multiplieren, og så meget andet.
mvh
Hans

Fra : MB

Dato : 14-01-02 19:56

Hej

> [...]
om
> processoren kun er beregnet til 166MHz. Det værste der kan ske er, at den

så vidt jeg, menes der ved en 66 mhz fsb faktisk 66 2/3 og gange 3 giver det
altså 200 rent !

> [...]
> stadigvæk ikke at 200MHz MMX med sikkerhed er understøttet. Hvis ikke kan
> bios'en simpelthen ikke finde ud af det, og der kan let gå koks i

Altså i Manualen er en 200MMX processer direkte nævnt, så det skulle den
kunne. Jeg kan ikke lige finde ud af at snippe det fra den pdf fil jeg
linkede til i det oprindlige indlæg, men den er god nok.

Jeg kan høre på det at der nok er et eller andet mere alvorligt galt og jeg
kan sørme ikke engang få den tjekket da jeg ikke har andre bundkort der kan
køre p55c cpu'er !

men tak for hjælpen til alle

p.s. finn jeg håber ikke at du har ret i at det er en fake!!

Fra : Ove Kristensen

Dato : 08-02-02 05:26

"MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> hvad er der mon galt? hvad kan jeg prøve?
> Jeg har prøvet andre cpu'er og der kører det fint?!?

Ja men så har du jo selv givet svaret, så er processoren defekt, har måske
været overclocket :-?

Mvh
OveK.