sikkerhed med windows xp ved delt netværk?
Fra : Christian Andersen

Dato : 11-01-02 19:02

Jeg har fået installeret windows xp på 2 pc'er herhjemme som kører på xp's
delte netværk. Jeg er tilsluttet inet via ADSL NetExpres med ATM 25 kort og
Siemens Xpresslink. Er der nogen der kan fortælle mig om sikkerheden i dette
system? Hvis der ingen er, hvad kunne løsningen være?

På forhånd tak for hjælpen.

Christian

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 12-01-02 19:48

"Christian Andersen" <cpa@post.tele.dk> wrote in message
> Jeg er tilsluttet inet via ADSL NetExpres med ATM 25 kort og
> Siemens Xpresslink. Er der nogen der kan fortælle mig om sikkerheden i
dette
> system? Hvis der ingen er,

Det er der mig bekendt ikke.

>hvad kunne løsningen være?

1) (vigtigst) opdatering af WinXP: http://windowsupdate.microsoft.com . Bør
gentages ofte.
2) lukning af alle evt. kørende, ikke-nødvendige services (hvis der er
nogen), især IIS (web-server) og lign.
3) Gerne inst. af firewall, der er vidst een indbygget i WinXP, men mange er
meget glade for www.zonelabs.com 's gratis-firewall der er nem at gå til.
4) Gerne antivirus, og derudover at man gør sig klar over hvad der er
"forsvarligt" at gøre, og hvad man ikke bør gøre i forhold til fremmede
programmer o.lign.

Men hvordan finder du PC nr. 2 med inet?

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 12-01-02 22:54

> Men hvordan finder du PC nr. 2 med inet?

Her skulle have stået "forbinder" - beklager.

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Anders Petersen

Dato : 15-01-02 01:46

> 2) lukning af alle evt. kørende, ikke-nødvendige services (hvis der er
> nogen), især IIS (web-server) og lign.

Så hvis man har siddet og testet asp med sin IIS5, så bør den lukkes, når
man ikke bruger den mere? Af ren nysgerrighed: Hvorfor er dette en øgeet
risiko?

/Anders

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-01-02 02:06

Anders Petersen wrote:

>Så hvis man har siddet og testet asp med sin IIS5, så bør den lukkes, når
>man ikke bruger den mere? Af ren nysgerrighed: Hvorfor er dette en øgeet
>risiko?

ASP i sig selv er måske ikke nogen risiko lige nu, men ude i fremtiden
kan der måske opdages en svaghed i M$'s implementering der gør den
sårbar overfor angreb udefra.

Desuden, jo færre services der kører på en computer, jo færre
potentielle angrebsveje er der for en angriber.

--
"...in Spain!"