Hvorfor detectes min 40 GB kun som 32 GB?
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-01-02 18:12

Jeg har netop sat en Maxtor 40GB-harddisk i min maskine.

Mit bundkort (Asus K7M) detecter den imidlertid kun som en 32 GB. Hvad kan
det skyldes, og er der nogen løsninger på det?

Fra : -=Madsen=-

Dato : 11-01-02 18:54

Brug en Fdisk fra en nyere windows som Win ME

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-01-02 19:54

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message
> Brug en Fdisk fra en nyere windows som Win ME

Jeg har kun XP, og der er ingen FDISK med. I øvrigt er den gal helt ude i
BIOS, hvor den detecter harddisken til at være mindre, end den er, så FDISK
vil ikke kunne løse problemet.

Fra : JSM

Dato : 11-01-02 19:55

Det er et kendt problem. Opdater din BIOS så er det løst.

mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-02 20:16

> "-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message

Sludder! Windows 95 kan læse en 40 gb!

> Jeg har kun XP, og der er ingen FDISK med. I øvrigt er den gal helt ude i
> BIOS, hvor den detecter harddisken til at være mindre, end den er, så
FDISK
> vil ikke kunne løse problemet.

Præcis.
Din BIOS kan ikke genkende harddiske over 32 gb.
Du kan derfor (måske) flashe din BIOS til at forstå større diske
eller
bruge en Drivemanager, som du kan downloade hos producenten af din harddisk,
der installerer et Drive Overlay, der giver dig adgang til HELE disken, på
trods af BIOS' begrænsning.

/Chr, Aarhus

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-02 20:42

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> bruge en Drivemanager, som du kan downloade hos producenten af din
harddisk,
> der installerer et Drive Overlay, der giver dig adgang til HELE disken, på
> trods af BIOS' begrænsning.

Den er her:
http://www.maxtor.com/Softwaredownload/main/MAXBLAST.EXE

/Chr

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-01-02 21:48

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> wrote in message

> "Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, jeg fandt den også.

Jeg er dog ikke sikker på, at der ikke også skal en bios-opdatering til, og
da jeg lgie har opdateret, tvivler jeg lidt på, at det kan lade sig gøre.

Har nogen haft held med at få et ASUS K7M til at køre med harddiske på

Fra : Christian Mygind

Dato : 11-01-02 21:53

> Jeg er dog ikke sikker på, at der ikke også skal en bios-opdatering til,
og
> da jeg lgie har opdateret, tvivler jeg lidt på, at det kan lade sig gøre.

Jamen det er jeg - og det skal der ikke - så det kan det.

> Har nogen haft held med at få et ASUS K7M til at køre med harddiske på

Jeg opgiver. Dit mistro er for stærkt, unge Anakin

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 11-01-02 22:03

> [...]

Jamen det er jeg - og det skal der ikke - så det kan det.

> Har nogen haft held med at få et ASUS K7M til at køre med

Jeg opgiver. Dit mistro er for stærk, unge Anakin

/Chr

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-01-02 22:40

"Christian Mygind" <mygindFjErN@c.dk> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [cut]
> sig gøre.
>
> Jamen det er jeg - og det skal der ikke - så det kan det.

Ok, der skal en bios-opdatering til. Den update, jeg allerde har gennemført,
burde dog "do the trick". Men altså: disken autodetectes stadig forkert.

Det problem vil jeg så løse med Maxblast Plus, som du henviste til. Men ak
nej, her siger den, at der ikke er fundet nogen ny disk, og derfor
installerer den ikke EZ-bios driveren. Nu vil jeg så prøve at finde den i en
"stand alone-udgave"...

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-01-02 23:45

Min BIOS var i orden, da den er opdateret for en måned siden.
Jeg skulle ikke installere maxblast, og kunne heller ikke installere den.

Det, der var galt, var simpelthen, at min 22GB IBM-disk ikke måtte sidde som
master med min 40GB Maxtor som slave, da sidstnævnte så kun kunne detectes
til 32GB.

Nu sidder de to diske så som master på hver sin controller, og det er lidt
noget hø, fordi de så begge skal have et CD-rom drev som slave. Rent fysisk
er det svært at få kablerne til at nå. Men det virker, og så er alle glade.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 12-01-02 10:45

Bios kan da ikke se hvor stor din HD er ???, men den kan detekte hvilken HD
model du har ik ?

Jeg mener at de forskælige Fdisk versioner fra div windows
Fdisk fra win 98 kan formaterer Hd op til cd 32 GB
Fdisk fra Win 98 SE op til ca. 64 GB.
Fdisk fra Win ME op til ca. 160 GB ???

Det er ikke tal jeg er 100% sikker på men det er der omkring

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 12-01-02 11:32

-=Madsen=- wrote:

> Bios kan da ikke se hvor stor din HD er ???, men den kan
> detekte hvilken HD model du har ik ?
<snip>

BIOS /skal/ kunne se hvilken størrelse disken har, for at kunne
tilgå den korrekt. Så BIOS skal både detecte hvilken model det
er, og hvilken størrelse denne disk så er på.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : -=Madsen=-

Dato : 13-01-02 21:39

> BIOS /skal/ kunne se hvilken størrelse disken har, for at kunne
> tilgå den korrekt. Så BIOS skal både detecte hvilken model det
> er, og hvilken størrelse denne disk så er på.

Okay, lyder rigtigt