Rimelig god PC
Fra : Panzer

Dato : 11-01-02 17:52

Hej i NG, jeg har lige været ude og købe hvad at jeg troede var en rimelig
god PC.
Den er som følgende:

Gigabyte Motherboard GA7zmmh KM133A
Athlon 1200 MHz 266 FSB
640 MB 133MHz SD-RAM
82 GB 5400rpm ATA66 Harddisk
Geforce 2 MX 400-V 64 MB SDRAM
10 × DVD, 32× CD, IDE).
Creative Sound Blaster PCI 128

Den er helt fin i tekstbehandling, men i spil som
GhostRecon, Black Thorn og need for speed 5.
"hakker" den en del.

Jeg aner ikke hvad at jeg skal gøre, nyt grafik kort eller hvad?.
Alle gode råd modtages med taknemmelige.

MVH.

Panzer.

Fra : Rikke Bendlin

Dato : 11-01-02 18:06

Jeg har ikke den store forstand på hardware, men angående din harddisk synes
jeg 5400rpm er lige riglig lidt. Og så med den størrelse den har. Min egen
er computer ligner meget din, bare lidt langsommere på nogle af punkterne,
og den har ingen problemer. Harddisken er halvt så stor, 40GB, men derimod
7200rpm. Da jeg købte computeren fik jeg at vide, at jeg ikke kunne klare
mig med mindre end 7200rpm, og det er ikke første gang jeg hører det.

- Rikke =)

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 12-01-02 10:21

Rikke Bendlin wrote:

> Jeg har ikke den store forstand på hardware, men angående din harddisk synes
> jeg 5400rpm er lige riglig lidt.

Det er ikke omdrejningshastigheden på harddisken, der har indflydelse på
at computeren hakker, når der spilles. Omdrejningshastigheden afgør kun
hvor hurtigt, du kan få hentet data ind i hukommelsen. Men ellers vil
jeg give Rikke ret. Vi skriver 2002 og der burde ikke være 5400 RPM
harddiske i butikkerne nu.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 15-01-02 03:46

Kenneth Kristensen wrote:

> Det er ikke omdrejningshastigheden på harddisken, der har indflydelse på
> at computeren hakker, når der spilles. Omdrejningshastigheden afgør kun
> hvor hurtigt, du kan få hentet data ind i hukommelsen. Men ellers vil

Ikke helt rigtigt, rpm er kun en af faktorerne der afgør hvor hurtigt
disken kan levere data.
Datadensiteten på disken er lige så afgørende.
Men når vi snakker søgetid(typisk 8-9 ms), så har du ret, der afgør rpm det.

> jeg give Rikke ret. Vi skriver 2002 og der burde ikke være 5400 RPM
> harddiske i butikkerne nu.

Jeg foretrækker nu en knap så varm disk frem for en hurtig disk..

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 18:30

Panzer skrev:

> Den er helt fin i tekstbehandling, men i spil som
> GhostRecon, Black Thorn og need for speed 5.
> "hakker" den en del.

Mange gange er det en god idé at tjekke efter om DMA er slået til
på drevene. Det er ikke altid at det er tilfældet på de her "samle-
bånds-pc'er"

Madsen.

Fra : Panzer

Dato : 11-01-02 19:57

OK, så bør jeg nok sige at det er 2 X 41 HD.
og at jeg har været inde i BIOS og "glo" efter
DMA, men fandt ikke lige noget ( er DMA noget med HD at gøre ?)

Panzer.

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 20:19

Panzer skrev:

> ( er DMA noget med HD at gøre ?)

En god forklaring kan læses her:
<http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul5a4.htm#DMA>

DMA slår du til inde i styresystemet, men det varierer hvor du
skal slå det til afhængig af styresystemet, og på visse bundkort
kan det ikke lade sig gøre at slå det til.

Er det Win9X du sidder med så skal du slå det til inde i Enheds-
håndtering under egenskaber for hver enkelt drev.
Hvis det er Win2000/XP du sidder med, så skal det kobles til
inde i enhedshåndtering under egenskaber for hardiskcontrollerens
primære og sekundære IDE-kanal.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 20:21

Madsen skrev:

> En god forklaring kan læses her:
> <http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul5a4.htm#DMA>

Ikke det helt korrekte link. Dette ville nok være bedre:
<http://www.mkdata.dk/pctutor/software/20a.htm>

Madsen.

Fra : Christian Mygind

Dato : 11-01-02 20:21

> OK, så bør jeg nok sige at det er 2 X 41 HD.
> og at jeg har været inde i BIOS og "glo" efter
> DMA, men fandt ikke lige noget ( er DMA noget med HD at gøre ?)

Det står måske som UDMA33 eller UDMA66 (eller noget helt tredje) - og det
autodetecter et så moderne bundkort som dit altså - så du skal nærmere sikre
dig, at du har aktiveret det i Windows, ved at installere de rette drivere.
Er du desuden sikker på, at du har UDMA66/100 kabler til dine harddiske? Har
du "almindelige" kabler kan de kun køre UDMA33.

/Chr

Fra : CyberMike

Dato : 11-01-02 20:33

DMA slåes til i Windows 98 så'n:
1) Åbn System i Kontrolpanel
2) Vælg fanen Enhedshåndtering
3) Vælg Diskdrev
4) Vælg din harddisk
5) Vælg indstillinger
6) Vælg DMA

Så sku' den være der!

Jeg er dog ikke sikker på det har noget som helst med din HD performance at
gøre.
Har du opdateret drivere til bundkort, BIOS, grafikkort. Især det sidste gør
underværker!!
Pas nu på IKKE at opdatere BIOS uden at læse vejledningen grundigt først -
du risikerer din pc ikke starter op
hvis du kludrer i det...

Panzer <DK_Panzer@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1ncj3$2d82$1@news.cybercity.dk...

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 21:27

CyberMike skrev:

> Jeg er dog ikke sikker på det har noget som helst med din HD
> performance at gøre.

Heller ikke her. Det kan være mange andre ting.

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-02 20:13

"Panzer" <DK_Panzer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej i NG, jeg har lige været ude og købe hvad at jeg troede var en rimelig
> [...]

Det lyder også som en fin konfigutation.

> [...]
> "hakker" den en del.
>
> Jeg aner ikke hvad at jeg skal gøre, nyt grafik kort eller hvad?.
> Alle gode råd modtages med taknemmelige.

Det BURDE din maskine ikke.
Er du _helt_ sikker på, at du har installeret alle drivere?
Via-chipset skal have Vias 4-in-1 drivere for at du får den rigtige
udnyttelse af såvel grafikkortet som harddisken. Jeg kan ikke huske om
Gigabyte har VIA elle ALI chipsæt (og deres site er extremt langsomt lige
nu) - men ER det ALI er der tilsvarende systemdrivere, der skal installeres.
Rådet tidligere i tråden, vedr. 5400 rpm, tror jeg roligt du kan se bort
fra. Det har praktisk taget intet at sige i denne sammenhæng.

/Chr