DNS i RedHat 7.1
Fra : Jacob F

Dato : 11-01-02 16:33

Hejsa NG

Da jeg er rimelig ny til Linux vil jeg lige spørge nogle eksperter til råds
:)

Jeg har installeret apache server og den virker fint.. ( www.domæne.dk )

Jeg kunne godt tænke mig at lave subdomæner på serveren (
subdomæne.domæne.dk ), med seperat user-login til disse. Havde forestillet
mig at de skulle ligge i /home/

Jeg har læst lidt på www.sslug.dk men synes ikke rigtig at kunne finde noget

Hvordan bærer jeg mig ad med at løse problemet ???

Mvh Jacob

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-02 17:34

"Jacob F" <Share_For_Free@hotmail.com> writes:

> Jeg kunne godt tænke mig at lave subdomæner på serveren (
> subdomæne.domæne.dk ), med seperat user-login til disse. Havde forestillet
> mig at de skulle ligge i /home/

Du mener nok forskellige hosts, og ikke subdomæner (ved et subdomæne
forstår jeg en NS-record i DNS, du er nok ude efter en A-record eller
et CNAME). Snak med dem der hoster DNS for dig om det.

Derefter skal du i Apache se på virtuelle hosts. Se fx
<http://httpd.apache.org/docs/mod/core.html#virtualhost>.

Jeg bruger fx selv noget i retning af dette i min httpd.conf:

NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
DocumentRoot /var/www/host1.domæne.dk
ServerName host1.domæne.dk
ErrorLog /var/log/www/error_log-host1.domæne.dk
CustomLog /var/log/access_log-host1.domæne.dk combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
DocumentRoot /var/www/host2.domæne.dk
ServerName host2.domæne.dk
ErrorLog /var/log/www/error_log-host2.domæne.dk
CustomLog /var/log/access_log-host2.domæne.dk combined
</VirtualHost>

--
Jacob - www.bunk.cc
He walks as if balancing the family tree on his nose.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-01-02 17:45

Jacob F <Share_For_Free@hotmail.com> skrev i en
> [...]
noget

> Hvordan bærer jeg mig ad med at løse problemet ???

Jeg har lige rodet med samme opgave. Under Mandrake 8.1 skal du under
/etc/httpd/conf/vhost tilføje i filen Vhosts.conf noget a la:

<VirtualHost *>
ServerName subdomaine.domaine.dk
ServerPath /home
DocumentRoot /home
'ErrorLog /var/log/httpd/subdomaine.domaine.error
CustomLog /var/log/httpd/subdomaine.donaine.access combined
</VirtualHost>

for hver vitual host du ønsker. Jeg har ikke helt fundet ud af forskellen på
ServerPath og DocumentRoot, men er de ens virker det. Ovenstående giver også
seperate log-filer for hvert domaine du hoster. * gør at det er name-based -
men ellers læst i Vhost.conf filen.

Husk at genstarte serveren

Jørn

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-02 18:53

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> Under Mandrake 8.1 skal du under /etc/httpd/conf/vhost [ ... ]

Ja, jeg havde også engang fat i en Mandrake, man skal altså lige holde
tungen lige i munden når man kommer fra en hjemme-compiled Apache,
hvor en standard httpd.conf ser lidt anderledes ud

Hvis Jacob ikke bruger Mandrake, så ligger alt sådan noget med vhosts
nok bare sidst i httpd.conf, hvis den Apache der kommer med hans
distribution da ikke også har fordelt tingene anderledes.

Se <http://httpd.apache.org/docs/mod/core.html#serverpath> og
<http://httpd.apache.org/docs/mod/core.html#documentroot>.

> * gør at det er name-based - men ellers læst i Vhost.conf filen.

Nej! * gør at den svarer på alle interfaces hvor den lytter uanset
hvilken IP-adresse de måtte have. Før Apache 1.3.14 (så vidt jeg
husker), hvor * blev indført måtte man lave:

<VirtualHost 1.2.3.4> ... </VirtualHost>.

Fik ens webserver så en anden IP-adresse måtte man til at udskifte det
alle steder i sin konfiguration. Det tager ikke lang tid med en
anstændig editor, men den nye notation med * gør at ens vhosts virker
hen over et skift af IP-adresse.

> Husk at genstarte serveren

.... altså webserveren, det er ikke nødvendigt at genstarte hele
maskinen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Do, or do not; there is no try.

Fra : Jacob F

Dato : 11-01-02 20:44

Jeg har skrevet følgende i min httpd.conf

<VirtualHost *>
ServerAdmin admin@domæne.dk
DocumentRoot /var/www/html/
ServerName www.domæne.dk
ErrorLog logs/www.domæne.dk-error_log
TransferLog logs/www.domæne.dk-access_log
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
ServerAdmin admin@domæne.dk
DocumentRoot /var/www/html/stats
ServerName stats.domæne.dk
ErrorLog logs/stats.domæne.dk-error_log
TransferLog logs/stats.domæne.dk-access_log
</VirtualHost>

Der kommer følgende fejl :
Stopper httpd: [ O.k. ]
Starter httpd: [Fri Jan 11 21:30:35 2002] [warn] _default_ VirtualHost
overlap on port 80, the first has precedence
[ O.k. ]

Hvad gør jeg forkert ???

Mvh Jacob

..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-02 20:49

"Jacob F" <Share_For_Free@hotmail.com> writes:

> [...]

Det ser rigtig nok ud.
Overvej evt. et

ServerAlias domæne.dk

så serveren også svarer for <http://domæne.dk/> (det skal naturligvis
også være sat op i DNS).

> [...]
> ServerName stats.domæne.dk
> ErrorLog logs/stats.domæne.dk-error_log
> TransferLog logs/stats.domæne.dk-access_log

Så bliver <http://www.domæne.dk/stats/> og <http://stats.domæne.dk/>
det samme.

> Der kommer følgende fejl :
> Stopper httpd: [ O.k. ]
> Starter httpd: [Fri Jan 11 21:30:35 2002] [warn] _default_ VirtualHost
> overlap on port 80, the first has precedence

Har du husket:

NameVirtualHost *

i din httpd.conf?

Har du en _default_ VirtualHost? Husk i så fald at sætte den til sidst
i din liste af vhosts.

--
Jacob - www.bunk.cc
The future lies ahead.

Fra : Jacob F

Dato : 12-01-02 00:07

>(det skal naturligvis også være sat op i DNS).

Hvor skal det sættes op ?? Hos hostmaster oder wass ? :)

Jeg er ny til Linux og "større" netværk

Mvh Jacob

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-02 14:29

> Hvor skal det sættes op ?? Hos hostmaster oder wass ? :)

På din DNS-server. Hvis du har hostet DNS ude i byen, så skal du have
din DNS-pusher til at fikse det.

Hvis du bruger BIND skal der stå noget i denne retning i din zonefil:

host1 IN A 1.2.3.4
host2 IN A 1.2.3.4

Hvis de dækker over den samme maskine, som måske allerede har et andet
navn kan du nøjes med at lave CNAMEs:

host1 IN CNAME andetnavn.domæne.dk.
host2 IN CNAME andetnavn.domæne.dk.

(husk det sidste '.').

> Jeg er ny til Linux og "større" netværk

Om du bruger Linux, BSD eller Windows, så er DNS stadig præcis det
samme

--
Jacob - www.bunk.cc
You'll feel much better once you've given up hope.

Fra : Jacob F

Dato : 13-01-02 13:17

> På din DNS-server. Hvis du har hostet DNS ude i byen, så skal du have
> din DNS-pusher til at fikse det.

Nu har jeg hostet dns hos NetSite, så det er dem der skal ordne det for mig
?

Findes der en guide til at sætte sin egen DNS-server op ??? Og hvordan kan
jeg hoste flere domæner ? :)

Jeg suger al information til mig

Mvh. Jacob

Fra : Claus Alboege

Dato : 13-01-02 13:40

Jacob F <Share_For_Free@hotmail.com> writes:

> Findes der en guide til at sætte sin egen DNS-server op ???

Du kan starte på:

http://cr.yp.to/djbdns.html

/Claus A

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-01-02 18:59

http://dk./faq1.shtml#cen3

http://dk./rfc.shtml

Fra : Jacob F

Dato : 14-01-02 19:12

> http://dk./faq1.shtml#cen3
>
> http://dk./rfc.shtml

<fra dk.>
Registratoransøgning søge DK Hostmaster A/S om ret til at virke som
Registrator under .dk-domænet.
Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
a.. Ansøgerens navn, evt. selskabsform, adresse og telefonnummer.
b.. Servernavne og IP-numre for de servere, som Registrator vil benytte.
c.. Navnet på den fysiske person eller klart identificerbare funktion hos
ansøgeren, hvortil henvendelse kan rettes.
d.. E-mail adresse på ovennævnte person eller funktion.

Ansøgning om godkendelse som Registrator kan tages under behandling, når
ansøgeren :
a.. har indbetalt et depositum på kr. 5.000,- incl. moms.
b.. afgiver en erklæring, hvoraf det fremgår, at ansøgeren selv er eller
har samarbejde med Zonekontakten for de servere, der skal betjene de
registrerede domæner, og at ansøgeren forpligter sig til at følge nærværende
regler samt de relevante RFC-regler, som nærmere angivet fra DK Hostmasters
hjemmeside.
</fra dk.>

Jeg får ud af dette af det ikke kan betale sig for en knægt med
computerinteresser at sætte en officiel DNS server op :-\ Am I right ???

Mvh Jacob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 19:32

Jacob F skrev:

> Jeg får ud af dette af det ikke kan betale sig for en knægt med
> computerinteresser at sætte en officiel DNS server op :-\ Am I
> right ???

Det kommer an på hvor meget man brænder for selv at køre DNS. *;)

Men der er alternativer. Nogle {mumle}-hoteller tilbyder at køre
deres nameservere som slaver af ens egen nameserver, dvs. man sætter
selv sin zone op derhjemme i kosteskabet og så henter hotellets
nameservere zonen hos en og serverer den for omverdenen. Ét sådant
hotel er <http://www.pi.dk/>, men jeg har ikke selv erfaring med
kvaliteten af den service de yder hos Pi (men vil gerne høre godt
eller dårligt derom, da jeg selv tænker på at skifte DNS-pusher).

Er der andre danske hoteller der tilbyder en lignende service?

Man kan osse få et udenlandsk DNS-hotel til at klare sagen; blot
skal det være godkendt hos DK Hostmaster, hvilket fx ZoneEdit og
WorldWideDNS er (WorldWideDNS kører dog på Windows-servere, så
jeg vil fraråde at man bruger dem til at hoste sine zoner).

Jeg har glemt hvad vi snakker om - er det et .dk-domæne?

// Klaus

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 14-01-02 21:28

On Mon, 14 Jan 2002 19:12:22 +0100, "Jacob F"
<Share_For_Free@hotmail.com> wrote:

><fra dk.>
>Registratoransøgning søge DK Hostmaster A/S om ret til at virke som
>Registrator under .dk-domænet.

Fra <http://www.dk-hostmaster.dk/regler.html>:
3.1. Godkendelse som Zonekontakt under .dk-domænet

Enhver fysisk eller juridisk person kan ved indgivelse af en
Host-ansøgning til DK Hostmaster søge om godkendelse som Zonekontakt
under .dk-domænet. Godkendelse hertil opnås for hver navneserver, der
ønskes valideret og registreret. Formular for host-ansøgning er
tilgængelig fra DK Hostmasters hjemmeside.

Host-ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:

* Ansøgerens navn, evt. selskabsform, adresse og telefonnummer.
* Servernavn og IP-nummer for den server, ansøgningen vedrører.
* Navnet på den fysiske person eller klart identificerbare
funktion hos ansøgeren, hvortil henvendelse kan rettes.
* E-mail adresse på ovennævnte person eller funktion.

Kvalifikationskrav: Godkendelse som Zonekontakt meddeles, hvis
ansøgeren overfor DK Hostmaster har dokumenteret fornøden teknisk
viden om DNS-funktioner, herunder om opsætning af domæner på en
navneserver. Til brug for sin vurdering af, om dette krav er opfyldt,
skal DK Hostmaster kunne validere en eller flere zoner på den
navneserver, ansøgningen drejer sig om, hvilket bl.a. forudsætter, at
ansøgeren tillader zoneoverførsel fra den pågældende navneserver til
DK Hostmaster. Valideringen vil blive udført på det domæne, som
navneserveren ligger under.

Registrering: Godkendes ansøgeren som Zonekontakt, registrerer DK
Hostmaster den godkendte navneserver og giver ansøgeren meddelelse om
retten til at være Zonekontakt under .dk for denne navneserver.
Afvises en ansøgning, kan ansøgeren indklage DK Hostmasters afgørelse
til DIFO.
- og jeg ser ikke imiddelbart noget om en pris? Men det kræver
selvfølgelig, at man enten allerede har domænet registreret eller får
det registreret via en Registrant og at man har nogen, der vil stille
sin DNS tilrådighed som slave for domænet.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 14-01-02 21:39

On Mon, 14 Jan 2002 21:28:25 +0100, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

<snip>
>- og jeg ser ikke imiddelbart noget om en pris? Men det kræver

Pokkers! Jeg syntes nok jeg havde set noget tidligere Lidt længere
nede:
Registreringsafgift: Som gebyr for DK Hostmasters behandling af en
Host-ansøgning betales en ansøgningsafgift på kr. 500,- ekskl. moms
til DK Hostmaster. Skulle ansøgningen ikke resultere i godkendelse og
dermed registrering af den pågældende navneserver, får ansøgeren
tilbagebetalt kr. 200,- ekskl. moms.

- så det koster altså et engangsbeløb på 500,- DKK at få lov til at
have sin egen DNS, sådan som jeg forstår reglerne.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-01-02 17:07

"Jacob F" <Share_For_Free@hotmail.com> writes:

> Nu har jeg hostet dns hos NetSite, så det er dem der skal ordne det for mig
> ?

Ja.

> Findes der en guide til at sætte sin egen DNS-server op ??? Og hvordan kan
> jeg hoste flere domæner ? :)

Jeg startede med at kigge i en eller anden variant af
<http://www.oreilly.com/catalog/dns4/> engang for lang tid siden. Jeg
kan faktisk ikke engang huske om den var god, jeg lånte den af en af
vennerne. Så vidt jeg husker står der også lidt i
<http://www.oreilly.com/catalog/tcp2/>, som jeg også har haft lånt
engang.

Se også <http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/om-dns.html>, som
giver en kort introduktion til DNS, og hvordan du kan debugge dit
setup med 'host'.

Når du kommer lidt videre, så kan det også være et hit at kigge i de
relevante RFC'er, det har jeg også somme tider haft noget ud af. Start
på <http://sunsite.dk/RFC/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Pardon me while I laugh.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-01-02 22:39

"Jacob F" <Share_For_Free@hotmail.com> writes:

> Jeg får ud af dette af det ikke kan betale sig for en knægt med
> computerinteresser at sætte en officiel DNS server op :-\ Am I right ???

Nu er der jo andet end .dk domæner

Jeg har også et par .dk domæner, hvor jeg har lavet en aftale med min
DNS-pusher om at jeg kører domænerne lokalt, og hans servere så blot
er slave af min DNS-server.

Hvis du tilfældigvis kender nogen der har et par DNS-servere stående,
så kan de sikkert overtales til at være med på idéen for en flaske
rødvin om året eller noget

--
Jacob - www.bunk.cc
All's well that ends.